Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Fortumin Suomen kaukolämpöjärjestelmään

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 31.5.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Fortumin Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnalle. Valmetin kehittyneen teknologian avulla Fortum pystyy paremmin hallitsemaan, kehittämään ja optimoimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella toimivaa kaukolämpöjärjestelmäänsä, mikä lisää ohjauksen joustavuutta sekä alentaa hiilidioksidipäästöjä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Automaatiotoimitus luovutetaan asiakkaalle maaliskuun lopulla vuonna 2022.

”Tavoitteemme on nostaa kaukolämpöjärjestelmän automaatioastetta eli automatisoida laitosten ja verkon ohjausta. Tulevaisuudessa kaukolämmön tuotannon ja kysynnän tasapainottaminen on entistä monimutkaisempaa, joten tarvitsemme automaatiota ohjaamaan järjestelmää”, sanoo kehityspäällikkö Lauri-Juhani Heino Fortumilta.

”Valmetin tekninen ratkaisu tukee erittäin hyvin Fortumin liiketoimintaan ja dekarbonisaatioon liittyviä tavoitteita, sillä se tarjoaa oikeat työkalut kaukolämpöverkon parempaan hallintaan”, sanoo myyntipäällikkö Tom Bäckman Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Fortumin Suomenojan voimalaitos

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin avaimet käteen -toimitus sisältää Valmet DNA User Interface (DNA UI) -käyttöjärjestelmän Fortumin Suomenojan voimalaitokselle, jota jo ohjataan Valmet DNA -teknologialla. Lisäksi Valmet toimittaa virtuaaliset palvelimet Fortumin Keilalahden palvelintilaan sekä vastaa asennuksesta ja käyttöönotosta.

Valmet DNA UI -käyttöliittymä mahdollistaa näytettävän tiedon räätälöinnin eri käyttäjien ja käyttäjäryhmien tarpeiden pohjalta. Uusimpiin teknologioihin pohjautuva käyttöliittymä sisältää vahvasti suojatun tiedonsiirron, jonka avulla laitoksen järjestelmään voidaan kytkeytyä turvallisesti ajasta ja paikasta riippumatta.

Tietoa asiakkaasta

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Se toimittaa asiakkailleen sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Yhdessä tytäryhtiönsä Uniperin kanssa Fortum on Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja, jolla on noin 20 000 ammattilaista ja noin 60 miljardin euron tase.

Tom Bäckman, myyntipäällikkö, Automaatio, Valmet, puh. 050 317 4355, tom.backman@valmet.com

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.