Valmet muuttaa Veolia-konsernin tytäryhtiön kaksi hiilikattilaa biomassan polttoon Unkarissa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.1.2023 klo 9.30

Valmet toimittaa kattilamuutoksia ja päästövähennysratkaisuja Veolia-konsernin CHP-Invest Kft -tytäryhtiön voimalaitokselle Oroszlányyn, Unkariin. Valmet muuntaa kaksi hiilikattilaa kuplivaa leijukerrosteknologiaa (BFB) hyödyntävään polttoon. Muutoksen ansiosta kattiloiden pääpolttoaineena voidaan käyttää biomassaa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Sen arvo on noin 25 miljoonaa euroa. Laitokset luovutetaan asiakkaalle vuoden 2024 ensimmäisen ja toisen vuosineljänneksen aikana.

”Yhtiömme aikoo sisällyttää ympäristötietoisia ratkaisuja kaikkiin investointeihinsa. Tavoitteenamme on edistää alan kestävyyttä pitkäaikaisilla ratkaisuilla. Muutamme hiilivoimalaitoksiamme vähitellen käyttämään ympäristöystävällisempiä ja kestävämpiä polttoaineita. Oroszlányn voimalaitos tuottaa uudelleen käynnistyttyään yli 600 gigawattituntia uusiutuvaa sähköä, mikä vastaa noin 1,5 prosenttia Unkarin nykyisestä sähkönkulutuksesta”, sanoo Veolia Energia Magyarország Zrt. -yhtiön toimitusjohtaja György Palkó.

”On hienoa toimittaa Valmetin ratkaisuja kestävään energiantuotantoon ja jatkaa matkaamme Unkarissa uuden kattilauudistusprojektin parissa”, sanoo Niina Ollikka, johtaja, kattilauudistukset ja -muutokset, Sellu ja energia, Valmet.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää kahden hiilikattilan muuntamisen kuplivaa leijukerrosteknologiaa hyödyntävään biomassan polttoon sekä päästövähennysjärjestelmät. Suunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto kuuluvat toimitukseen.

Tietoa asiakkaasta Veolia Hungary Group

Veolia Hungary Group on yksi Unkarin johtavista yleishyödyllisiä palveluita tarjoavista yrityksistä. Unkarin valtion strategisena yhteistyökumppanina se tarjoaa laajasti kestäviä ratkaisuja energia-, vesi- ja jätehuollon sekä rakentamisen aloilla. Konsernin kymmenen korkean hyötysuhteen voimalaitosta käyttää polttoaineenaan maakaasua ja uusiutuvista energialähteistä peräisin olevaa biomassaa.

Niina Ollikka, johtaja, kattilauudistukset ja -muutokset, Sellu ja energia, Valmet, puh. 040 551 5616

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Sulautuneiden yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Seuraa meitä valmet.fi Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |