Valmet esittelee teollisen internetin ratkaisun mittaustiedon keräämiseen kaasukuljetuskonteista

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 18.10.2021 klo 11.00

Valmet on kehittänyt teollisen internetin ratkaisun, joka kerää kriittistä mittaustietoa kaasukuljetuskonteista. Tarkka tiedonkeruu ilman perinteisiä fyysisiä mittauksia parantaa räjähdysherkkien, esimerkiksi metaania tai vetyä sisältävien konttien turvallisuutta, tuo säästöjä ja antaa tietoja konttien sisällöstä logistiikkaa varten.

Uusi konttienhallintaratkaisu täydentää Valmet DNA Integrated Operations -tiedonkeruusovellusta. Se on kehitetty yhdessä paikannuslaitteita ja -palveluita kehittävän teknologiayritys Yepzonin kanssa, ja sille haetaan patenttia.

”Kuljetuksen aikana ja välivarastoissa kontit ovat itsenäisiä, ja niiden ainetilatiedoissa on aukkoja, koska seuranta on puutteellista. Tämän innovatiivisen ratkaisun avulla nähdään liikkeessä olevat kontit, niiden painetiedot sekä kaasu- ja energiamäärä ilman paine- tai pintamittausinstrumentteja. Uudesta ratkaisusta on jo saatu hyviä kokemuksia testeissä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa”, sanoo prosessiautomaatiosta vastaava liiketoimintapäällikkö Jani Hautaluoma Valmetilta.

Valmetin uuden teollisen internetin ratkaisun avulla voidaan nähdä liikkeessä olevat kontit, niiden painetiedot sekä kaasu- ja energiamäärä ilman paine- tai pintamittausinstrumentteja.

Teknistä tietoa ratkaisusta

Valmetin kehittämä mittausjärjestelmä kerää mittaustietoja kaasukuljetuskonttien lastausprosesseista ja käyttökohteista. Lisäksi se kerää sijainti- ja lämpötilatietoja, jotka kontteihin asennettava räjähdysvaarallisiin tiloihin hyväksytty (ATEX) laite tuottaa. Järjestelmä kerää ja laskee tiedot tarkan ja vertailukelpoisen ainetilatiedon määrittämiseksi.

Kehittynyt käyttäjähallinta mahdollistaa myös tilannetiedon tehokkaan jakamisen Valmetin asiakkaiden niin halutessa.

Jani Hautaluoma, liiketoimintapäällikkö, LNG ja uusiutuva kaasu, prosessiautomaatio, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 486 0307

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.