Maahanmuuttajien kotouttamisessa hyödynnettävä liikuntaa

Reilu Peili -raati näkee liikunnassa ja urheilussa vahvoja mahdollisuuksia ratkaisuiksi maahanmuuttoon liittyviin haasteisiin. 64 prosenttia vastaajista vastasi myöntävästi kysymykseen ”Onko liikunta universaali kieli, jolla ratkaistaan maahanmuuttoon liittyvät ongelmat?”. Valtaosa heistäkin tosin näki ongelmat niin laaja-alaisina, ettei kaikkivoivaksi ihmelääkkeeksi liikunnasta ole. Vastausten pääviestinä oli, että liikunta on erinomainen kotouttamisen tuki.

Raatilaisten vastauksissa nousivat esille liikunnan mahdollisuudet mielekkäänä tekemisenä, jonka kautta voi saada yhteisöllisiä kokemuksia, oppia kieltä ja saada kontakteja kantasuomalaisiin. Liikunta myös yhdistyi vastauksissa leikkiin ja näiden toimintojen kykyyn poistaa pelkoja ja unohtaa hetkeksi ongelmat.

Kysymys asetettiin Valon Reilu Peili -raadille. Vastauksia tuli yhteensä 45. Vastaajista 64 % (29) vastasi kyllä, 15 % (7) ei ja 20 % (9) en osaa sanoa.

Lue koko artikkeli: Maahanmuuttajien kotouttamisessa hyödynnettävä liikuntaa

Lue kaikki vastaukset

(Kyllä) "Liikunta ja liikkuminen sekä yhdessä tekeminen ovat erinomaisia keinoja rakentaa siltoja Suomeen saapuneiden ja kantaväestön sekä ylipäätään yksilöiden välille. Arabiaa ei Suomessa paljoakaan puhuta, mutta jalkapalloa voivat pelata lähes kaikki. Vastaanottokeskuksissa on myös paljon odottelua. Mukava tekeminen tekee myös odotusajasta mielekkäämpää ja inhimillisempää." Olli-Poika Parviainen, kansanedustaja, Vihreän eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja

(Kyllä) ”Olen ollut vastaanottokeskuksissa kohtaamassa niitä nuoria, jotka tulevat ilman vanhempia ja heidän suurin huolensa on omaisten ikävä. Tähän tarvitaan tukea. – – Myös aikuisen jano oli kohtaamisissa käsin kosketeltavaa. Kannustin liikunnan pariin omien kokemusten (ex-ammattinyrkkeilijä) pohjalta. Liikunnan tavoilla eri kansalaisuudet sparraavat sulassa sovussa keskenään.” Jukka Järvinen, kaupunginvaltuutettu, ex-ammattinyrkkeilijä