• Valutec/

Jatkuvatoimisuus ja laatu keskeisiä perusteita itävaltalaisen Mosser-yhtiön päätökselle investoida Valutecin kanavakuivaamoon

Valutecin kanavakuivaamot kasvattavat markkinaosuuttaan Keski-Euroopassa. Tuorein esimerkki on Itävallasta, jossa Mosser lisää Wolfpassingin sahallaan merkittävästi paitsi kuivauskapasiteettia myös tuotteiden laatua hankkimalla uuden Valutecin OTC-kanavakuivaamon.
“Mosser on Valutecin tavoin tunnettu siitä, että laatu asetetaan arvoasteikossa ykköseksi. Siksi olemme erityisen ylpeitä siitä, että Mosser on päätynyt meihin”, sanoo Valutecin paikallisjohtaja Mikko Pitkänen.

Tinkimättömyys laatuvaatimuksissa on tehnyt Mosser-yhtiöstä yhden johtavista ja suurimmista liimapuupalkkien tuottajista. Yhtiössä on aiemmin käytetty lähinnä perinteisiä kamarikuivaamoja, mutta nyt uusimmassa investoinnissa päädyttiin hyväksi havaittuun Valutecin kanavakuivaamoratkaisuun.
"Kuivaamovalmistajaa valittaessa kuivauslaatu oli meille aivan ykkösasia. Se olikin ehdottomasti meitä ja Valutecia yhdistävä tekijä. Lisäksi oli tietenkin suuri etu, että Valutecilla on monivuotinen kokemus kanavakuivaamoista ja erittäin hyviä referenssejä Itävallassa”, sanoo toimitusjohtaja Thomas Harreither Mosser-yhtiöstä.

Kanavakuivaamoa käytetään yksinomaan sahatavaran kuivaukseen 12 %:n tavoitekosteuteen. Tämä olikin kanavakuivaamoa valittaessa toinen valintaperuste, sillä nyt saavutamme parhaan kuivaustehon yhdenmukaisia dimensioita ja sahatavaraeriä käytettäessä.

"Kun kuivattavana on suuria määriä sahatavaraa, kanavakuivaamo ja sen jatkuvatoimisuus ovat niin kapasiteetin kuin energian kulutuksenkin kannalta ylivertainen kamarikuivaamoihin verrattuna”, sanoo Valutecin Mikko Pitkänen.

Ruostumattomasta teräksestä valmistetun kuivaamon vuotuinen kapasiteetti on runsaat 50 000 m3, ja se on varustettu Valutecin Valmatics-ohjausjärjestelmällä. Siinä on puskurivyöhykkeet 20 kuormalle sekä ennen varsinaista kuivaamoa että sen jälkeen. Kuivaamo on määrä ottaa käyttöön huhtikuussa 2019.

Kahden puskurivyöhykkeen ja automaattisen syötön ansiosta kanavakuivaamossa ei tarvita viikonloppuisin henkilöstöä, mikä helpottaa huomattavasti tuotannonsuunnittelua “, sanoo Thomas Harreither.

Valutec on vakiinnuttanut asemansa johtavana kanavakuivaamojen toimittajana, ja Mosserin tilaus on yhtiön viidestoista kanavakuivaamotoimitus Keski-Euroopassa kymmenen viime vuoden aikana. Keski-Euroopassa on puun kuivaukseen suurta markkinapotentiaalia, sillä asiakkaiden laatuvaatimusten noustessa kuivattavana on samanaikaisesti yhä suurempia määriä sahatavaraa.
"Tämä kehitys on avannut meille Valutecilla uusia mahdollisuuksia. Pitkän aikavälin strategiamme ja tutkimus- ja kehitystyömme perustuvat pyrkimykseen olla kuivaamotoimittajana asiakkaan paras valinta, kun tarkastellaan laadun optimointia, kapasiteettia ja energiankulutusta”, sanoo Mikko Pitkänen.

Lisätietoja:
Mikko Pitkänen, paikallisjohtaja

Valutec Oy
+358 400 889 806
mikko.pitkanen@valutec.fi

_____________________________________

Puuta halutaan käyttää yhä enemmän. Siksi Valutec on olemassa. Olemme lähes 100 vuoden ajan yhdistäneet pohjoismaisen puutavarankuivausosaamisen asiakkaiden vaatimusten täyttämiseen. Haluamme nostaa lisäarvoa tuottavan puutavarankuivauksen ja älykkäät ohjausjärjestelmät täysin uudelle tasolle. Valutec Group -konsernilla on tytäryritykset Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä ja Kanadassa, ja konsernin liikevaihto on noin 40 miljoonaa euroa Olemme toimittaneet yli 6 000 puutavarakuivaamoa: Euroopan ykkönen. Good for Wood -asenteestamme on lisätietoja osoitteessa www.valutec.fi.

Avainsanat: