Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 20.1.2022 klo 13.00

Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin. Projektin päätavoitteena on kasvattaa kartonkikone 8:n (BM 8) tuotantokapasiteettia. Kaksivaiheinen projekti on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 viimeisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämäntyyppisen tilauksen kokonaisarvo on tyypillisesti noin 3040 miljoonaa euroa.

Stora Enso julkaisi Skoghallin kartonkituotantoa kasvattavan investoinnin lokakuussa 2021. Investoinnin jälkeen Skoghallin vuotuista pakkauskartonkituotantoa voidaan nostaa noin 100 000 tonnilla, jolloin tehtaan kokonaiskapasiteetti nousee yli 900 000 tonniin ympäristölupien ehdot huomioiden. Projekti toteutetaan poistamalla pullonkaulat olemassa olevalta tuotantolinjalta, ja se viedään läpi kahdessa vaiheessa aikataulutettuja huoltokatkoja hyödyntäen.

”Investointi vahvistaa Stora Enson kykyä tuottaa korkealaatuisia ja kustannuskilpailukykyisiä kuluttajapakkauskartonkeja kasvavissa neste- ja elintarvikepakkaus­ydinsegmenteissä”, sanoo Marie Morin, Stora Enso Skoghallin tehtaanjohtaja.

”Olemme kehittäneet Skoghallin BM 8:aa Stora Enson kanssa pitkään: Valmet sai päätökseen usean vaiheen viiraosauusinnan samalla konelinjalla vuosina 2017–2020. Olemme tyytyväisiä jatkaessamme yhteistyötä tässä projektissa”, sanoo Per Holm, myyntijohtaja, Skandinavia, Valmet.

Valmetin kaksivaiheiseen toimitusprojektiin sisältyy massankäsittelyjärjestelmän uudistuksia ja lukuisia parannuksia useisiin kartonkikoneen osiin. Kaikki Valmetin toimitukseen sisältyvät koneet ja laitteet toimitetaan asennettuina.

Tietoja asiakkaasta Stora Enso

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso uskoo, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 23 000 henkilöä, ja se toimii yli 50 maassa. Stora Enson Skoghallin tehdas läntisessä Ruotsissa on moderni, maailmanluokan neste- ja ruokapakkauksiin käytettävän kuluttajapakkauskartongin tuottaja. Tehtaan kokonaisvuosituotanto on tällä hetkellä yli 800 000 tonnia kartonkia.

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Per Holm, Skandinavian myyntijohtaja, Valmet, puh. +46 705171388

Lue lisää: Stora Enso investoi kartonkituotannon laajentamiseen Skoghallissa ja aloittaa esiselvityksen koskien toisen konelinjan lajinvaihtoa Oulussa

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fiwww.twitter.com/valmetglobal