Valmet toimittaa pyrolyysilaitoksen Circa-yhtymän ReSolute-projektiin Ranskaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 7.11.2022 klo 13.00

Valmet on allekirjoittanut Circan kanssa sopimuksen pyrolyysilaitoksen toimittamisesta vastuullisten biokemikaalien tuotantoon Circan ReSolute-tehtaalle Ranskassa. Toimitus sisältää pyrolyysiteknologian, kiertoleijukattilan ja automaatiojärjestelmän. ReSoluten tehdas tuottaa vuodessa 1 000 tonnia biopohjaista liuotinta nimeltä CyreneTM. Sitä käytetään korvaamaan monilla teollisuudenaloilla käytettäviä fossiilisia, öljypohjaisia ​​liuottimia.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Laitetoimitukset ajoittuvat vuoden 2023 toiselle ja kolmannelle neljännekselle.

”Yhteistyömme Valmetin kanssa on saavuttanut ensimmäisen kaupallisen virstanpylvään. Yhteistyö jatkuu, ja sen tavoitteena on tuottaa vuosittain 80 000 tonnia Cyreniä vuoteen 2030 mennessä. Valmetin pyrolyysiteknologian ja energiantuotannon yhdistäminen vähentää tehtaan käyttökustannuksia merkittävästi”, sanoo Circa Groupin toimitusjohtaja Tony Duncan.

”Kehitämme aktiivisesti teknologiaa fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseksi uusiutuvilla raaka-aineilla, ja meillä on kehitteillä useita sovelluksia pyrolyysiteknologiamme hyödyntämiseen. Olemme yhdessä Circan kanssa testanneet biokemikaalien tuotantoprosessia erilaisissa pilottikokeissa. Tässä projektissa kokemuksemme lämpökonversioprosesseista yhdistyy automaatio-osaamiseemme ja on erinomainen esimerkki tuotevalikoimamme laajentamisesta uusiin teknologioihin”, sanoo Valmetin sellu- ja energialiiketoiminnan strategia- ja tuotekehitysjohtaja Ari Saario.

Tilaus on jatkoa toukokuussa 2022 allekirjoitetulle yhteistyösopimukselle. Pitkän aikavälin tavoitteena on kehittää käyttöönotettavia moduuleja, joiden vuotuinen kapasiteetti on 10–15 tuhatta tonnia.

Valmetin ja Circan edustajat allekirjoittivat sopimuksen Valmetin pääkonttorissa Espoossa. Kuvassa Bertel Karlstedt Valmetista ja Tony Duncan Circa Groupista.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus sisältää Valmet Pyrolyzer -järjestelmän, Valmet CFB -kattilan ja Valmet DNA -automaatiojärjestelmän. Pyrolyysijärjestelmän kapasiteetti on kaksi tonnia kuiva-ainetta tunnissa ja se tuottaa raaka-ainetta Circan jatkotislaus- ja hydrausprosessiin. CFB-kattila, jonka polttoaineteho on 10 MW, tuottaa energiaa pyrolysaattorille, biomassan kuivaimelle ja tislaukseen. Laitos voi tuottaa omaa lämpöenergiaa hyödyntämällä kattilassa pyrolysaattorin sivutuotetta, biohiiltä. Valmet DNA -automaatiojärjestelmä kattaa koko laitoksen, mikä mahdollistaa prosessin kokonaisoptimoinnin.

Tietoja asiakkaasta Circa

Vuonna 2006 perustettu Circa Group jalostaa ihmisravinnoksi kelpaamatonta biomassaa edistyneiksi biopohjaisiksi kemikaaleiksi itse kehittämällään Furacell™-prosessilla. Yhtiön kehittyvään tuotevalikoimaan kuuluu aromiaineita, biopolymeerejä ja bioliuottimia mukaan lukien Cyrene™, joka on vaihtoehto perinteisille polaarisille aproottisille liuottimille. Tekemällä selluloosasta uusiutuvia kemikaaleja Circa tuottaa arvoa elintarvikkeeksi kelpaamattomasta ylijäämäbiomassasta ja edistää teollisuuden siirtymää kohti kiertotaloutta. Maaliskuussa 2021 Circa Group listautui Oslon Euronext Growth -listalle.

Ari Saario, strategia- ja tuotekehitysjohtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 50 590 2046
Jari Niemelä, johtaja, Uudet teknologiat, Kattilat ja kaasuttimet, Energia-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +358 50 317 8050

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Sulautuneiden yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Seuraa meitä valmet.fi Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |