Rohkea uudistaja Jyväskylän Kenttäurheilijat on vuoden 2014 Sinettiseura

Valo palkitsi lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnan vuoden 2014 parhaita​ lauantaina Sinettiseuraseminaarin iltagaalassa Helsingissä. Vuoden Sinettiseuran 10 000 euron pääpalkinto luovutettiin yleisurheiluseura Jyväskylän Kenttäurheilijoille (JKU). Vuoden Juniorivalmentaksi valittiin Tapanilan Erän nyrkkeilyvalmentaja Michel Saukkonen. Kasvata urheilijaksi Sinettiseurassa–stipendin sai Tapanilan Erän salibandyjaosto.

- Jyväskylän Kenttäurheilijat tarjoaa kaikille niin lapsille kuin aikuisillekin mahdollisuuden monipuoliseen harrastamiseen tasosta riippumatta. Seuralla on laadukasta ohjaustoimintaa ja todella hyvä yhteishenki kaikessa tekemisessä. JKU tekee myös hyvää yhteistyötä naapuriseuran kanssa ja toivottaa myös heidän urheilijat kokeilemaan yleisurheilua, Valon seuratoiminnan asiantuntija Eija Alaja avaa JKU:n valintaa Vuoden Sinettiseuraksi.

- Totta kai tuntuu hirmu hyvältä. Jo pelkästään Sinetti on jo laadun merkki ja tulla huomioiduksi siinä joukossa on iso asia. Olemme saaneet tänä vuonna paljon kilpailumenestystä, mutta tämä huomiointi ei tule nyt siitä, vaan laadukkaasta toiminnasta, JKU:n valmennuspäällikkö Jarkko Finni kuvailee tunnelmiaan.

Ehdolla Vuoden Sinettiseuraksi olivat myös Salon Viestin lentopallojaosto ja kontiolahtelainen salibandyseura Lehmo Balls-96 (LeBa), jotka saivat kumpikin 4 000 euron palkinnot. Nuori-Suomi Säätiön myöntämän palkinnon avulla halutaan tuoda esille arvokasta lasten ja nuorten urheiluseuratoimintaa.

Tapanilan Erän riveihin Vuoden Juniorivalmentaja -palkinto ja Kasvata urheilijaksi Sinettiseurassa -stipendi

Vuoden 2014 Juniorivalmentaja -palkinnon valintaperusteissa korostettiin 23-vuotiaan nyrkkeilyvalmentajan Michel Saukkosen innostavaa ja esimerkillistä otetta ohjaukseen. Nuori valmentaja tekee tekniikan opettelusta hauskaa hupia, innostaa sekä haastaa harrastajan kisailemaan itsensä kanssa. Vuoden Juniorivalmentaja -palkinnon myöntäminen on osa Respect-ajattelua, jossa merkittävänä osana urheilukulttuuria on aito arvostus. Samalla tavoitteena on vuosittain tuoda viestinnällisesti esille juniorivalmentajien arvokasta työtä.​

-Valinta osui kohdalleen. Olen seuran ja Michelin puolesta todella kiitollinen. Michel kuvastaa hyvin lajia ja lajin juniorivalmentajaa parhaimmillaan. Näen, että tyyppinä hänessä on aineksia kasvaa vielä isompaankin rooliin valmentajana, totesi Tapanilan Erän nyrkkeilyn puheenjohtaja Päivi Ahola tyytyväisenä Veikkauksen myöntämän arvokkaan palkinnon kohdistuessa oman seuran valmentajaan.

Gaalaillan aikana lavalle nousi myös muita Pohjois-Helsinkiläisiä seuraihmisiä, kun Tapanilan Erän salibandyjaosto vastaanotti Kasvata urheilijaksi Sinettiseurassa –stipendin Alko Oy:n lahjoittaman leiriviikonloppupaketin (arvo 3 500 euroa). Stipendi myönnetään seuralle, joka edistää esimerkillisesti nuorten urheilijoiden kokonaisvaltaista elämänhallintaa.

Erän urheilujohtaja Joonas Naava kertoo, että salibandyjaosto on jo useamman vuoden rakentanut kunnianhimoisesti pelaajapolkua, jossa mukana on terveelliset arvot ja jota kautta vaikutetaan lasten ja nuorten elämään. Naavan mielestä päihteettömyys tulisi olla nuorisourheilussa, lasten parissa, itseisarvo.

- Tänä iltana kuullut tarinat tukevat hienosti sitä kuinka mahtava voima seuratoiminta on. Tässä ajassa, kun seuratkin ovat taloudellisesti tiukalla, seuratoiminnan tarjoama yhteisöllisyys vain lujittaa toimintaa. Oli mahtava huomata miten monen seuran hakemuksessa oli huomioitu kustannustilanne monipuolisilla ideoilla. Urheiluseurat osaavat seurata mitä ympärillä tapahtuu ja siellä välitetään ihmisistä, Valon seuratoiminnan Eija Alaja kiteyttää.

__________

Valo on valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio,  jonka tehtävänä on lisätä liikkeen määrää ja laatua suomalaisessa yhteiskunnassa innostamalla, yhdistämällä ja uudistamalla.