Valmetilta konenäköteknologiaa Stora Enson ympäristöystävällisempään barrier-suojakerroskartonkiprosessiin

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 17.12.2020 klo 11:00

Valmet toimittaa Valmet IQ Web Inspection System (WIS) -vianilmaisujärjestelmän Stora Enson päällystys- ja laminointilaitokselle Ruotsin Forshagaan. Uusi järjestelmä asennetaan ekstruusiopäällystyslinjalle, jossa valmistetaan uudenlaista muuan muassa kartonkikupeissa ja muissa elintarvikepakkauksissa käytettävää suojakerroskartonkia. Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2020 kolmannen neljänneksen tilauksiin.

Tuotteet valmistetaan ilman perinteistä muovikerrosta, mikä tekee prosessista ympäristöystävällisemmän ja asettaa tiukat standardit laadunhallinnalle. Korkealaatuinen kartonki kestää käytössä nestettä ja rasvaa. Kartonki voidaan myös kierrättää, ja se hajoaa kierrätysprosessissa kuin paperi, minkä ansiosta kuitumateriaalia voidaan kerätä talteen suuria määriä.

”Huomioimme erityisesti toimitusvarmuuden, teknisten vaatimustemme toteutumisen sekä paikallisen huoltohenkilöstön saatavuuden. Valitsimme Forshagan uuden vianilmaisujärjestelmän toimittajaksi Valmetin, koska yhtiöllä on pitkä kokemus ja osaaminen viirujen havaitsemisessa”, kertoo projektipäällikkö Leif Karlsson Stora Ensolta.

Valmetin vianilmaisujärjestelmä mahdollistaa tehokkaan ja reaaliaikaisen laadunhallinnan, jolla laatupoikkeamien juurisyihin voidaan puuttua.

”Valmet IQ Web Inspection System -vianilmaisujärjestelmän avulla laatupoikkeamat voidaan tunnistaa luotettavasti. Alan johtavan konenäköteknologian ansiosta paperikoneen operaattorit voivat nopeasti puuttua laatuongelmiin ja tehdä tarvittavat toimenpiteet, joilla tuotannon laatu ja prosessin tehokkuus paranevat”, sanoo Valmetin laadunhallintaratkaisujen ja automaation liiketoimintapäällikkö Aki Torvinen.

Lisätietoa Valmetin toimituksesta

Kolmannen sukupolven Valmet IQ Web Inspection System -vianilmaisujärjestelmän toimitus sisältää 8K dual-line TDI -kamerat, edistykselliset kuvankäsittelyominaisuudet ja synkronoidun suuritehoisen stroboskooppisen LED-valaistuksen. Järjestelmä mahdollistaa reaaliaikaiset ja tallennetut vikaraportit sekä tiedot laatupoikkeamien yksityiskohdista ja trendeistä. Lisäksi virheet on luokiteltu luotettavasti käyttämällä hyväksi MIDA-teknologiaa (Multiple Image Defect Analysis), monigeometriateknologiaa sekä uusimpia tekoälyyn pohjautuvia ohjelmistoalgoritmeja.

Tietoa Stora Enson Forshagan laitoksesta

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enson yksikkö Ruotsin Forshagassa valmistaa vuosittain noin 120 000 tonnia barrier-päällystemateriaalia, ja työhön osallistuu noin 100 työntekijää kahdella tuotantolinjalla. Vuoden 2020 alussa Forshagan laitoksesta tuli myös Stora Enson Packaging Materials -divisioonan osaamiskeskus, jonka tehtävänä on valmistaa ja kehittää uusia biopohjaisia barrier-teknologioita ja -tuotteita.

Aki Torvinen, liiketoimintapäällikkö, laadunhallintaratkaisut, Automaatio, Valmet, puh. +358 40 7246 126

Valmet on maailman johtava prosessiteknologioiden, automaatiojärjestelmien ja palveluiden kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme maailman parasta palvelua.

Valmetin vahvaan teknologiatarjontaan kuuluvat muun muassa sellutehtaat sekä pehmopaperin, kartongin ja paperin tuotantolinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Edistykselliset palvelumme ja automaatioratkaisumme parantavat asiakkaidemme prosessien varmuutta ja suorituskykyä sekä tehostavat raaka-aineiden ja energian hyödyntämistä.

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää osoitteesta www.valmet.com/fi sekä www.twitter.com/valmetglobal