Vattenfall jakoi ympäristörahaa vuodelle 2025 – Pohjois-pohjanmaalaisille hankkeille 84 000 euroa

Vattenfall rahoittaa vesistöjen ja rantojen kunnostusprojekteja Alavieskassa, Haapajärvellä, Haapavedellä, Kärsämäellä, Pyhäjärvellä, Raahessa, Reisjärvellä ja Siikalatvassa.

Vattenfall jakaa vuosittain ympäristörahaa rantojen ja vesistöjen kunnostushankkeisiin Pohjois-Pohjanmaalla. Yhteensä ympäristörahaa jaetaan vuosittain runsaat 84 000 euroa. Vuoden 2025 hankkeet on nyt nimetty.

”Ympäristörahalla on mahdollistettu monia alueen asukkaille ja ympäristölle merkityksellisiä hankkeita, tähän mennessä jo yhteensä yli 130. Tänä vuonna saimme hakemuksia enemmän kuin rahaa oli jaettavissa, joten painotimme valinnassa suoraan vesistöihin kohdistuvia projekteja”, kertoo Vattenfallin ympäristökoordinaattori Teemu Sarnola.

Kaikilla tuettavilla hankkeilla ovat luvat valmiina tai lupia ei tarvita, joten kunnat voivat halutessaan käynnistää hankkeet välittömästi.

Yksi esimerkki rahoitettavista hankkeista on Haapaveden taajamaan rakennettavat hulevesikosteikot, joiden tavoitteena on parantaa Kirkkojärven tilaa. Siikalatvan kunnassa puolestaan korvataan Vähä-Lamujärven säännöstelypato kalan kulun mahdollistavalla pohjapadolla. Pohjapatoon on tarkoitus rakentaa luonnonpuromainen kalatie.

Ympäristörahan taustalla on Vattenfallin vuonna 1998 tekemä Revon Sähkön kauppa, jonka yhteydessä Vattenfall antoi alueen kunnille sitoumuksen vuosittain jaettavasta ympäristörahasta. Ympäristörahan käytöstä päätetään vuosittain seurantaryhmässä, jossa on jäseniä alueen kunnista, Vattenfallilta ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta. Osa Vattenfallin tukemista hankkeista on useamman vuoden kestoisia.

Vattenfallin ympäristörahaa voidaan puitesopimuksen mukaisesti myöntää enintään puolet hankkeen kokonaiskustannuksista. Loppurahoituksesta huolehtivat kunnat sekä mahdollisesti ELY-keskus tai muut yhteistyötahot.

Liite: Vattenfallin ympäristörahahankkeet vuonna 2025

Lisätiedot:
Teemu Sarnola, ympäristökoordinaattori, Vattenfall Oy, 040 579 6177, teemu.sarnola@vattenfall.com

Vattenfall
Vattenfall on yksi Euroopan suurimmista energiayhtiöistä, jolla on noin 20 000 työntekijää ja yli 14 miljoonaa asiakasta. Yli 100 vuoden ajan Vattenfall on sähköistänyt teollisuutta, toimittanut energiaa koteihin ja modernisoinut elämäämme innovaatioilla ja yhteistyöllä. Tavoitteenamme on fossiilivapaus. Suomessa Vattenfallilla on 9 vesivoimalaitosta ja kehitämme parhaillaan Suomen ensimmäistä teollisen mittakaavan merituulivoimapuistoa Korsnäsiin. www.vattenfall.com

Avainsanat: