Huippuergonomiset Volt-valjaat räätälöity energia-alalle

Korkealla työskentelevien ammattilaisten varusteisiin erikoistunut Petzl on kehittänyt valjaat erityisesti energia-alan tarpeisiin. Ranskalainen Petzl on räätälöinyt uusien Volt-valjaiden ergonomiset ja käytännölliset yksityiskohdat tikkaissa liikkuvien ja mastoissa työskentelevien toiveiden mukaisiksi. Tuloksena ovat takin lailla päälle puettavat Volt-valjaat, tuuliturbiiniin soveltuvat Volt Wind -valjaat ja istumiseen käytettävä Volt Seat -istuin.

Volt-valjaiden muotoilulla on pyritty tekemään haastavissa olosuhteissa työskentelystä mahdollisimman mukavaa. Lantiovyön selkäosa on todella leveä ja juuri sopivan jäykkä tarjoamaan sekä mukavuutta että tukea koko päiväksi. Selkäosa, olkahihnat ja jalkalenkit ovat myös leveät eivätkä aiheuta painepisteitä. Kokonaisuudessaan valjaiden rakenne on tehty mahdollisimman kevyeksi (paino vain 2 kg) ja hengittäväksi. Vyön ja jalkalenkkien hengittävä pehmuste edistää käyttömukavuutta.

Volt-valjaat saa puettua päälle kuin takin. Lantiovyössä ja jalkalenkeissä on automaattiset FAST-soljet, joiden ansiosta valjaat saa puettua jalat maassa, ilman että niihin pitää pujottautua. Avaamisen jälkeen FAST-soljet ”muistavat” käyttäjän asetukset ja istuvat seuraavalla käyttökerralla täydellisesti ilman säätöä.

Volt‑valjaissa on lantiovyön sivuilla kiinnityspisteet työasemointiköydelle ja kolme kiinnityspistettä putoamisen pysäyttävälle laitteelle. Perinteisten rinta- ja selkäkiinnityspisteiden lisäksi valjaissa on vatsan kohdalla Ladder Climb -kiinnityspiste, johon voi kiinnittää tikkaissa olevan putoamisen pysäyttävän kisko- tai vaijerijärjestelmän vaunun. Ainutlaatuinen kiinnityspiste siirtää liukukelkan synnyttämän paineen hartioilta lantiolle. Etenemisestä tikkaissa tulee mahdollisimman helppoa, mukavan tuntuista ja tehokasta: paino jakautuu lantiovyöllä ja siten takaa ihanteellisen mukavuuden etenemisen aikana. Putoamistilanteessa kiinnityspiste liikkuu automaattisesti ylöspäin rintaa kohti, mikä takaa sen, että vartalo pysyy pystyasennossa putoamisen jälkeen ja rakenteisiin kolhiintumisen mahdollisuus pienenee. Valjaissa on lisäksi putoamisindikaattori, joka helpottaa tarkastustoimintaa.

Rakenteissa etenemiseen tarkoitetut suuret MGO‑kiinnityskoukut saa pois tieltä: molemmissa olkahihnoissa on koukuille kantolenkit, joissa liitosköysi ei häiritse käyttäjän toimintaa mutta kiinnittimet pysyvät hänen ulottuvillaan. Putoamistilanteessa valjaisiin kiinnitetyn haaran kiinnitin irtoaa kantolenkin pikalaukaisimella, jolloin rakenteeseen liitetyn haaran nykäyksenvaimennin pääsee aukeamaan.

Volt‑valjaat soveltuvat sekä työasemointiin että putoamisen pysäyttämiseen. Volt‑sarjaan kuuluu myös erityisesti tuulivoimateollisuudessa työskenteleville suunnatut Volt Wind -valjaat, joissa on tuuliturbiinin sisällä liikkumiselta suojaavat kulumissuojat. Pitkäaikaisessa roikkuvassa työssä voi valjaisiin lisätä Volt Seat ‑istuimen, jonka varaan työntekijä voi istuutua kuin tuoliin.

Myynti: LVIS-tukkuliikkeet, Etra sekä suojaimia myyvät erikoisliikkeet

Suositushinnat: Volt 330 €, Volt Wind 385 € ja Volt Seat -istuin 225 €.

Vandernet Oy, myyntijohtaja Pasi Blåfield
pasi.blafield@vandernet.com 020 741 8333