Valmet yhteisyritykseen Körberin kanssa pehmopaperiteollisuuden digitaalisen tarjooman edistämiseksi

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 30.5.2024 klo 10.15

Valmet ja Körber ovat toukokuun 29. päivänä 2024 tehneet yhteisyrityssopimuksen, jolla entisestään vahvistetaan Körberin FactoryPal-hanketta. FactoryPal on pehmopaperin jalostustoimintoihin kehitetty ohjelmisto, joka parantaa tuotannon suorituskykyä ja tuottavuutta.

Yhteisyrityssopimuksen mukaan Valmetista tulee FactoryPalin enemmistöosakas, ja FactoryPal jatkaa toimintaansa omana juridisena yksikkönä nykyisen FactoryPal-brändin alla. FactoryPalin lisääminen vahvistaa entisestään Valmetin edistyneiden teollisen internetin ratkaisujen ja digitaalisten palvelujen tarjoomaa pehmopaperiteollisuuden asiakkaiden tukemiseksi. Yhteisyritys on jatkoa Valmetin marraskuussa 2023 toteutuneelle Körberin Tissue-liiketoiminta-alueen ostolle.

FactoryPal-ohjelmisto mahdollistaa pehmopaperitehtaiden tiimeille saumattomat toiminnot tuottamalla ja hyödyntämällä korkealaatuista dataa yhdistettynä huippuluokan käyttökokemukseen ja kehittyneeseen tekoälyyn (AI). FactoryPal toimii luotettavana apuna tuotannossa.

"Valmetilla on pehmopaperintuottajille ainutlaatuinen, kattava tarjooma, joka ulottuu massankäsittelylaitteista ja pehmopaperikoneista uudelleenrullaimiin, jatkojalostus- ja pakkauslinjoihin sekä palveluihin ja automaatiojärjestelmiin. Näemme FactoryPalin erinomaisena lisäyksenä, joka tarjoaa suorituskyvyn optimointia jatkojalostustoimintojen lisäksi myös koko pehmopaperin valmistusprosessille", sanoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Petri Rasinmäki.

"Perustamalla tämän tehokkaan kumppanuuden FactoryPal pystyy edistämään tuotekehitystään laajan kone- ja paperinvalmistusosaamisen avulla. Se antaa meille mahdollisuuden tarjota lisää innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja koko pehmopaperin arvoketjulle ja kehittää tuotteesta yhden alan johtavista tekoälyohjausratkaisuista", toteaa FactoryPalin toimitusjohtaja Nadja Hatzijordanou.

Tällä hetkellä FactoryPalin palveluksessa on 55 työntekijää Saksassa, Portugalissa, Italiassa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Yhteisyrityksen perustaminen edellyttää tavanomaisten päätösehtojen täyttymistä. Sopimuksen arvioidaan toteutuvan aikaisintaan 1. elokuuta 2024.

Petri Rasinmäki, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 042 8422
Tanja Ehrlich, viestintäpäällikkö, Körber, puh. +49 171 99 24 771

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |