Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan Kipas Kagıtille Turkkiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 17.9.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa uuden ulkopakkauskartonkikonelinjan sekä kattavat automaatio- ja palvelupaketit Batı Kipas Kagıt Sanayi İsletmelerille Sökeen, Turkkiin. Uusi kartonkikonelinja (PM 3) valmistaa korkealaatuisia aallotus- ja liner-lajeja. PM 3:n käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2023 kolmannelle vuosineljännekselle.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 kolmannen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän tyyppisen tilauksen arvo on tyypillisesti noin 90-110 miljoonaa euroa.

“Uusi kartonkikone PM 3 esittelee Valmetin korkean tason teknisiä innovaatioita. Batı Kipas Kagıt haluaa olla teknologian edelläkävijä. Päädyimme Valmetiin yhtiön innovatiivisten ratkaisujen ja Kahramanmaraşiin toimittaman PM 1:n hyvän suorituskyvyn ansiosta”, sanoo Kipas Holdingin hallituksen jäsen Sinem Öksüz Dedebayraktar.

“Yhteistyömme Kipas Kagıtin kanssa on ollut erinomaista. Julkistimme elokuussa monipolttoainekattilatoimituksen samalle asiakkaalle. Tarjoamamme korkean tason tekniset ratkaisut ovat todella olleet Kipas Kagıtin näkökulmasta erottautumistekijöitä – tämän myyntiprojektin osalta vesikerrosperälaatikko, puhalluskuivaus ja kovanippipintaliimaus ovat hyviä esimerkkejä näistä”, sanoo Valmetin vanhempi myyntipäällikkö Haluk Arıcan.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin PM 3:n toimitus sisältää nopean ulkopakkauskartonkikonelinjan hylynkäsittelyltä ja lyhyenkierronjärjestelmältä rullaimelle ja pituusleikkurille. Uutta innovatiivista vesikerrostusteknologiaa hyödyntävällä OptiFlo Gap -perälaatikolla tuotetaan kaksikerroksinen arkki, johon saadaan hyvä kerroksellisuus vain yhden perälaatikon ja yhden vedenpoistoteknologiaa hyödyntävän OptiFormer Gap -tasokitaviiraosan avulla. Linjassa seuraavana on OptiPress Linear -puristinosa, OptiRun Single -kuivatusosa, joka on varustettu erinomaisen kuivaustehokkuuden, erinomaisen ajettavuuden, parannetun vetoeron hallinnan ja suuremman bulkin tuovalla OptiDry Twin -puhalluskuivausyksiköllä, sekä paremmat lujuusarvot antava OptiSizer Hard -kovanippipintaliimauslaite.

Konelinjan loppupäässä on OptiReel Linear -rullain, siirtokiskot ja suuren kapasiteetin OptiWin Pro -kantotelaleikkuri, jossa on entistä suuremman kapasiteetin antava kaksoisaukirullain. Toimituksessa on myös laaja valikoima kartonkikoneen ja konehallin prosessi-ilmastointijärjestelmiä, jatkuvatoiminen pintaliiman valmistusjärjestelmä ja OptiSizer-konekierrot.

Laaja automaatiopaketti sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän prosessi- ja käytönohjauksille, kunnonvalvonnan sekä Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmän, johon kuuluu radanvalvonta- ja radantarkastusjärjestelmät. Uuden kartonkikoneen käyttöönottoa ja optimointia tuetaan etänä Valmetin suorituskykykeskuksista käyttäen viimeisimpiä teollisen internetin ratkaisuja. Cost Monitoring tarjoaa reaaliaikaista energiakulutuksen kustannustietoa tuotantoprosessista. Toimitukseen kuuluu myös Valmetin kudospaketti, vara- ja kulutusosapaketit.

Viiraltaan 9 100 mm leveä kartonkikone tuottaa kierrätetystä kuidusta valmistettuja aallotus-, liner- ja kraft-pintaisia liner-lajeja neliömassa-alueella 60-110 g/m2. Koneen suunnittelunopeus on 1,800 m/min ja vuosikapasiteetti noin 650,000 tonnia.

Tietoja asiakkaasta Batı Kipas Kagıt Sanayi İsletmeleri

Kipas Kagıt Sanayi İsletmeleri A.Ş. aloitti toimintansa Kipaş Holdingin yhteisyrityksenä vuonna 2011, ja se valmistaa korkealaatuista ulkopakkauskartonkia jätepaperista kahdella paperikoneellaan. Kahramanmarasissa sijaitsevan PM 1:n tuotantokapasiteetti on 450 000 tonnia päällystettyä kartonkia vuodessa ja Sökessä sijaitsevan PM 2:n tuotantokapasiteetti on 720 000 tonnia.

Haluk Arıcan, vanhempi myyntipäällikkö, Turkki, Valmet, puh. +905322779828
Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.