Perheomisteinen saha investoi puutavarakuivaamoihin

Perheomisteinen Hilmer Anderssonin saha on investoinut kahteen Valutecin kamarikuivaamoon. Ne rakennetaan talven kuluessa ja otetaan käyttöön jo huhtikuun lopussa.
– Nopea toimitus on etu. Lisäksi pystymme nyt kohentamaan kuivauksen tasoa, erityisesti hienoimmissa laaduissa, sanoo Hilmer Anderssonin tekninen johtaja Nils Andersson.

Kamarikuivaamojen vuotuinen kapasiteetti on yhteensä 30 000 m3. Niitä tullaan käyttämään männystä ja kuusesta sahatun keskitavaran sekä järeiden lautojen ja lankkujen kuivaukseen. Kuivaamojen materiaali on ruostumaton teräs, ja niihin sisältyvät sekä ohjausjärjestelmät että lämmön talteenottojärjestelmät.

Kuivaamot ovat tervetullut lisä Hilmer Anderssonin sahalle, jonka puunkuivauksen kapasiteetti on nykyään noin 150 000 m3. Pitkän aikavälin tavoitteena on luoda olosuhteet 200 000 m3:n tuotannolle.

– Tehdäksemme tilaa tulevalle kapasiteetin lisäykselle rakennamme kamarikuivaamot vieri viereen. Oli hienoa, että löysimme tähän ratkaisun, josta on etua sekä nyt käyttöönottovaiheessa että pitkällä aikavälillä, sanoo Valutecin myyntipäällikkö Jon Lindberg.

Uudet kuivaamot ovat Hilmer Anderssonin sahan ensimmäiset Valutec-merkkiset kuivaamot. Asiakassuhde oli kuitenkin jo olemassa: kauppaa on käyty nykyisten laitosten varaosista.

– Kaikki on sujunut hyvin. Mielestämme myös käytön ja kunnossapidon toimitusvarmuus on hyvä ja hinnoittelukin kohdallaan, Nils Andersson toteaa.

Lässerudissa läntisessä Värmlannissa sijaitseva Hilmer Andersson on perheomisteinen saha, jonka toiminta jatkuu jo neljännessä sukupolvessa. Nilsin lisäksi yrityksessä työskentelevät Per-isä, joka on sahan toimitusjohtaja, Kari-sisar, joka vastaa myynnistä, ja Karl-veli, joka pyörittää yrityksen kokonaan omistamaa rakennustarvikeliikettä XL Bygg Hilmeriä.
– Kyseessä on saha, jolla on pitkä historia ja joka on toiminut menestyksekkäästi jo uskomattoman pitkään. On aivan upeaa, että voitimme kovassa kilpailussa heidän luottamuksensa. Jon Lindberg sanoo.

Toimitukseen sisältyvät lisäksi Valmatics-ohjausjärjestelmä ja integroitu simulaattori Valusim. Patentoidut järjestelmät ovat markkinoiden ainoat, joissa käyttäjällä on mahdollisuus kuivausprosessin optimointiin keskeisten parametrien - laadun, kapasiteetin ja energiankulutuksen - osalta.

Lisätietoja:
Jon Lindberg, myyntipäällikkö, Valutec

Puhelin 070-662 99 99

Nils Andersson, tekninen johtaja, Hilmer Andersson
Puhelin 070-366 57 41

Valutec on Euroopan suurin sahateollisuuden kuivaamolaitteiden toimittaja. Valutec Groupiin kuuluvat Ruotsin Skellefteåssa sijaitseva Valutec AB, Riihimäellä sijaitseva Valutec Oy, Pietarissa Venäjällä toimiva Valutec LLC  ja Vancouverissa Kanadassa toimiva Valutec Wood Dryers Inc. Kaikkiaan konsernilla on kokonaisvaltainen tuotevalikoima, joka pohjautuu ruotsalaiseen ja suomalaiseen puutavaran kuivausosaamiseen. Konsernin liikevaihto oli  noin 25 miljoonaa euroa vuonna 2014. www.valutec.fi