Woodsplitter‑vetopuukolla sytykkeet helposti ja turvallisesti

Ruotsalainen Morakniv esittelee Woodsplitter‑vetopuukon, jolla sytykkeiden vuoleminen käy helposti ja turvallisesti. Innovatiivisen puukon molemmissa päissä on kahvat, joiden ansiosta puusta voidaan vuolla lastuja kaksin käsin. Kaksikahvainen puukko tekee sytykkeiden vuolemisesta sekä tehokasta että turvallista. Woodsplitter helpottaa myös tulisijan päältä sytyttämistä, joka tuottaa vähemmän pienhiukkaspäästöjä kuin perinteinen alta sytyttäminen.

Suomessa on erittäin paljon tulisijoja, joita käytetään aktiivisesti: sekä mökeillä että asuintaloissa on puulämmitteisiä saunoja ja takkoja. Yleisradion mukaan Suomessa poltetaan puuta yli 5 miljoonaa kuutiota vuodessa. Puuta siis palaa paljon, mutta tulisijan sytyttäminen vaatii taitoa – puhumattakaan tulisijan vähäpäästöisestä sytyttämisestä.

Woodsplitter on työkalu, joka tekee sytykkeiden vuolemisesta ja tulisijan sytyttämisestä helppoa. Molemmissa päissä olevien kahvojen ansiosta puusta voidaan vuolla lastuja kaksin käsin. Kaksin käsin vuollessa pääsee hyödyntämään vartalon painoa, mikä tekee sytykkeiden teosta helppoa ja tehokasta. Tämän vuoksi Woodsplitter on erityisen kätevä apuri esimerkiksi pienikokoisille naisille.

Woodsplitter vähentää haaverien vaaraa. Kun puukossa ei ole lainkaan terävää kärkeä, käyttäjä ei myöskään voi satuttaa itseään siihen.

Woodplitter‑puukolla vuolluilla puusytykkeillä tulisijan päältä sytyttäminen käy helposti. Alta sytyttäessä osa kaasuuntuneesta puusta karkaa palamattomana piipusta aiheuttaen haitallisia pienhiukkasia. Päältä sytyttäessä haitalliset kaasut eivät pääse karkaamaan, vaan ne palavat puhtaasti. Kun Woodsplitterillä vuollut kiehiset asettaa pilkkeiden päälle ja sytyttää, niiden tuottama liekki polttaa haitalliset kaasut ennen kuin ne pääsevät hormiin. Itse puusta vuollut sytykkeet syttyvät myös puhtaammin kuin esimerkiksi päästöjä aiheuttava koivun tuohi.

Woodsplitter‑puukkoa on saatavilla kahta klassisen tyylikästä mallia: Classic Woodsplitter punertavan ruskeiksi maalatuilla koivukahvoilla ja Woodsplitter 220 vaaleilla koivukahvoilla. Classic Woodsplitterissä on kätevä ripustuslenkki, josta sen voi ripustaa takan tai kiukaan lähettyville. Woodsplitter‑puukon terä on runsashiilistä terästä, jota on erittäin helppo teroittaa. Puukkoa myydään koivukuvioidussa lahjapakkauksessa, ja pakkaukseen sisältyy kovamuovisuojus 2,5 mm paksun terän suojaksi.

Woodsplitter sopii tavallisen koti-, sauna- ja mökkikäytön lisäksi puusepän työkaluksi, sekä harrastelijoille että ammattilaisille. Puukon materiaali- ja valmistusvirhetakuu on 10 vuotta. Valmistusmaa on Ruotsi.

Suositushinnat: Classic Woodsplitter 29,95 € ja Woodsplitter 220 31,95 €.

Jälleenmyynti: Hyvin varustetut urheilu-, retkeily- ja vapaa-ajan myymälät, tavaratalot sekä liikelahjamyyjät.

Tietolähteet:

Morakniv on ruotsalaisen veitsi- ja kirvesvalmistaja Mora of Sweden Ab:n nykyaikainen tuotelinja, jossa yhdistyvät ympäristötietoisuus, perinteinen käsityö, uusin tuotantoteknologia, innovaatio, ainulaatuinen metallien kuumakäsittely ja laatu, jolle myönnetään 10 vuoden takuu. Laajasta valikoimasta löytyy ammattilaisten kanssa kehitetty ratkaisu kaikkien kohdeasiakkaiden tarpeisiin: sport, outdoor, military, tactical, partiolaiset, sienestäjät, kalastajat, metsästäjät, tee-itse käyttäjät, askartelijat jne. Yli 100 vuoden historia saa jatkuvasti jatkoa uutuuksista ja uudenlaisista muotoiluideoista. Made in Sweden.