Stora Enso Alasta energiatehokkaampi Valutecin uusilla puutavarakuivaamoilla

Stora Enson saha Alassa investoi yhteen Valutecin TC-kanavakuivaamoon, kahteen FB-kanavakuivaamoon ja kolmeen vaunutäyttöiseen kamarikuivaamoon. ”Uusien Valutec kuivaamojen ollessa käytössä meillä on huippumoderni ja kestävä kuivauskalusto, joka on mukautettu vastaamaan tuotevalikoimaamme. Laadukas kuivausteknologia parantaa kaikkien kuivaamoiden energiatehokkuutta”, kertoo Stora Enso Alan sahapäällikkö Jenny Andersson.

Stora Ensolla oli jo ennestään pitkä kokemus Valutecista kumppanuuden, hankkeiden toteutuksen ja tuotteiden osalta, joten sen osallistuminen hankintaprosessiin oli luontevaa.

”Tärkeä Valutecia puoltanut laatunäkökohta oli se, että kuivaamoissa on ruostumaton teräsrakenne. Se osoitetusti soveltuu hyvin pohjoismaiseen ympäristöön lähellä merta, joka on toimintaympäristömme”, Jenny sanoo. Valutec päätti jo varhain valmistaa ainoastaan ruostumattomasta teräksestä valmistettuja kuivaamoja. Materiaali on osoittautunut paremmaksi kuin alumiini. Alumiinikuivaamo kestää noin 20 vuotta, kun taas ruostumattomasta teräksestä valmistettu kuivaamo on oikein huollettuna lähes ikuinen. ”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että Stora Enso on jälleen luottanut meihin. Stora Enso on asiantunteva ja huolellinen hankintamenettelyissään. Valinnan kohdistuminen taas meihin on osoitus siitä, että teemme asioita oikein”, sanoo Valutecin paikallisjohtaja Mikko Pitkänen

”Do good for the people and the planet” Tämä on Stora Enson toiminta-ajatus. Hankinnoissa otetaan aina huomioon vastuullisuus, ja mahdollisilta toimittajilta pyydetään perusteellista selvitystä valituista vastuullisuuden tunnusluvuista. ”Valutec pyrkii aktiivisesti olemaan vastuullisin puukuivaamojen toimittaja, joten saimme lisäsulan hattuumme siitä, että pystyimme täyttämään Stora Enson vastuullisuusvaatimukset”, Mikko kertoo.

Puutavarakuivaamojen asennus alkaa kesällä, ja kaikkien kuivaamojen on määrä olla käytössä 25. tammikuuta mennessä ja muun tuotannon on tarkoitus olla toiminnassa asennusten aikana.

Bergvik, Ala AB rakensi ensimmäisen sahan Alaan jo vuonna 1854, ja se on kuulunut Stora Enso -konserniin vuodesta 1998 lähtien. Vuosikapasiteetiltaan noin 400 000 kuutiometrin Ala on mäntysaha, joka tuottaa sahatavaraa ja jalostettuja sormijatkettuja tuotteita. Sillä on myös oma noin 100 000 tonnin pellettituotanto. Yrityksellä on 143 työntekijää.

Lisätietoja:

Mikko Pitkänen, Paikallisjohtaja

Valutec Oy

Puhelin: +358 400 889 806, mikko.pitkanen@valutec.fi

Jenny Andersson, Sahanjohtaja

Stora Enso Ala

Puhelin: +46 (0)70 372 9947, jenny.andersson@storaenso.com

_________________________________

Puuta halutaan käyttää yhä enemmän. Siksi Valutec on olemassa. Olemme lähes 100 vuoden ajan yhdistäneet pohjoismaisen puutavaran kuivausosaamisen asiakkaiden vaatimusten täyttämiseen. Haluamme nostaa lisäarvoa tuottavan puutavaran kuivauksen ja älykkäät ohjausjärjestelmät täysin uudelle tasolle. Valutec Group on osa Addtech-konsernia, ja sillä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Suomessa, Venäjällä ja Kanadassa, ja vuonna 2019 sen liikevaihto oli noin 40 miljoonaa euroa. Olemme toimittaneet yli 6 000 puutavarakuivaamoa ja siten olemme Euroopan johtava yritys tällä alalla. Good for Wood -ajattelutavastamme on lisätietoja osoitteessa www.valutec.fi.