Valmet toimittaa uuden haihduttamon Södra Cell Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 14.4.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa uuden haihduttamon, linja 3:n, Södra Cell Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin. Uusi haihduttamo korvaa tehtaan vanhimman linja 1:n. Uusi haihduttamo on tarkoitus käynnistää vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kokoisen ja laajuisen projektin arvo on tyypillisesti noin 30 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin.

"Nykyinen haihduttamolinjamme 1 on yli 40 vuotta vanha, ja toistuvien korkeaksi nousevien ylläpitokustannusten takia on aika vaihtaa se uuteen, nykyaikaista tekniikkaa edustavaan haihduttamoon, joka on energiatehokkaampi ja parantaa tehtaamme suorituskykyä. Kovassa kilpailussa Valmet tarjosi meille parhaan kokonaisratkaisun, ja odotamme innolla tätä yhteistyötä”, sanoo Jonas Olander, Södra Cell Mönsteråsin projektijohtaja.

"Olemme tehneet pitkään yhteistyötä Södra Cellin kanssa ja Mönsteråsin tehtaan haihduttamojen parissa. Räätälöimme tämän uuden linjan vastaamaan asiakkaan luotettavuus- ja tehokkuustavoitteita. Uusi linja lisää haihdutuskapasiteettia ja parantaa tehtaan höyrytaloutta sekä energiatehokkuutta tuottamalla korkeaa kuiva-ainepitoisuutta soodakattilalle. Tehtaan vesitehokkuutta parannetaan tarjoamalla puhdasta lauhdetta uudelleenkäytettäväksi tehtaan prosesseissa”, sanoo Fredrik Kall, haihdutus-, tuhka- ja biotekniikan johtaja Valmetin Sellu ja energia -liiketoiminnasta.

Valmet toimittaa uuden haihduttamon Södra Cell Mönsteråsin sellutehtaalle (kuva Södra Cell)

Teknistä tietoa toimituksesta

Uuden haihduttamon, linja 3:n, kapasiteetti on 530 tonnia haihdutettua vettä tunnissa. Seitsemänvaiheisessa haihdutuslinjassa hyödynnetään Valmetin Tubel-teknologiaa parhaan energiatehokkuuden, käytettävyyden ja helpon puhdistuksen saavuttamiseksi. Haihduttamo tuottaa puhdasta lauhdetta uudelleenkäytettäväksi tehtaan prosesseissa. Uusi linja sisältää valmiuden LignoBoost-ligniinin erotusteknologian käyttöönottoon. Valmetin toimitukseen sisältyy myös olemassa olevan haihduttamolinja 2:n tarkastus.

Tietoa asiakkaasta Södra Cell ja Mönsteråsin tehtaasta

Södra on Ruotsin suurin metsänomistajien yhdistys ja kansainvälinen metsäteollisuusryhmä, jonka toiminta perustuu jäsenten metsäraaka-aineen jalostukseen. Södra Cell on yksi Södran neljästä liiketoiminta-alueesta. Södra Cellillä on kolme tehdasta, Värö, Mörrum ja Mönsterås, ja yhtiö on yksi johtavista markkinasellun tuottajista maailmassa. Södra Cell on myös merkittävä biopolttoaineiden, vihreän sähkön, kaukolämmön ja nestemäisten biopolttoaineiden raaka-aineiden tuottaja ja toimittaja. Mönsteråsin tehtaan tuotantokapasiteetti on 750 000 tonnia vuodessa pitkäkuitu- tai lyhytkuitusellua.

Fredrik Kall, johtaja, haihduttamo-, tuhkankäsittely- ja bioteknologiat, sellu ja energia, Valmet puh. +46 70 234 8081
Lars Erlandsson, tuotemyyntipäällikkö, haihduttamot, sellu ja energia, Valmet puh. +46 76 639 7871

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.