• Valutec/

HASA parantaa laatuaan ja pienentää hiilijalanjälkeään Valutecin uuden TC-kanavakuivaamon myötä

– Uuden kuivaamon ansiosta pystymme lisäämään tuotantokapasiteettiamme ja optimoimaan tuotevalikoimamme markkinatilanteen mukaan. Energiatehokkuus voidaan optimoida ja hiilijalanjälki minimoida, sanoo HASAn tuotantopäällikkö Mika Hakulinen.

Kapasiteetin lisäämiseksi ja vanhempien kuivaamojen korvaamiseksi HASA investoi Valutec Oy:n TC-kanavakuivaamoon Haapajärven sahallaan. Kun uusi kuivaamo otetaan käyttöön, kuivatun puutavaran loppukosteus on tarkka ja se takaa, että HASA voi jatkossakin toimittaa asiakkailleen korkealaatuista puutavaraa.

HASA on nykyaikainen sahalaitos, jolla on pitkät teolliset perinteet ja tuotantolaitokset Haapajärvellä, Haapavedellä ja Eskolan sahalla. Jatkuva laadunvarmistus ja automaattinen kamerapohjainen lajittelu ovat modernin sahateknologian ominaisuuksia, joilla varmistetaan, että asiakkaat saavat aina sitä, mitä ovat tilanneetkin.
– Olemme tehneet yhteistyötä HASAn kanssa jo pitkään. HASA on tunnettu laadustaan ja ympäristövastuustaan. On sekä kunnia että ilo kulkea heidän mukanaan, sanoo Valutec Oy:n paikallisjohtaja Mikko Pitkänen.

HASA hankkii raakapuutavaransa vastuullisesti hoidetuista PEFC-sertifioiduista metsistä. Tämän vakuudeksi HASAlle on myönnetty puun alkuperäseurannan sertifikaatti.
Suuren lujuuden ja pienen painon yhdistelmän ansiosta puu on ainutlaatuinen materiaali. Toisin kuin mikään muu tukimateriaali, se on uusiutuvaa ja vaatii vähemmän energiaa niin tuotannossa, kuljetuksessa kuin talon energiankulutuksessa.
– Puutavaran käyttö rakennusteollisuudessa tulee lisääntymään sen pienen hiilijalanjäljen ansiosta, ja Suomessa meillä on runsaasti laadukasta puuta, Hakulinen sanoo.

Investoidessaan TC-kuivaamoon HASA toimii sahateollisuudessa vallitsevan selkeän trendin mukaisesti. Kuluneen vuoden aikana Valutecin uuden sukupolven TC-kuivaamoja on myyty sahalaitoksille eri puolilla maailmaa, ja yhtiö on laajentunut uusille markkinoille.
– Teknisen kehityksen takana on tuhansia tuotekehitystunteja, joiden aikana olemme tutkineet, arvioineet, testanneet ja keksineet uusia asioita kaikissa sentyyppisen kuivaamon osissa, jota käytettiin ensimmäisessä muodossaan jo vuonna 1927. Se on ainutlaatuinen kuivaamo, joka auttaa lisäämään puun käyttöä, mikä on perimmäinen syy Valutecin olemassaoloon, Pitkänen sanoo.

– HASA arvostaa suomalaisen sahateollisuuden tietämystä. Se, että Valutecilla on pitkä kokemus puutavaran kuivaamisesta ja huippuluokan kuivaamojen toimittamisesta sekä hyvin toimiva varaosapalvelu ja käyttäjätuki, olivat ratkaisevia tekijöitä kuivaamotoimittajaa valittaessa, Hakulinen kertoo.

TC-kuivaamossa, johon HASA investoi, on kuusi kuivausvyöhykettä, ja niitä käytetään pelkästään sivulautojen kuivaamiseen. Vuotuinen kapasiteetti on noin 85 000 kuutiometriä. Se rakennetaan ruostumattomasta teräksestä ja varustetaan puutavaran ylimmän kerroksen vääntymistä minimoivilla painoraameilla sekä lämmön talteenottojärjestelmällä ja Valmatics 4.0 -ohjausjärjestelmällä. Valmatics 4.0 on puutavaran kuivaukseen tarkoitettu ainoa ohjausjärjestelmä, jossa yhdistyvät simulaattoriteknologia ja mukautuva säätö, ja se mahdollistaa kapasiteetin, laadun ja energiankulutuksen samanaikaisen optimoinnin.

TC-kuivaamon asennus alkaa vuoden 2022 toisella puoliskolla.

Faktoja TC-kanavakuivaamoista. TC on lyhenne ruotsin sanasta ”tvärcirkulation”, joka tarkoittaa poikittaiskiertoa. Toimintaperiaatteena on, että sahatavarakuorma syötetään pituussuunnassa vyöhykkeiden läpi, ja ilmaa puhalletaan poikittain kuivaamon pitkittäissuuntaan nähden. Tämän ansiosta kuivaamon ilmaa voidaan säätää erikseen eri vyöhykkeillä paljolti kamarikuivaamon ihannekaavaa muistuttavan kaavan mukaisesti. Merkittävä parannus liittyy tapaan, jolla lämpötilaa ja ilman nopeutta ohjataan erikseen eri vyöhykkeillä integroitua simulaattoriteknologiaa hyödyntämällä. Tämän kehityksen ansiosta sahalaitoksella on entistä suurempi vapaus kuivata samanaikaisesti erikokoista puutavaraa, mikä oli aikaisemmin kanavakuivaamossa mahdotonta.

Lisätietoja:
Mikko Pitkänen, paikallisjohtaja
Valutec Oy
Puhelin: +358 400 889 806
mikko.pitkanen@valutec.fi

_________________________________

Puuta halutaan käyttää yhä enemmän. Siksi Valutec on olemassa. Olemme lähes 100 vuoden ajan yhdistäneet pohjoismaisen puutavaran kuivausosaamisen asiakkaiden vaatimusten täyttämiseen. Haluamme nostaa lisäarvoa tuottavan puutavaran kuivauksen ja älykkäät ohjausjärjestelmät täysin uudelle tasolle. Valutec Group on osa Addtech-konsernia, ja sillä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä ja Kanadassa, ja vuonna 2019 sen liikevaihto oli noin 40 miljoonaa euroa. Olemme toimittaneet yli 6 000 puutavarakuivaamoa ja siten olemme Euroopan johtava yritys tällä alalla. Good for Wood -ajattelutavastamme on lisätietoja osoitteessa www.valutec.fi.