Harrastuksen hinta on monelle perheelle kynnys - uhkana urheilun luokkajako

Valon Reilu Peili heijastaa urheilun arvokeskustelua tässä ja nyt. Kuukausittain noin sadan vaikuttajan raati ottaa kantaa ajankohtaiseen liikuntaa tai urheilua koskevaan kysymykseen. Keskustelua käydään myös Twitterissä (#ReiluPeili).

84% urheiluvaikuttajista koostuvasta Reilu Peili -raadista katsoo, että lasten ja nuorten liikunnan harrastamisen kallistuminen on noussut kynnykseksi liian monessa lajissa. Kahden vaiheilla oli 11%, ja 5% mielestä hinta ei ole noussut kynnykseksi. Kysymykseen vastasi yhteensä 56 raatilaista.

Kaikilla ei ole varaa harrastaa, ja uhkana on perheiden jakautuminen urheilevien ja ei-urheilevien yhteiskuntaluokkiin. Mutta syyt hintatason nousuun ovat moninaiset, eikä pelkkien urheiluseurojen sormella osoittelu kanna. Harrastuskustannukset ovat nousseet siinä missä yleinen kustannustasokin. Kysyntä seurojen ammattimaisuuden vahvistamiselle ja yhä laadukkaammalle toiminnalle on kasvanut - pääosin asiakkaiden toimesta.

Lapsilla ja nuorilla tulee olla mahdollisuudet osallistua liikunnan harrastamiseen urheiluseuroissa; tätä mieltä on koko raati. Ratkaisuja tilanteeseen tarvitaan niin lajiliitoilta, seuroilta, kunnilta kuin kouluilta. Kenties urheilun ja liikunnan voisi liittää yhä vahvemmin osaksi koulupäivää.

Reilun Peilin kysymyksen “Onko lasten ja nuorten harrastamisen hinta urheiluseurassa noussut kynnykseksi liian monessa lajissa?” tulokset ja kaikki vastaukset julkaistaan 28.4.2014 klo 13.00 osoitteessa www.sport.fi/reilupeili

Raatilaisten joukosta löytyvät muun muassa urheilijat Hanno Möttölä ja Noora Toivo, Paralympiakomitean pääsihteeri Tiina Kivisaari, toimittaja Saska Saarikoski, kansanedustaja Sirpa Paatero, Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen, Lentopalloliiton päävalmentaja Tuomas Sammelvuo ja kisapappi Leena Huovinen.

Lisätiedot:

Nelli Kuokka
Yhteiskuntasuhteiden johtaja
Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry

Pekka Nikulainen
Urheilusta ja liikunnallisesta elämäntavasta vastaava johtaja
Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry

__________

Valo on valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio,  jonka tehtävänä on lisätä liikkeen määrää ja laatua suomalaisessa yhteiskunnassa innostamalla, yhdistämällä ja uudistamalla.

Pikafaktat

84% Reilu Peili -raadista katsoo, että lasten urheilun harrastamisen hinta on noussut kynnykseksi liian monessa lajissa.