Kansallisen liikuntafoorumin 2015 teemoina johtaminen ja liikunnan kustannukset

Suomalainen urheiluväki pohti tulevaisuuden oivaltavaa johtamista Tampereella III Kansallisessa liikuntafoorumissa. Tohloppiin Mediapoliksen tiloihin oli kokoontunut 200 urheilu- ja liikuntavaikuttajaa luotaamaan katsetta tulevaisuuteen.

Aihe on enemmän kuin ajankohtainen. YK:n yleiskokous linjaa globaalin kehityksen suuntaviivoja ja kestävää kehitystä New Yorkissa. Suomessa hallitus ja työmarkkinajärjestöt hakevat yhteistä ratkaisua elinvoimaisuuden ja kilpailukyvyn palauttamiseksi.

Tampereella kokoontuneen liikuntafoorumin tavoitteena on vahvistaa suomalaiselle liikunnalle ja urheilulle yhteisiä askelmerkkejä ja suuntaa haastavassa ajassa isojen muutosten keskellä..

Kansainvälisen olympiakomitean markkinointijohtaja Timo Lumme esitteli videotervehdyksessään KOK:n uudistumisprosessia.  Hän muistutti, että monimuotoisessa ja epävakaassa maailmassa on entistäkin suurempi tarve KOK:n edustamille arvoille, kuten solidaarisuudelle, tasa-arvolle ja fair playn noudattamiselle. KOK haluaa olla muutoksen eturintamassa joulukuussa hyväksytyn 2020 Olympic Agendan sisältöjen kautta.

Kansallisoopperan pääjohtaja Päivi Kärkkäinen on luotsannut menestyksekkäästi suomalaista kulttuuri-instituutiota vuodesta 2007 lähtien. Hän kertoi luovan työyhteisön johtamisesta, jossa avoimuus ja viestintä ovat keskeisiä periaatteita.

Professori Karl-Erik Michelsen ravisteli suomalaista urheilujohtamista. Hän painotti, että liikuntajohtamisen pitää olla monimuotoista. Kaikkea urheilua ei voi niputtaa yhteen ja johtaa samalla tavalla. Vapaaehtoistoiminnan ja ammattiurheilun johtaminen vaatii erilaisia tapoja ja menetelmiä.

Liikuntafoorumi jatkuu tiistaina, jolloin tarkastellaan harrastamisen kustannuksia.

Kansallinen liikuntafoorumi on liikunta- ja urheiluväen vuotuinen huippukohtaamispaikka, jonka järjestävät opetus- ja kulttuuriministeriö, valtion liikuntaneuvosto, valtioneuvoston kanslia, Suomen Olympiakomitea, Suomen Paralympiakomitea ja Valo.

Viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen 040-5597196, jyrki.kemppainen@valo.fi
Pääsihteeri Minna Paajanen 040-5849459, minna.paajanen@minedu.fi