Versowood investoi Valutecin kuivaamoihin tavoitteenaan parempi kuivauslaatu

Suomen suurin yksityinen sahakonserni Versowood on päättänyt hankkia kaksi suurta OTC-kanavakuivaamoa Vierumäen sahalleen.
– Olemme nostamassa nykyistä 1,3 miljoonan m3 vuosittaista sahausmäärää 1,5 miljoonaan m3 ja Vierumäen yksikössä suurin pullonkaula on sahatavaran kuivaus. Tämä investointi mahdollistaa Vierumäen tuotannon nousun ja parantaa kuivauslaatua, kertoo Versowoodin toimitusjohtaja Ville Kopra.

Uusien kanavakuivaamoiden pääasiallinen käyttötarkoitus on lautojen ja lamellien kuivaaminen Versowoodin omien liimapuutehtaiden tarpeisiin. Siksi Versowoodille oli tärkeää löytää toimittaja, joka voi taata tasaisen, korkeatasoisen ja vaatimusten mukaisen kuivauslaadun.
 – Valutec on kokenut ja luotettava puutavarakuivaamoiden toimittaja, ja he pystyivät tarjoamaan toimivan ja kilpailukykyisen ratkaisun, Ville Kopra kertoo.

– Versowood on hyvin arvostettu yhtiö, yksi Suomen johtavista sahakonserneista. Olen ylpeä siitä, että meille on uskottu tehtäväksi toimittaa laitos, joka lisää asiakkaan tuotantokapasiteettia ja auttaa heitä optimoimaan tuotantonsa, kertoo Valutecin myyjä Timo Kanerva.

Kanavakuivaamot tehdään ruostumattomasta teräksestä, ja niissä on varustuksena ylimmän puutavarakerroksen vääntymisen minimoivat painoraamit, Valutecin ilma/ilma -lämmöntalteenotto sekä Valmatics-ohjausjärjestelmä. Versowood päätti uusien kuivaamoiden asennuksen yhteydessä asentaa Valmatics-ohjausjärjestelmän myös kuuteen nykyiseen OTC-kanavakuivaamoonsa.
– Olemme jo asentaneet Valmaticsin useimpiin kuivaamoihimme Vierumäen, Riihimäen ja Otavan sahoillamme. Se on kiistatta paras tällä hetkellä markkinoilla oleva sahatavarakuivaamoiden ohjausjärjestelmä, ja on hyvä, että useimmat kuivaamomme käyttävät samaa järjestelmää.

Versowood on suomalainen sahatavara-alan perheyritys, jolla on 11 tuotantolaitosta Suomessa ja yksi Virossa. Yhtiö valmistaa sahatavaran lisäksi muun muassa erilaisia puujalosteita, liimapuuta puhelin- ja sähköpylväitä, puupakkauksia sekä erilaisia energiatuotteita ja –jakeita. Konsernin palveluksessa on kaikkiaan noin 750 henkeä ja sen liikevaihto on kuluvalla tilikaudella noin 400 miljoonaa euroa.

Lisätietoja antavat
Timo Kanerva

Myynti
Valutec Oy