Valmet toimittaa lajinvaihtouudistuksen VPK:n Alizayn tehtaalle Ranskaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 16.12.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa lajinvaihtouudistuksen VPK:n Alizayn tehtaalle Ranskaan. Projektissa tällä hetkellä hienopaperilajeja tuottava paperikone uudistetaan tuottamaan kierrätettyjä kevyitä ulkopakkauskartonkilajeja ja tukemaan Alizayn pitkäaikaisia kestävän kehityksen suunnitelmia kiertotaloudessa. Käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2022 loppuun.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Meillä on erinomaiset suhteet VPK Groupin kanssa aiemmista projekteista, kuten Blue Paperin lajinvaihtouudistuksesta Ranskassa. Sopeuduimme hyvin asiakkaan tarpeisiin myös tässä projektissa. Koska kyseessä oleva kone on meille tuttu, pystyimme tarjoamaan hyväksi havaitut ja luotettavat tekniset ratkaisut, jotka täyttivät vaatimukset kustannustehokkaasti", sanoo Markus Laitila, projektijohtaja, Valmet.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin lajinvaihtotoimitus sisältää uuden lyhyen kierron, muutoksia perälaatikkoon, kenkä- ja teräteknologiauudistuksen viiraosalla ja uuden OptiPress Center -puristinosan parantamaan kuivatusta ja ajettavuutta. Kuivatusosa päivitetään OptiRun Hybrid -kuivatusosaksi. Toimitus sisältää myös laajan ilmalaitteiden uudistuksen. Toimitusta täydentävät automaatiojärjestelmän parannukset, mukaan lukien koneohjausjärjestelmät, linjakäyttöjen ohjausjärjestelmät, laadunhallintajärjestelmät, prosessinohjausjärjestelmät ja paperikoneen kudospaketti. Valmetin toimitukseen sisältyvät koneet ja laitteet toimitetaan asennettuina.

Viiraltaan 9 550 mm leveä kartonkikone tuottaa aallotus- ja testliner-lajeja neliömassa-alueella 75135 g/m2. Uusien osien suunnittelunopeus on 1 300 m/min ja vuotuinen kapasiteetti 450 000 tonnia.

Tietoja Alizaysta

VPK:n Alizayn tehtaan toimintoja ovat paperinvalmistus, jatkojalostus sekä hiilidioksidivapaa höyryn- ja sähköntuotanto biomassavoimalasta. Kesäkuussa 2021 VPK Group hankki Double A:n Alizayn tehtaan Normandiassa Ranskassa. Belgialainen VPK Group valmistaa kierrätyspaperia, aaltopahvia, pakkauskartonkia ja paperirullan hylsyjä. VPK:lla on vahva asema Ranskassa: sillä on maassa kolme paperitehdasta, yhdeksän aaltopahvitehdasta ja yksi paperirullien hylsytehdas.

Markus Laitila, projektijohtaja, Kartonki- ja paperitehtaat, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 575 1204
Marc Bortolotti, Myyntijohtaja, SEMEA-alueen myynti, Valmet, puh. +33 637 663 430

Lue lisää: Alizay - VPK Group tilasi 450 KT:n paperikoneuudistuksen

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal