Valmet toimittaa biomassaa käyttävän voimalaitoksen ja automaatiojärjestelmän DONG Energylle Tanskaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 30.6.2017 klo 11.00

Valmet toimittaa biomassaa käyttävän voimalaitoksen DONG Energyn Asnaesin voimalaan, joka sijaitsee Kalundborgissa Tanskassa. Muuntamalla sähkön- ja lämmöntuotantonsa käyttämään hiilen sijasta kestävän kehityksen mukaista biomassaa Asnaesin voimalassa DONG ottaa tärkeän askeleen hiilidioksidipäästöjensä vähentämisessä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2017 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvo on noin 80 miljoonaa euroa. Laitoksen on tarkoitus olla kaupallisessa käytössä vuoden 2019 loppupuolella.

"Valmet on erittäin tyytyväinen päästessään osallistumaan Tanskan hiilestä irtautumisohjelmaan ja tullessaan valituksi DONG Energyn teknologiakumppaniksi. DONG Energy on ottanut esimerkillisiä askelia muuntaessaan vanhoja hiiltä käyttäviä voimalaitoksiaan moderneiksi ja kestävän kehityksen mukaisiksi voimalaitoksiksi, jotka toimivat 100-prosenttisesti uusiutuvilla polttoaineilla", sanoo Valmetin energiateknologian myynnistä ja huoltopalveluista vastaava johtaja Kai Mäenpää.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää 140 MWth:n biomassaa käyttävän HYBEX-kattilalaitoksen, jossa käytetään leijukerrosteknologiaa (BFB). Kattilan parametrit ovat 50 kg/s, 100 bar ja 540 °C. Valmet DNA -automaatiojärjestelmä kattaa koko laitoksen ja sisältää myös tiedonhallintaan ja turvallisuuteen liittyvät järjestelmät.

Toimitukseen sisältyy myös savukaasujen käsittelyjärjestelmä, johon kuuluvat pussisuodatin, palamisilman kostutus, savukaasun lauhdutus, lauhteen käsittely ja piippu. Lisäksi Valmet toimittaa oheislaitteistot, kokonaiset maan päälle rakennettavat voimalaitosrakennukset sekä täydellisen sähköistyksen ja instrumentoinnin.

Havainnekuva

Tietoa asiakkaasta DONG Energy

DONG Energyn pääkonttori on Tanskassa, ja se on yksi Pohjois-Euroopan johtavista energiakonserneista. Se kehittää, rakentaa ja operoi offshore-tuulivoimaloita, tuottaa sähköä ja lämpöä voimalaitoksillaan ja toimittaa ja myy energiaa tukkumyyjille, yrityksille ja yksityisasiakkaille. Konsernilla on noin 5 800 työntekijää, ja vuonna 2016 sen liikevaihto oli 61 miljardia Tanskan kruunua (8,2 miljardia euroa).

Kai Mäenpää, johtaja, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet, puh. +358 10 676 2410
Olli Koivumäki, myyntijohtaja, automaatio, Valmet, puh. +358 10 676 1225

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal