Valmet toimittaa sellutehtaan avainteknologiaa Nine Dragonsin uudelle Beihain tehtaalle Kiinaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 23.8.2021 klo 9.00

Valmet on saanut useita selluteknologiatilauksia Nine Dragonsilta yhtiön uudelle Beihain sellu-, paperi- ja kartonkitehtaalle, joka rakennetaan Guangxin autonomiselle alueelle Kiinaan. Toimitus sisältää kaksi kuitulinjaa, kaksi valkaistun kemitermomekaanisen massan (BCTMP) tuotantolinjaa, soodakattilan ja DeNOx-pesureita. Toimitukset tehdään vaiheittain, ja käyttöönotot on suunniteltu vuodelle 2023.

Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kokoisen ja laajuisen projektin arvo on tyypillisesti noin 140 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2021 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Nine Dragons kehittää tuotevalikoimaansa ja rakentaa sellutehtaita tukemaan uusia ja olemassa olevia paperikoneita korkealaatuisella raaka-aineella.

”Tämä projekti on tulosta Nine Dragonsin ja Valmetin hyvästä yhteistyöstä parhaan kokonaisratkaisun löytämiseksi. Olen iloinen voidessani todeta, että lopputuloksena on maailmanluokan prosessiratkaisuja, joiden avulla Nine Dragons pystyy tuottamaan korkealaatuista sellua kestävämmin ja erinomaisella energia- ja raaka-ainetehokkuudella. Olemme sitoutuneet tukemaan jatkossakin Nine Dragonsia uusimmalla tekniikalla ja vahvalla paikallisella läsnäololla Kiinassa", sanoo Valmetin Kiinan johtaja Zhu Xiangdong.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitukseen kuuluu kuusi kuitulinjaa, kaksi valkaistun kemitermomekaanisen massan (BCTMP) tuotantolinjaa, soodakattila ja DeNOx-pesurit soodakattilalle ja meesauunille. Lisäksi Valmet toimittaa näihin laitteisiin kuuluvat varaosapaketit.

Kuitulinjat tarjoavat Nine Dragonsille joustavuutta eri sellulajien valmistamiseen. Uudet kuitulinjat tarjoavat mahdollisuuden optimoida sellun ominaisuudet pienemmällä energian ja puun kulutuksella. Tämän ansiosta Nine Dragons voi saavuttaa erinomaisen resurssitehokkuuden. Toimitukset sisältävät jatkuvan sellunkeiton Valmet Continuous Cooking G3:n, Valmet Screening -lajittelutekniikan, Valmet Refiner -jauhimet ja Valmet Washing -pesutekniikan.

BCTMP-linjat sisältävät kyllästysjärjestelmän, suursakeutusjauhatusvaiheen, valkaisun, matalasakeutusjauhatusvaiheen, lajittelun, haihdutuksen ja pesun. Ne on suunniteltu tarjoamaan korkean raaka-ainetehokkuuden, matalan energiankulutuksen ja korkealaatuisen massan uusille paperikoneille.

Soodakattilassa on energiantuotannon tehokkuutta lisääviä ominaisuuksia, mukaan lukien syöttöveden monivaiheinen esilämmitys ja lämmön talteenotto savu- ja hönkäkaasuista palamisilmaan. Kattila on suunniteltu alhaisille päästötasoille ja korkealle käytettävyydelle. Kattila on suunniteltu myös polttamaan tehtaan hajukaasut. Lisäksi toimitukseen kuuluu turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä sekä soodakattilan diagnostiikkajärjestelmä.

Soodakattilan ja meesauunin DeNOx-pesurit on varustettu kemiallisella syötöllä erittäin alhaisten NOx-päästöjen saavuttamiseksi. Prosessi voi vähentää päästöjä alle vaaditun 50 mg/Nm3 -tason korkealla käytettävyydellä ja alhaisella huoltotarpeella.

Valmetin toimitukseen kuuluu uusinta Valmet Continuous Cooking -teknologiaa ja korkean energiantuotannon soodakattila (Kuvituskuva)

Tietoa asiakkaasta Nine Dragons

Nine Dragons Paper valmistaa ja myy pakkauskartonkituotteita, mukaan lukien lainereita (kraftlainer-päällystyskartonkia, testlainer-kartonkia, valkoista päällystyskartonkia ja päällystettyä duplex-kartonkia), korkean suorituskyvyn aaltopahvia, kierrätettyä paino- ja kirjoituspaperia, erikoispapereita, korkean suorituskyvyn aaltopahvia ja sellua, tarjoten yhden luukun pakkauspalveluja asiakkaille. Yhtiöllä on yhdeksän paperitehdasta ja kahdeksan pakkaamoa Kiinassa, yksi paperitehdas Vietnamissa, yksi sellutehdas Malesiassa ja neljä sellu- ja paperitehdasta Yhdysvalloissa. Yhtiön sellun ja paperin kokonaistuotantokapasiteetti on yli 18 miljoonaa tonnia vuodessa.

Fan Ze, myyntijohtaja, Kiina, Valmet, puh. +86 10 6566 6600 3108
Rickard Andersson, johtaja, kuidun käsittely, sellu ja energia, Valmet, puh. +46 70 3055722
Eva Engelfeldt, myyntipäällikkö, kuidunkäsittely, sellu ja energia, Valmet, puh. +46 70 680 52 19

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.