Yleisradio edistää naisten liikuntaa ja urheilua IWG-maailmankonferenssin mediakumppanina

Yleisradio ja kesäkuussa järjestettävä 6. naisten liikunnan ja urheilun maailmankonferenssi ”Lead the Change – Be the Change” ovat solmineet mediakumppanuuden. Mediakumppanuus vahvistaa naisten liikunnan ja urheilun sekä IWG-maailmankonferenssin näkyvyyttä Suomessa ja kansainvälisesti.

6. naisten liikunnan ja urheilun maailmankonferenssi eli IWG-maailmankonferenssi järjestetään 12.–15. kesäkuuta 2014 Finlandia-talolla Helsingissä. Sinne odotetaan 500–700 tutkijaa, päättäjää, valmentajaa, urheilijaa ja liikunnan ruohonjuuritason toimijaa ympäri maailman. Konferenssin järjestävät kansainvälinen naisliikuntaverkosto IWG ja Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry.

"Ylen julkisen palvelun tehtävä on edistää ihmisten välistä yhdenvertaisuutta ja tavoittaa kaikki suomalaiset. Puolet meistä suomalaisista on naisia. Siksi Ylen mediasisältöjä halutaan jatkuvasti kehittää niin, että naisten ja tyttöjen urheilusta raportoidaan tasa-arvoisesti miesten ja poikien urheilun kanssa. Haluamme Ylessä pitää huolta myös siitä, että urheilusisältöjen tekijöinä naisia on ja heitä kasvaa jatkuvasti uusiin, monipuolisiin ja vastuullisiin tehtäviin. Tämäkin vaikuttaa osaltaan Ylen medioiden luomaan ja välittämään urheilun naiskuvaan", sanoo Ylen viestintäjohtaja Reija Hyvärinen.

Mediakumppanuus vahvistaa naisten liikunnan ja urheilun sekä IWG-maailmankonferenssin näkyvyyttä Suomessa ja kansainvälisesti. Viime vuosina naisten vahvistuva rooli urheilutoimituksissa muun muassa toimittajina ja kommentaattoreina on muovannut uudenlaista ja aiempaa monipuolisempaa kuvaa suomalaisesta liikunnasta ja urheilusta.

"Me suomalaiset olemme siitä onnekkaassa asemassa, että saamme nauttia laaja-alaisesta urheilujournalismista. Yleisradion pitkäjänteinen työ tasa-arvoisen urheilujournalismin puolesta on kantanut hedelmää. Olemme todella iloisia siitä, että julkisen palvelun yleisradioyhtiö Yle on rakentamassa tätä konferenssia kanssamme. Konferenssin muina kumppaneina ovat mm. Kansainvälinen Olympiakomitea, Kansainvälinen Paralympiakomitea ja Maailman terveysjärjestö WHO", sanoo IWG:n puheenjohtaja Raija Mattila.

Konferenssi on ainutkertainen tilaisuus kiinnittää erityistä huomiota suomalaisen liikunnan ja urheilun tasa-arvoon ja osallistua keskusteluun myös kansainvälisesti. Konferenssin teemat liittyvät politiikkaan, valmennukseen, terveyteen, naisten ja tyttöjen osallistumiseen sekä turvallisuuteen ja ihmisoikeuksiin. Konferenssin puhujiin kuuluvat muun muassa presidentti Tarja Halonen, konferenssin suojelija, Sir Philip Craven, Kansainvälisen Paralympiakomitean puheenjohtaja, Androulla Vassiliou, liikunnasta vastaava EU-komissaari ja Claudia Bokel, miekkailija ja KOK:n urheilijakomission puheenjohtaja.

IWG lyhyesti:

• IWG-maailmankonferenssin (6th IWG World Conference on Women and Sport) järjestää kansainvälinen naisliikuntaverkosto IWG (International Working Group on Women and Sport), joka toimii Valon yhteydessä vuosina 2010–2014.
  • Naisliikuntaverkosto IWG tavoittelee tasa-arvoista liikuntakulttuuria, jossa naisten ja tyttöjen osallisuus on mahdollista ja tervetullutta kaikilla liikunnan ja urheilun tasoilla.
  • IWG-maailmankonferenssi juhlistaa samalla Brightonin tasa-arvojulistuksen 20-vuotista taivalta. Julistus sisältää 10 liikunnan ja urheilun tasa-arvon perusperiaatetta, ja sen on allekirjoittanut yli 400 urheilujärjestöä ja valtiollista organisaatiota maailmanlaajuisesti.
  • IWG:n verkkosivuilta löydät konferenssin teemat, puhujat, ohjelman sekä viimeisimmät uutiset.
  • IWG:tä ja maailmankonferenssia voi seurata myös sähköpostitse, Facebookissa ja Twitterissä.

Reija Hyvärinen, Ylen viestintäjohtaja, 040 750 2999, reija.hyvarinen@yle.fi

Terhi Heinilä, IWG:n pääsihteeri, 040 530 5544, terhi.heinila@valo.fi

Konferenssin suojelijana toimii presidentti Tarja Halonen. Konferenssin järjestää kansainvälinen naisliikuntaverkosto IWG ja Valo, Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemana. Konferenssin muut kotimaiset kumppanit Ylen lisäksi ovat Suomen Olympiakomitea, Suomen Paralympiakomitea, Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupungit, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Jane ja Aatos Erkon säätiö, Tiedekeskus Heureka sekä Suomen Urheilumuseo. Eurooppalaisista tahoista tukensa konferenssille ovat antaneet myös EU:n liikunnasta vastaava komissaari Androulla Vassiliou, Euroopan neuvoston pääsihteeri Thorbjørn Jagland ja European Non-Governmental Sports Organisation (ENGSO) ja Euroopan Olympikomiteat (EOC).

Konferenssin kansainvälisiä tukijoita ovat Kansainvälinen Olympiakomitea (KOK), Kansainvälinen Paralympiakomitea (IPC), United Nations Office on Sport for Development and Peace (UNOSDP), Association of Sport for All (TAFISA), ranskankielisten maiden nuoriso- ja urheiluministerien yhteistyöjärjestö CONFEJES, kansainvälinen opiskelijaurheiluliitto FISU, International Association of Physical Education and Sport for Girls and Women (IAPESGW), International Committee of Sports for the Deaf (ICSD), International Council of Sport Science and Physical Education (ICSSPE), Special Olympics ja Women Sport International (WSI).