• Valo/

IWG-maailmankonferenssi huipentui Helsingissä - Kannustamme eri toimijoita voimakkaammin tasa-arvon edistämiseen

Naisten liikunnan ja urheilun 6. maailmankonferenssi päättyi lauantai-iltana Helsingin Finlandiatalossa tunteikkaisiin hetkiin, kun puheenjohtajuus siirtyy Suomen neljän vuoden jälkeen seuraavalle puheenjohtajamaalle, Botswanalle. Viimeisen konferenssipäivän teemoina olivat valmennus, johtajuus sekä sukupuolinen häirintä.

IWG-maailmankonferenssin Sport without fear –teema käsitteli liikuntaa ja urheilua ihmisoikeuksien kotina ja viestikapulana. Liikunta ja urheilu voivat tarjota tytöille ja naisille, miehille ja pojille, turvapaikan ja mahdollisuuden olla oma itsensä. Sukupuoleen liittyvää häirintää vastaan tulee taistella kaikilla rintamilla. Tietoisuus sukupuoleen liittyvistä ongelmatilanteista urheilussa on usein puutteellista ja tehokkaat toimintatavat turvallisuuden edistämiseksi puuttuvat.

Urheilu nähdään hyvänä työkaluna konflikteista tai humanitäärisistä katastrofeista kärsivien ihmisten tilanteen parantamiseksi. Urheilua on myös käytetty tyttöjen kouluttamiseen kehittyvissä maissa, näyttämään, että tulevaisuus ilman varhain solmittua avioliittoa ja teiniäitiyttä on mahdollinen. Etiopiassa ja Etelä-Afrikassa liikuntarajoitteiset naiset ovat koulutusohjelmien avulla päässeet kadulta koulutuksen piiriin, ja toimivat nyt urheiluvalmentajina tuhansille lapsille.

Professori Kari Fasting totesi, että urheilussa esiintyvä seksuaalinen häirintä ja hyväksikäyttö ovat osa suurempaa ongelmaa.

”Urheilu ei ole muusta yhteiskunnasta irrallaan olevaa toimintaa, vaan heijastaa ympäröivän yhteisön asenteita ja arvoja. Jos todella haluamme osallistaa naisia, meidän on muutettava yhteiskunnallisia rakenteita ja koko kulttuuriamme”, Fasting sanoi.

Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet peräänkuulutti hyvää johtajuutta näyttämään tietä muutokseen. ”Tämä on demokratiakysymys, jonka korjaaminen edellyttää sitoutuneita johtajia. Jos järjestelmä ei muutu, mikään ei muutu”, Biaudet linjasi.

Nainen voi valmentaa miestä

Naisjohtajien määrä urheilun johtotehtävissä on selvästi miehiä alhaisempi. ”Kyseessä on globaali haaste. Olemme edenneet tasa-arvoasioissa, mutta meillä on pitkä matka edessämme. Saavuttaaksemme tasa-arvon, tarvitsemme lisää naisia urheiluvalmennukseen, johtoon ja tuomaritehtäviin” toteaa Johanna Adriaanse, IWG:n toinen puheenjohtaja.

Johtajuuteen valmennuksessa keskittyvän session pääpuhuja Benita Fitzgerald Mosley Yhdysvaltain Olympiakomiteasta esitteli ajatuksiaan hyvästä johtajasta urheilussa. Hänen mukaansa hyvä johtaja tunnistaa omat vahvuutensa. Hän viestii tehokkaasti, kuuntelee urheilijaa, aikaansaa muutosta, ottaa riskejä ja inspiroi muita seuraamaan perässä.

Session päätti paneelikeskustelu, johon osallistuivat Amanda Bennett, Mary Davis, Beckie Scott ja Vanessa Martinez-Lagunas. Heidän mukaansa hyviä valmentajia yhdistävät intohimo urheiluun, kyky inspiroida ja luoda positiivista ilmapiiriä sekä vahva sitoutuminen omaan tekemiseen. ”Media keskittyy yhä liikaa vain miesten urheiluun. Naiset ansaitsevat enemmän tunnustusta” toteaa Davis. ”Meidän tulisi murtaa stereotypioita ja rohkaista ihmisiä ajattelemaan, että nainen voi valmentaa miestä” kannustaa puolestaan Martinez-Lagunas.

Helsingin perintö IWG:lle

Perintönään Helsingin konferenssi päivitti 20-vuotiasta Brightonin julistusta. Uusi versio kannustaa voimakkaampiin toimenpiteisiin sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Se myös sisällyttää selkeämmin liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden olennaiseksi osaksi organisoitua urheilua, erityisesti tytöille ja naisille.

Sukupuoliseen häirintään liittyen Brighton Plus Helsinki Declarationin toimenpide-ehdotuksena on muun muassa varmistaa sukupuolille turvalliset harjoittelutilat ja ympäristö. Tähän päästään muun muassa valmentajien ja muiden toimihenkilöiden koulutuksella.

Myös konferenssin ensimmäisessä päivässä mukana ollut Kansainvälisen Olympiakomitean puheenjohtaja Thomas Bach on luvannut seurata konferenssin perintöä KOK:n toiminnassa.

”Olen enemmän kuin ylpeä koko suomalaisesta liikunnan ja urheilun kentästä. Yhteiset ponnistuksemme viimeisen neljän vuoden aikana tuottivat tämän uskomattoman onnistumisen, tapahtuman jossa sadat ihmiset Finlandia-talolla ja sen ulkopuolella joka puolella maailmaa muovasivat yhteisen vision. Helsingin konferenssin perintö linjaa sitä, kuinka jatkamme työtä naisten liikunnan ja urheilun edistämiseksi globaalisti Helsingin konferenssin jälkeen”, lausuu IWG:n väistyvä puheenjohtaja Raija Mattila.

Lisätiedot:
IWG:n mediavastaava Pirita Tolvanen, 050 3704323, pirita.tolvanen@valo.fi