• Veeam/

Veeam selvitti: tietojärjestelmien yllättävät käyttökatkot maksavat yrityksille liikaa

Report this content

– Peräti 84 prosenttia IT-päättäjistä myöntää, ettei järjestelmien käytettävyys vastaa tavoitteita

Tiedotusvälineille 17.11.2016

Liiketoiminnan tarpeiden ja tietojärjestelmien toimivuuden välillä on huolestuttavan suuri kuilu. Tilannetta pahentaa, että tämä käytettävyysvaje (availability gap) on jatkuvassa kasvussa. Ongelmista kertovan globaalin Availability Report -selvityksen taustalla on tiedon varmistukseen keskittynyt teknologiayhtiö Veeam.

Peräti 84 prosenttia selvitykseen haastatelluista yli tuhannesta IT-päättäjästä myöntää kärsivänsä käytettävyyskuilusta. Kuluneen vuoden aikana on koettu lukuisia julkisuudessakin käsiteltyjä ongelmatilanteita, joiden taustalla on ollut syystä tai toisesta poissa käytöstä ollut tietojärjestelmä.

Veeamin selvityksen mukaan pohjoismaiset yritykset kärsivät vuodessa 1,75 miljoonan euron tappiot järjestelmiensä kaatumisen vuoksi. Poissa käytöstä oleva järjestelmä maksaa pohjoismaisille yrityksille keskimäärin 90 000 euroa joka tunti menetettynä liikevaihtona ja heikentyneenä tuottavuutena.

Maailmanlaajuisesti kaatuneista tietojärjestelmistä aiheutuvat tappiot ovat lähes 15 miljoonaa euroa vuodessa. Tämän lisäksi tulevat mittavat asiakastyytyväisyyteen ja brändimielikuvaan kohdistuvat vahingot, joita on vaikea mitata rahassa. Summa on paisunut 5,5 miljoonalla eurolla verrattuna vuonna 2014 tehtyyn edelliseen selvitykseen.

"Tämän päivän liiketoiminta pyörii tiedon ja tietojärjestelmien varassa. Siitä huolimatta järjestelmäongelmista johtuvat käyttökatkokset ovat entisestään lisääntyneet kuluneen vuoden aikana. Jos käytettävyysvajeen syveneminen jatkuu, tutkimukseen osallistuneille yrityksille ei voi povata valoisaa tulevaisuutta kilpailussa asiakkaiden tyytyväisyydestä. Yritysten tietotekniikassa 'ok-taso' ei yksinkertaisesti enää riitä, vaan palveluiden on oltava saatavilla aina", Veeamin Pohjoismaiden liiketoiminnoista vastaava johtaja Erkko Skantz sanoo.

Veeam Availabilility Report selvitys perustuu yhteensä 1 140 haastatteluun 24 maassa. Haastateltavat ovat organisaatioiden IT-osastojen päätöksentekijöitä. Vertailukohtana on käytetty edellistä vuonna 2014 tehtyä selvitystä.

Veeam Availability Report -selvityksen keskeisiä havaintoja tiivistetysti:

Tietojärjestelmien toimivuus on prioriteetti, mutta yritykset epäonnistuvat silti
– Yritykset ovat kiristäneet vaatimuksiaan sovellustensa saatavuudessa (96 % Veeam Availability Report -selvitykseen vastaajista) ja kyvyssä päästä käsiksi dataansa kaikissa tilanteissa (94 % vastaajista), mutta käytettävyysvaje on yhä suuri.
– Käytettävyysvajeen ratkaisemiseksi yritykset pyrkivät uusimaan datakeskuksiaan tai nykyaikaisemmiksi: yleisimpiä kehityskohteita ovat virtualisointi (85 %) ja varmuuskopioinnin kehittäminen (80 %).
– Liiketoimintajohdon tärkeimmät tietotekniset tarpeet ovat tuki reaaliaikaiselle toiminnalle (63 %) ja maailmanlaajuinen IT-tuki kansainväliselle toiminnalle (59 %).
– Datakeskuspalveluiden osalta halutuimpia ominaisuuksia ovat nopea palautuminen ongelmatilanteista (59 % vastaajista) ja varmuus datan pysyvyydestä (57 %). Pahimpia hidasteita ovat kustannukset ja osaamisen puute.

Informaatio on vaarassa
– Yritysten tietojärjestelmiin liittyvissä palvelutasosopimuksissa luvataan keskimäärin 1,6 tunnin palautumisaika ongelmatilanteissa. Todellinen palautumisaika on keskimäärin 3 tuntia.
– Keskimääräisessä yrityksessä tapahtui vuoden aikana 15 suunnittelematonta ja yllättävää kaatumista. Vuonna 2014 luku oli 13.
– Noin puolet tutkimukseen vastanneista kertoi, että varmuuskopioita testataan kuukausittain tai harvemmin. Hidas tahti lisää riskiä siitä, että ongelmat huomataan vasta silloin, kun varmuuskopiota jo tarvittaisiin.

Taloudelliset vaikutukset ovat mittavia
– Maailmanlaajuisesti kustannukset menetettynä liikevaihtona ja tuottavuutena ovat 14,7 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä on 5,5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2014.
– Merkittävimpinä haittoina joita ei voi suoraan laskea rahassa mainittiin useimmin heikentynyt asiakasluottamus (68 %), vahingoittunut brändi (62 %) ja kärsinyt työntekijöiden luottamus (51 %).

Veeam Availability Report on saatavilla englanniksi osoitteessa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/73894092/Veeam/Availability_Report_2016_Full_report_FINAL.pdf

Lisätietoja:
Erkko Skantz, johtaja, Pohjoismaiden liiketoiminta, Veeam
erkko.skantz@veeam.com
Puh. 040 718 8794

Tommi Niittymies, viestintätoimisto Netprofile
tommi@netprofile.fi
Puh. 040 556 2612

Veeam varmistaa yrityssovellusten ja verkkopalveluiden katkottoman toiminnan varmistus- ja palautusohjelmistoilla. Veeamin asiakkaita ovat always on -organisaatiot, joille jatkuva pääsy sovelluksiin ja informaatioon on elintärkeää, riippumatta siitä missä sovellukset ja data sijaitsevat. Kun ongelmatilanteista toipuminen kestää perinteisten varmuuskopiointi- ja palautusratkaisujen käyttäjillä tunteja tai päiviä, aika lyhenee Veeamin teknologialla alle 15 minuuttiin. Virtualisointi-, tallennus- ja pilviteknologioita yhdistävä Veeam Availability Suite tarjoaa todennetun kyvyn palautua ongelmatilanteista sekä täydellisen näkyvyyden järjestelmien tilaan. Vuonna 2006 perustetulla Veeamilla on 43 000 ProPartner-kumppania ja yli 216 500 asiakasta. Maailmanlaajuisesti toimivan yhtiön pääkonttori sijaitsee Sveitsissä. Lisätietoja osoitteessa www.veeam.com.

Avainsanat: