Liikunnan ja urheilun menestyssuunnitelma käsittelyssä – kyseessä koko Suomen asia

Liikunta ja urheilu on Suomen merkittävin kansanliike. Jokaisen hyvinvointi rakentuu liikunnalliselle arjelle. Huippu-urheilijat inspiroivat ja tarjoavat meille unohtumattomia elämyksiä. Seurat ovat liikunta- ja urheiluyhteisön sykkivä sydän. Tästä syystä menestyssuunnitelma on koko Suomen asia. Viimeisten kuukausien aikana kymmenien eri toimijoiden ja satojen eri ihmisten rakentama liikunnan ja urheilun yhteinen menestyssuunnitelma esiteltiin Helsingissä urheiluyhteisön seminaarissa.

Menestyssuunnitelman keskeisin sisältö liittyy urheiluyhteisön valintoihin, joista on rakennettu lupauksia yhteiskunnalle.  Lupaukset liittyvät liikkuvaan lapsuuteen, nuorten ja aikuisten aktiiviseen arkeen, seuratoiminnan elinvoimaisuuteen sekä menestyvään huippu-urheiluun. Jokaisella osa-alueella halutaan saada aikaan parempia tuloksia rohkean yhdessä tekemisen ja uudenlaisen toimintakulttuurin kautta.- Urheilijoiden viime päivien menestys eri lajeissa on ollut hieno piristysruiske. Työn alla oleva liikunnan ja urheilun menestyssuunnitelmaprosessi on merkittävä liikuntaväen yhteinen asia.  Siinä on turvattava laajasti liikuntakentän toimintaedellytykset. Luottamus muutokseen lähtee, siitä että ihmisiä kuunnellaan. Kannattaa viedä keskustelu ruohonjuuri tasolle asti, kannusti tilaisuudessa puhunut opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Muutoksen tarve selkeästi tunnistettavissa

Menestyssuunnitelman rakentamisen perusteet olivat esillä päivän puheenvuoroissa. Taustalla on erittäin nopea toimintaympäristön muutos sekä halu kehittää nykyistä toimintaa yhdistettynä liikunnan ja urheilun merkitykseen yhteiskunnassa.

- Suomen elinvoimalle on ensiarvoisen tärkeää, että liikunnan ja urheilun kokonaisuus toimii vaikuttavasti, inspiroivasti ja tuloksellisesti yhdessä, totesi avauspuheenvuorossaan Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Pia Nybäck.

Lupaukset ja niiden sisältö liittyvät koko liikuntakulttuuriin

Seuratoiminnan elinvoimaisuuden turvaaminen on urheiluyhteisön yksi keskeinen yhteinen tavoite. Jyväskylän kenttäurheilijoiden toiminnanjohtaja Jarkko Finni korosti yhteisöllisyyden merkitystä.

- Omassa toiminnassani pidän tärkeänä seuraavia asioita: syty, sytytä, osoita arvostusta, osallista  ja anna valita, toteaa Jarkko Finni.

Liikkuvan lapsuuden toteutumisesta tilaisuudessa puhui Lappeenrannan perusopetusjohtaja ja Etelä-Karjalan Liikunnan ja Urheilun puheenjohtaja Mari Routti.

- Koulupäivän yhteyteen yhteistyössä seurojen ja järjestöjen kanssa rakennettavilla malleilla on iso merkitys kuntien kannalta. Poistetaan esteet liikkumisen ilolta. Tavoitteena on tehdä koulusta houkuttelevampi paikka, toivoo Mari Routti.

Huippu-urheilun lupaus liittyy siihen, miten varmistamme kansainvälisen vertailun kestävän päivittäisvalmennuksen ja toimintaympäristön. Kasper Björqvist fiilisteli tilaisuudessa jääkiekon nuorten alle 20 vuotiaiden maailmamestaruutta.

- Elimme kaikki upeita hetkiä kisojen yhteydessä. Yhteisöllisyys oli käsin kosketeltavaa ja meidän tarina näytti kiinnostavan, totesi Björqvist.

- Toivon, että nuoria kannustetaan harjoittelemaan vapaasti. Se on kaikille meille nuorille erittäin tärkeää. Aina ei koutsin tarvitse kertoa mitä tehdään, sanoi Björqvist seminaariväelle.

Osana menestyssuunnitelmaa suunnitteilla on Valon ja Olympiakomitean fuusio. Se on päätettävänä yhdistysten ylimääräisissä kokouksissa 20.kesäkuuta. Menestyssuunnitelma-seminaarin jälkeen Valon kevätkokous hyväksyi vuoden 2015 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen. Valon toimintavuosi 2015 oli 2 573,20 euroa ylijäämäinen.

Liikunnan ja urheilun yhteinen menestyssuunnitelma.

Valon vuosikertomus ja tilinpäätös 2015.

Valon ja Olympiakomitean pääsihteeri Teemu Japisson 0400 878 949