Tunnelma täyttää urheilukatsomot

Ajankohtaisiin urheiluelämän aiheisiin tarttuva Reilu Peili selvitti urheiluvaikuttajista koostuvalta raadilta, mikä saa heidät lähtemään urheilutapahtumiin paikan päälle kotikatsomon sijaan. Kyselyn tulokset julkaistiin Porissa SuomiAreenan ”Taivas varjele mitä siellä tapahtuu” -paneelissa perjantaina 15.7. Ykkössyy - tunnelma – erottui vahvasti joukosta 44 prosentin äänisaaliilla.

Tunnelman jälkeen toiseksi vahvimmaksi syyksi lähteä katsomoon nousi urheilijan, joukkueen tai lajin fanittaminen (23 %) ja kolmanneksi suosituin syy (18,6 %) oli yhteiset kokemukset perheen ja ystävien kanssa. Tunnelmaa korosti muiden muassa Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU:n toiminnanjohtaja Riikka Juntunen:

- Itkin katsomossa Suomen maalipallomiesten voitettua kultaa Lontoon paralympialaisissa, lauloin, hypin ja elin muun suomalaisen katsomon kanssa Susijengin pelissä Yhdysvaltoja vastaan Bilbaossa, marssin Vilpas Ultras -faniryhmän kanssa Salon torilta Vilppaan peliin Kouvoja vastaan, Juntunen kuvaili.

Taivas varjele mitä siellä tapahtuu –paneelin osallistujat SuomiAreenassa katsoivat tunnelman aikaa kestäväksi, mutta kehitettäväksi katsomoiden täyttäjäksi. Panelistien mukaan tunnelman rakentamiseen tarvitaan useita elementtejä tapahtumasisällön ja yleisön lisäksi - muun muassa sopivaa oheistapahtumaa, elämykseen sopivaa ruokailua ja hyvää asiakaspalvelua.

- Tapahtumalta odotetaan kokonaisvaltaista nautintoa. Voidaan sanoa, että kaikille aisteille tarvitaan tunne-elämystä, jotta tapahtuma onnistuu, totesi Pekka Lindroos Hartwallilta.

Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen korosti erityisesti yhteisöllisyyttä sekä asiakaskokemusta.

- Asiakaskokemusta on kehitettävä tietoisesti, niin, että kaikki voisivat kokea itsensä vip-vieraiksi, ehdotti Innanen.

Panelistit korostivat elämysten itseisarvoja. Tutkimusjohtaja Mika Pantzar myös haastoi taloudellista hyötyä:

- Suuri määrä tutkimusta osoittaa, ettei suurillakaan tapahtumilla ole pitkän aikavälin taloudellisia vaikutuksia. Niiden arvo on löydettävä muualta: tunnelmasta, yhteisöllisyydestä, identiteetistä, tulevaisuuden uskosta ja niin edelleen, Pantzar totesi.

Lahti 2017-kisojen pääsihteeri Janne Leskinen löysi kuitenkin välillisiä hyötyjä myös talouteen.

- Hetkessä, siinä tapahtuma aikana ei välttämättä synny mitään pitkäaikaista taloudellisia hyötyjä. Mutta kun tapahtumat yhdistetään alueen ja maan maineen rakentamiseen tietoisesti ja strategisesti, niistä on taloudellistakin hyötyä, totesi Leskinen.

Liikunta- ja urheiluyhteisön järjestämään paneeliin SuomiAreenassa osallistuivat Stadion-Säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen, Lahti 2017 -kilpailuiden pääsihteeri Janne Leskinen, johtaja Pekka Lindroos Hartwallilta sekä tutkimusjohtaja Mika Pantzar Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta. Paneelin juonsi toimittaja Reetta Räty.

Reilu Peili –kysely: Kysymys asetettiin Valon Reilu Peili -raadille. Vastauksia tuli yhteensä 43. Heistä 44,2 % (19) vastasi ainutlaatuinen tunnelma, 23,3 % (10) urheilijan, joukkueen tai lajin fanittaminen, 18,6 % (8) yhteinen kokemus perheen tai ystävien kanssa, 11,6 % (5) kuuluminen suurempaan yhteisöön ja 2,3 % (1) lähden vain silloin, kun kutsutaan.

Lue koko Reilu Peili artikkeli: Tunnelma täyttää urheilukatsomot

Reilu Peili kyselyn kaikki vastaukset

Valon yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Nelli Kuokka, 040 822 7130, nelli.kuokka@valo.fi