• Vattenfall Oy/

“Tärkeä askel Suomen ensimmäiselle teollisen kokoluokan merituulivoimapuistolle” – Vattenfall aloittaa yhteistyön Kaskisten sataman kanssa

Vattenfall ja Kaskisten satama ovat solmineet aiesopimuksen. Tarkoituksena on selvittää, miten satama soveltuu Korsnäsiin kehitteillä olevan Vattenfallin merituulivoimapuiston tarpeisiin.

Vattenfall, yksi Suomen suurimmista sähköyhtiöistä, ja Pohjanlahden rannalla sijaitseva Kaskisten satama ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen. Yhteistyön tavoitteena on tutkia, onko satama sopiva Vattenfallin merituulivoimatoimintojen tarpeisiin.

Vattenfall kehittää Suomen ensimmäistä teollisen kokoluokan merituulivoimapuistoa Korsnäsiin, Vaasan eteläpuolelle. Satamilla on keskeinen rooli merituulivoimapuistojen toiminnassa. Ne ovat paikallisen toimitusketjun solmukohta ja huolehtivat esimerkiksi komponenttien varastoinnista.

“Aiesopimuksen solmiminen Kaskisten sataman kanssa on tärkeä askel Korsnäsin hankkeelle, sillä hahmottelemme nyt mahdolliset yhteistyön muodot hankkeen ja sataman välillä. Tähän kuuluu muun muassa sataman käyttö tuulivoimapuiston logistiikassa ja rakentamisessa sekä myöhemmin tuuliturbiinien huollossa”, kertoo Vattenfallin projektijohtaja Klaus Nissen.

Korsnäsin merituulivoimapuiston ansiosta Kaskisten satamasta voi kehittyä vihreän talouden keskus, joka luo alueelle kasvua, uutta infrastruktuuria ja monipuolista hyvinvointia.

“Olemme iloisia voidessamme allekirjoittaa aiesopimuksen Vattenfallin kanssa. Korsnäsin tuulivoimapuisto on hyvin lähellä Kaskista ja siksi meille on tärkeää tehdä yhteistyötä Vattenfallin kanssa. Nyt voimme edetä merituulivoimapuistohankkeiden suunnittelussa. Korsnäsin hankkeella on merkittävä positiivinen vaikutus satamalle ja koko alueelle. Se loisi satoja uusia työpaikkoja”, toteaa Kaskisten sataman toimitusjohtaja Patrik Hellman.

Satamayhteistyön lisäksi Vattenfall suorittaa parhaillaan merenpohjatutkimuksia tuulipuiston alueella. Korsnäsin merituulivoimapuistolla on suuri merkitys Suomen energiaomavaraisuuden kasvattamisessa ja se tukee hallituksen tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Hankkeen kapasiteetti on 1,3-2,5 GW ja mahdollinen vuosituotanto 5-7 TWh.

Vattenfall aloitti vuonna 2022 yhteistyön Metsähallituksen kanssa Korsnäsin merituulivoimapuiston rakentamiseksi. Valmistuttuaan se tuottaa uusiutuvaa energiaa, joka vastaa yli kahden miljoonan kerrostaloasunnon tai yli 250 000 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta Suomessa. Puiston odotetaan olevan toiminnassa 2030-luvulla.

Lisätiedot:
Heli Satuli, Head of Communications Finland, +358 40 480 4075, heli.satuli@vattenfall.com

Vattenfall
Vattenfall on yksi Euroopan suurimmista energiayhtiöistä, jolla on noin 20 000 työntekijää ja yli 14 miljoonaa asiakasta. Yli 100 vuoden ajan Vattenfall on sähköistänyt teollisuutta, toimittanut energiaa koteihin ja modernisoinut elämäämme innovaatioilla ja yhteistyöllä. Tavoitteenamme on fossiilivapaus. Suomessa Vattenfallilla on 9 vesivoimalaitosta ja kehitämme parhaillaan Suomen ensimmäistä teollisen mittakaavan merituulivoimapuistoa Korsnäsiin. www.vattenfall.com

Kaskisten satama
Kaskisten Satama on yksi Suomen johtavista satamista. Se sijaitsee Suomen länsirannikolla Pohjanlahden rannalla. Suojaisan ja syvän satamansa ansiosta Kaskisten satama tarjoaa nopean pääsyn avomerelle ja Itämeren laivareiteille. Satama käsittelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia tavaraa.
 www.kaskistensatama.fi

Avainsanat: