Valmet toimittaa kierrätyskuitulinjat Umkan kartonkitehtaan uusintaan Serbiaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 21.6.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa kierrätyskuitulinjat Umkan kartonkitehtaan uusintaan Serbiaan. Tilaus on jatkoa Valmetin kartonkikoneen uusinnan toimitukselle. Uusittu kartonkikone käynnistetään vuoden 2021 jälkimmäisellä puoliskolla. Uusinnan päätavoitteena on kasvattaa asiakkaan tuotantokapasiteettia ja parantaa lopputuotteen laatua. Kierrätyskuitulinjojen on määrä käynnistyä vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin.

”Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että Valmetin kaltainen kattavien kokonaisratkaisujen toimittaja toimittaa meille kierrätyskuitulinjat kartonkitehtaamme uusintaa varten. Umkalla on takanaan 82-vuotinen historia. Uudet laitteistot kasvattavat kapasiteettimme yli 200 000 tonniin ja parantavat samalla kierrätyskartonkituotteitamme, mikä tukee täydellisesti menestystämme myös tulevaisuudessa”, sanoo Umkan toimitusjohtaja Milos Ljusic.

Valmetin toimitukseen sisältyy merkittäviä muutoksia Umkan PM 1 -paperikoneen kierrätyskuitulinjoihin. Näihin kuuluu vanhojen aaltopahvipakkausten (OCC) käsittelylinja rejektinkäsittelyllä sekä kahden siistausmassalinjan (DIP) uusinta.

”Kehitimme yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisun, joka auttaa Umkaa kasvattamaan kierrätyskuitulinjojen kapasiteettia, vähentämään huoltotarvetta ja parantamaan lopputuotteen laatua. Olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme tarjota palveluja, teknologiaa ja toimialaosaamista Umkan kokonaisratkaisukumppanina”, sanoo Hanna Jokinen, projektiliiketoiminnan johtaja Valmetin Paperit-liiketoimintalinjasta.

Tietoja asiakkaasta

Umkan kartonkitehdas on ollut osa KappaStar-konsernia sen vuonna 2003 tapahtuneesta yksityistämisestä saakka. Tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 130 000 tonnia. Umka vie yli 83 % tuotannostaan yli 30 Euroopan maahan sekä Pohjois-Amerikan, Lähi-idän ja Keski-Aasian markkinoille. Tärkeimmät vientimarkkinat ovat Puola, Unkari, Romania, Italia, Tšekin tasavalta ja Venäjä. Umkan valmistamaa kartonkia käytetään laajasti pahvipakkausten valmistuksessa elintarvike-, makeis-, lääke-, tupakka-, tekstiili-, auto- ja kemianteollisuuden tarpeisiin sekä varaosien tuotannon tarpeisiin koneteollisuudessa. Sitä käytetään myös laminointiin kuljetuspakkausten valmistuksessa.

Hanna Jokinen, Director, Capital Business, Stock Preparation and Recycled Fiber, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 50 593 6934
Balazs Hornyak, Mill Sales Manager, EMEA, Valmet, puh. +436 64 8825 913

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. Yli 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal