Valmet toimittaa Helenille kaukolämpötuotannon ja -verkon optimointiratkaisun

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 14.10.2019 klo 11:00

Valmet toimittaa Helen Oy:lle Helsinkiin kaukolämpötuotannon ja -verkon optimointijärjestelmän. Ratkaisu mahdollistaa kaukolämpöverkon energiatehokkuuden parantumisen, päästöjen pienentämisen ja tuotantokustannusten alentumisen. Optimointi on yksi Helenin keinoista saavuttaa sataprosenttinen hiilineutraalius energiantuotannossaan.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2019 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Järjestelmä otetaan käyttöön keväällä 2021.

”Optimointijärjestelmä parantaa koko kaukolämpöverkon energiatehokkuutta, koska verkkoa voidaan käyttää optimaalisemmalla tavalla siirtoviiveet ja lämpötilat ennakoiden. Toimintamallin muutos vähentää energiahankinnan kustannuksia ja pienentää päästöjä”, kertoo ryhmäpäällikkö Miika Lindholm Helenistä.

”Helenin toimitus perustuu yli 300 menestyksekkäälle optimointiprojektille 30 viime vuoden aikana. Valmetin parasta asiantuntemusta käytetään kehittämään asiakkaan kaukolämpötuotannon tehokkuutta ympäristöystävällisesti. Uusi optimointijärjestelmä integroidaan Valmetin aiemmin toimittamaan Helenin tuotannonsuunnittelujärjestelmään, käytössä olevaan Valmet DNA -automaatiojärjestelmään sekä muihin olemassa oleviin  prosessinohjaus- ja informaatiojärjestelmiin”, toteaa Teijo Salonpää, Head of Industrial Internet, Automation, Valmet.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA District Heat Manager -optimointijärjestelmän, jonka avulla voidaan hallita koko kaukolämpöverkon tuotantoa sekä kaukolämmön kulutusta ja siirtoa yhden ratkaisun kautta. Järjestelmä mahdollistaa kysyntäjouston tehokkaan ohjauksen rakentamisen tulevaisuudessa.

Järjestelmä optimoi kaukolämpöverkon menoveden lämpötilaa, paine-eroja ja pumppauksia sekä koordinoi lämpökeskusten ja kaukolämpöakkujen tehoja. Tällä saadaan automatisoitua kaukolämpöverkon ja -laitosten hallintaa.

Valmet DNA District Heat Manager -optimointijärjestelmä on osa Valmetin teollisen internetin tarjoomaa.

Helenin Salmisaaren voimalaitos (Kuva: Helen Oy)

Tietoa asiakkaasta Helen Oy

Helen Oy tarjoaa helpompaa ja mutkattomampaa arkea lähes 500 000 asiakkaalle Suomessa. Lämmön, jäähdytyksen ja sähkön lisäksi se tarjoaa ratkaisuja alueelliseen ja uusiutuvaan energiaan, älykkäisiin kiinteistöihin sekä sähköiseen liikenteeseen. Yhtiö kehittää fiksumpaa hiilineutraalia energiajärjestelmää, jonka avulla jokainen voi tuottaa, käyttää ja säästää energiaa ympäristöä kunnioittaen. Helenin tavoitteena on saavuttaa energiantuotannossaan sataprosenttinen hiilineutraalius 2035.

Teijo Salonpää, Head of Industrial Internet, Automation, Valmet, puh. 040 5242 675

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.