Sinettiseurat mahdollistavat erilaisia liikkujan ja urheilijan polkuja

Vuoden keskeisin lasten ja nuorten urheiluseurojen kohtaaminen, Sinettiseuraseminaari, kokosi yhteen lähes 300 seuratoimijaa Helsinkiin 8.-9.10.2016. Seminaarissa vaihdettiin ajatuksia seuratoiminnan malleista ja hyvistä käytännöistä sekä palkittiin parhaita.

Pääpuhujista oli valmennusfilosofiaansa jakamassa jääkiekkovalmentaja Erkka Westerlund, joka haastoi kuulijat pohtimaan ihmisten kohtaamisen merkitystä ja valmennuksen perusarvoja. Suomalaisessa urheilussa tapahtuu päivittäin 3 miljoonaa kohtaamista. Kohtaamisten keskiössä pitäisi olla lapsen ja nuoren henkisen kasvun tukeminen, ei pelin taktiset ja tekniset sisällöt. Westerlund korosti urheilutoiminnan todellisia arvoja: iloa, innostusta ja intohimoa. Laadukkaan seuratoiminnan hyvistä käytännöistä oli kertomassa Jyväskylän Kenttäurheilijoiden Jarkko Finni. Hän nosti erityisesti esille seurojen, koulun ja kodin yhteistyön tärkeyden ja seuran yhteisöllisyyden merkityksen.

Valon ja Olympiakomitean yhdistymisestä kertoessaan pääsihteeri Teemu Japisson korosti vuoden alussa aloittavan uuden Olympiakomitean jatkavan laadukasta ja vastuullista lasten urheilun kehittämistyötä yhdessä seurojen ja lajiliittojen kanssa.

Sinettiseurat ovat suunnannäyttäjiä lasten urheilussa. Teette todella arvokasta työtä, kiitti Japisson Sinettiseuroja.

Laadukasta harrastetoimintaa toteuttava SB Vantaa on Vuoden Sinettiseura

Sinettiseuraseminaarin iltajuhlassa nostettiin vuoden parhaita esille. Salibandyseura SB Vantaa palkittiin Vuoden 2016 Sinettiseurana. Noin 800 harrastajan seura tarjoaa monipuolista, laadukasta ja laaja-alaista liikuntatoimintaa. Seurassa on erityisesti panostettu eri-ikäisten harrasteryhmiin ja yhteistyöhön lähiseurojen kanssa. Myös ohjaajien, valmentajien ja muiden toimijoiden osaamisen kehittämiseen ja perehdyttämiseen on luotu esimerkilliset toimintatavat.

SB Vantaa sai tunnustuksesta Valon ja energiayhtiö Gasumin myöntämän 5000 euron stipendin.

− Tämä on mahtavaa! On hienoa, että harrastetoimintaa arvostetaan, kun niin usein esille nousee kilpaurheilu, iloitsi SB Vantaan harrastetoiminnasta vastaava Erika Svahn.

− Seuramme vahvuus on yhteisöllisyydessä ja hyvässä hengessä. Koen tärkeäksi, että tarjoamme paljon myös maksutonta toimintaa esimerkiksi taitokoulujen, maalivahtivalmennuksen ja iltapäivätoiminnan keinoin. ­Unelmana on ”peli kaikille” eli että harrastaminen meillä on mahdollista ihan jokaiselle iästä, sukupuolesta, vammasta ja taustasta riippumatta, kuvaili seuran juniorivalmennuspäällikkö Mikko Kujama.

− Sinettiseuratoiminnan avulla haluamme kannustaa seuroja kehittämään toimintaansa siten, että se innostaa lapsia, nuoria ja aikuisia osallistumaan. SB Vantaa on loistava esimerkki laadukkaasta seuratyöstä. On ilo saada tuoda esille näitä upeita tarinoita, kommentoi Valon seuratoiminnan asiantuntija Eija Alaja.

Vuoden Juniorivalmentajana palkittiin yhteistyön taitaja

Iltajuhlassa jaettiin myös muita tunnustuksia. Vuoden Juniorivalmentajaksi valittiin voimisteluseura Alppilan Salamien Tiina Linna, joka sai kiitosta pedagogisista sekä lajitaidoistaan. Linnaa kiitettiin ryhmien vetämisestä ”jämäkän lempeällä otteella” ja hänen kyvystään saada seuran valmentajat ”vetämään yhtä köyttä”.

Pieksän Kuutit kasvattaa suurella sydämellä

Kasvata Urheilijaksi -stipendi myönnettiin uimaseura Pieksän Kuuteille. Seurassa urheilijan ura on rakennettu elinikäisen harrastamisen näkökulmasta ja seura haluaa kasvattaa niin yhteisöllisyyteen kuin terveellisiin elämäntapoihin.

− Palkinto merkitsee meille paljon. On upeaa, että pienen paikkakunnan pieni seura huomioidaan valtakunnallisella tasolla. Tämä todella kannustaa, totesi Pieksän Kuuttien puheenjohtaja Minna Niemi.

− Meillä on toiminnassamme selkeät linjaukset mm. päihteettömyydestä ja viemme terveellisiä elämäntapoja eteenpäin. Seurassamme tehdään suurella sydämellä asioita − hymyllä ja hyvällä, kommentoi seuran sihteeri Petra Korhonen.

Palkinnoksi seura sai 3500 euron arvoisen stipendin leiritoimintaan.

Tilaisuudessa jaettiin lisäksi Visman taloushallinnon stipendi, joka myönnettiin Vaasan Sportin junioreille.

Palkintojen taustalla ovat Valon yhteistyökumppanit. Energiayhtiö Gasum luovutti Vuoden Sinettiseurapalkinnon. Pääpalkinnon lisäksi Gasum on Valon kanssa jakamassa 14 alueellista 1000 euron kannustuspalkintoa, jotka luovutetaan tammikuussa. Vuoden Juniorivalmentajan palkinnon takana on Veikkaus ja Kasvata Urheilijaksi -stipendin myönsi Alko.

Kuvassa vasemmalta: Minna Niemi ja Petra Korhonen (Pieksän Kuutit), Tiina Linna (Alppilan Salamat), Erika Svahn ja Mikko Kujama (SB Vantaa).

Eija Alaja, Asiantuntija, Sinettiseurat, Valo  puh. 0400 617 531

Vuonna 1992 aloitettu Sinettiseuratoiminta on Valon ja urheilun lajiliittojen yhteinen toimintamalli, joka rakentuu lapsen ja nuoren parhaan edistämiselle - lapsen kasvun ja kehityksen tukemiselle sekä lapsuuden kunnioittamiselle. Suomessa on 635 Sinettiseuraa, jotka ovat lasten ja nuorten urheilun kärkiseuroja. Näiden seurojen toimintaa määrittelevät yhdessä asiantuntijoiden kanssa laaditut Sinettikriteerit. www.sport.fi/urheiluseura/sinettiseurat