Kysely: Yli puolet suomalaisista valmiita vähentämään sähkönkulutustaan

Vattenfallin kyselyn mukaan sähkön tuotantotavalla on merkitystä suomalaisille: yli 70 prosenttia pitää tärkeänä sitä, että sähkönmyyjä myy ympäristöystävällistä, fossiilivapaata sähköä. Yli 90 prosenttia vastaajista on valmis ilmastotekoihin.

Suomalaiset ovat valmiita ilmastotekoihin. Yli puolet suomalaisista voisi vähentää sähkönkulutustaan, selviää Vattenfallin tilaamasta kyselystä*, jossa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä sähkön käytöstä ja ostamisesta. Kyselyn toteutti YouGov Finland.

Kyselyn mukaan suomalaiset ovat kaikista valmiimpia vähentämään pakkausten ja muovikassien käyttöä (70 prosenttia). Muovin käytön vähentäminen nähdään helppona ilmastotekona: 57 prosenttia suomalaisista on valmis vähentämään arjessaan muovituotteita ja lisäämään sen sijaan orgaanisten materiaalien käyttöä. Kolmanneksi ilmastoteoksi nousee sähkönkulutuksen vähentäminen: 53 prosenttia suomalaisista on valmiita vähentämään sähkönkulutustaan.

”Sähkönkulutuksen vähentämisellä on suora vaikutus sähköntuotannon aiheuttamiin päästöihin. Jokainen voi vähentää sähkönkulutustaan mukavuudesta tinkimättä”, Vattenfallin tuoteasiantuntija Lauri Mattelmäki kertoo.

Hänen mukaansa sähkönkulutuksen puolittaminen on mahdollista: sähkölämmitteisessä omakotitalossa voidaan päästä 25 000 kilowattitunnin vuosikulutuksesta 12 500 kilowattituntiin, kun huolehtii esimerkiksi ilmalämpöpumpun oikeasta käytöstä ja ilmanvaihdon säädöistä, säästää lämmintä vettä sekä tunnistaa piilokulutuskohteita ja muistaa sammuttaa tarpeettomat laitteet.

”Kerrostalossa rahallinen säästövaikutus on pienempi, sillä myös kulutus on pienempää omakotitaloon verrattuna. Tästä huolimatta säästää voi esimerkiksi viihde-elektroniikasta ja tietotekniikasta, myös esimerkiksi lattialämmitys ja huoneistokohtainen ilmanvaihto on hyvä huomioida”, Mattelmäki sanoo.

Sähkön osuus asumisen hiilijalanjäljestä kolmannes

Suomessa liikkuminen ja asuminen muodostavat suurimman osuuden elämäntavan hiilijalanjäljestä. Asuminen ja siihen liittyvä energiankäyttö tuottavat noin kolmasosan suomalaisen vuotuisesta hiilijalanjäljestä. Sähkön osuus asumisen hiilijalanjäljestä on kolmasosa. 74 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että sähkönmyyjä myy fossiilivapaasti tuotettua sähköä

”Fossiilivapaan sähkön ostaminen on helppo ilmastoteko. Ylipäätään ilmastoteot konkretisoituvat arjen valinnoilla, kuten esimerkiksi ostamalla ekologisesti tuotettuja hyödykkeitä, kulkemalla töihin pyörällä auton sijaan tai lentämällä vähemmän”, Mattelmäki kertoo.

CO2-raportti kertoo kuukausittaisen ilmastovaikutuksen

Vattenfall myy koteihin vain fossiilittomasti tuotettua sähköä. Viime vuonna yritys vähensi yhdessä asiakkaidensa kanssa hiilidioksidipäästöjä Suomessa yhteensä 57 000 tonnia**, mikä vastaa 320 miljoonaa autolla ajettua kilometriä, eli noin 8 000 kierrosta maapallon ympäri.

Vattenfall on lanseerannut kuluttajille uuden raportin, johon on laskettu fossiilittoman sopimuksen ilmastovaikutus asiakkaan oman sähkönkulutuksen perusteella. Siitä näkee, mikä on asiakkaan kuukausittainen CO2- päästövähennys kilogrammoina tavalliseen sähköön verrattuna.

”CO2-raportti konkretisoi hyvin sen, minkälaisen vaikutuksen loppujen lopuksi pienillä teoilla saa aikaiseksi. Hiilidioksidimääriä ja niiden merkitystä voi olla vaikea hahmottaa käytännössä, mutta raportin avulla pystymme tuomaan konkretiaa siihen, paljonko säästöä on käytännössä tullut. Asiakaskohtainen raportti parhaimmassa tapauksessa lisää tietoisuutta kulutetun sähkön ilmastovaikutuksista ja herättää kiinnostusta kulutetun sähkön tuotantotapaan”, Mattelmäki kertoo.

Lähteet asumisen hiilijalanjäljestä: Sitran raportti: 1,5 asteen elämäntavat (2019)

*Tiedot ovat peräisin Vattenfallin teettämästä ja YouGov Finlandin toteuttamasta kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastasi yli 1 000 täysikäistä suomalaista. Vastaajajoukko edustaa suomalaista aikuisväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen. Tiedot kerättiin 6.2.– 10.2.2019.

** https://www.vattenfall.fi/hiilijalanjalki

Lisätietoa: