15.9.2009 smart Frankfurtin autonäyttelyssä 2009

smart ed -sähköauto sarjatuotantoon, fortwo cdi saa lisää tehoa, päästöt pysyvät ennätysalhaisina, car2go on älykästä autonvuokrausta, sekä smart BRABUS -erikoismallit, jotka räätälöidään asiakaskohtaisesti.

smart fortwo electric drive avaa tietä oikeiden sähköautojen kuluttajakäytölle. Täysin sähkötoimisen, modernilla litium-ioni-akulla varustetun version sarjatuotanto käynnistyy marraskuussa Hambachissa Ranskassa. Mallia on testattu muun muassa Lontoon kaupunkiliikenteessä vuodesta 2007. Toisen sukupolven suorituskykyinen sähköauto on kenen tahansa ostettavissa 2012. smart ed:n voimanlähteenä on 30 kW tuottava sähkömoottori, joka on sijoitettu auton takaosaan. Se tarjoaa vain runsaat 2,5 metriä pitkälle autolle erinomaisen kiihtyvyyden ja ketteryyden, sillä 120 Nm:n huippuvääntö on käytettävissä heti kun kuljettajan jalka siirtyy kaasupolkimelle. Moderni, tilaa ja painoa säästävä litium-ioniakku on sijoitettu alustaan akselien väliin, normaalin polttoainetankin tilalle. Kaksipaikkaisen smart fortwo ed:n sisätilat ovat näin säilyneet ennallaan. smart ed kiihtyy 0-60 kilometriin 6,5 sekunnissa. Huippunopeus on vapaaehtoisesti rajoitettu 100 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorille tyypillisesti smart ed:ssä on kiinteä välityssuhde. Tarvetta vaihteensiirrolle eteenpäin ajettaessa ei ole. Vain peruutuksissa vaihde siirretään R-asentoon, jolloin moottorin pyörimissuunta vaihtuu. Toisen sukupolven smart fortwo ed:ssä käytetään Tesla Motorsin valmistamaa litium-ioniakkua, jonka kapasiteetti on 14 kWh. Sen voi ladata helposti mistä tahansa 220 voltin pistorasiasta – vaikka yölla kotipihassa tai työpäivän aikana lohkolämmittimen tolpasta. Täyteen ladattu akku riittää jopa 135 kilometrin ajoon, ja tarvittava sähköenergia maksaa vain vajaat kaksi euroa. Käytännön kannalta toimintasäde on enemmän kuin tarpeeksi, sillä normaalit päivittäiset ajomatkat kaupunkioloissa ovat 30–40 kilometrin mittaisia. Tämän mittaiseen matkaan smart ed:lle riittää kolmen tunnin lataus. Litium-ioniakun toimintaa, latausta ja kapasiteettia valvova elektroniikka tarkkailee jatkuvasti myös auton lämmityksen ja ilmastointilaitteen toimintaa, jotta akkua ei kuormitettaisi liikaa. Sähköjärjestelmän etuihin kuuluu esimerkiksi se, että smart ed:n voi jäähdyttää/lämmittää kotona ennakolta niin kauan kuin auto on latauksessa. Lisäksi akku, moottori ja sähköjärjestelmän muut osat ovat huoltovapaita. Monissa maissa ja kaupungeissa sähköauton hankintaa myös tuetaan verohelpotuksilla tai erilaisilla kannusteilla kuten vapautuksilla ruuhkamaksuista. Sähkökäyttöiset smartit käyttötesteissä vuodesta 2007 smart esitteli sähkökäyttöisen electric drive -mallinsa vuonna 2006. Autoja testattiin vuodesta 2007 lähtien Lontoossa, Berliinissä, Roomassa, Milanossa ja Pisassa. Esimerkiksi Lontoossa autoja toimitettiin yksityisasiakkaille 100 kappaletta 4 vuoden leasing-sopimuksilla. Saksan hallituksen ja Berliinin kaupungin tukemassa e-mobility Berlin -hankkeessa käytössä on 500 ajoneuvosähkön latauspistettä ja yli 100 sähkökäyttöistä smartia ja Mercedes-Benziä. Toisen sukupolven smart ed esiteltiin 2008, ja nyt auto oli varustettu litium-ioniakulla sekä entistä kehittyneemmällä sähköisellä voimansiirtojärjestelmällä. Litium-ioni-teknologia mahdollistaa sähköautolle paremman suorituskyvyn, lyhyemmät latausajat, hyvän kestävyyden ja luotettavan toiminnan. Vuodesta 2009 lähtien smart fortwo ed –sähköautoja toimitetaan valikoiduille leasing-asiakkaille. Solmittavat vuokrasopimukset ovat 4 vuoden/60 000 kilometrin pituisia. Autoja nähdään jo mainittujen kaupunkien lisäksi ainakin Hampurissa ja Madridissa sekä eräissä Yhdysvaltain kaupungeissa. Vuodesta 2012 lähtien smart fortwo ed:n valmistus laajenee ja siitä tulee normaali osa smartin myyntimallistoa. Tällöin sen voi ostaa kuka tahansa paikallisen smart-myymälän kautta. smart fortwo cdi saa 21% lisää tehoa, ennätysalhainen kulutus ja päästöt pysyvät Mallivuodelle 2010 vain 3,4 litraa sadalla kilometrillä dieseliä kuluttava ja 88 g/km CO2-päästöt tuottava smart forttwo saa peräti 21 prosenttia lisää tehoa. Tärkeimmät ympäristöystävällisyydestä kertovat luvut pysyvät kuitenkin samoina. Samalla kaikki smart fortwo -mallien moottorit alittavat tästä edes Euro 5 -päästönormin. Dieselin teho nousee 7 kilowatilla 40 kW/54 hv lukemiin samalla kun vääntö kasvaa 18 prosenttia arvoon 130 Nm. Väännon kasvu mahdollistaa esimerkiksi 3- ja 4-vaihteen 10 ja 11 prosenttia pidemmät välitykset. Alemmilla kierroksilla kulutus ja moottorimelu pysyvät kurissa. Yhdessä nämä tekevät kaikin puolin elämäniloa pursuavan autosta vieläkin hauskemman ajettavan. Silti smart fortwo cdi pitää edelleen paikkansa kaikkein alhaisimmat hiilidioksidipäästöt tuottavana polttomoottorikäyttöisenä autona. Daimlerin uusi konsepti: car2go, eli smart fortwo cdi 19 sentillä minuutissa Eteläisessä Saksassa, Ulmin kaupungissa asukkaat ja vierailijat voivat ottaa käyttöönsä yhden 200:sta smart fortwo cdi:stä 19 sentin minuuttiveloitusta vastaan. Tunti maksaa 9,90 ja koko päivä 49 euroa. Hintaan sisältyy vakuutus, vieläpä polttoainekin. Palvelun piiriin pääsee rekisteröitymällä kerran. Silloin saa ajokorttiinsa pienen tarran, jota auton tuulilasiin sijoitettuun lukijaan näyttämällä car2go -auton saa avattua. Asiat hoidettuaan tai vain huviajelulta palatessa vuokra-smartin voi yksikertaisesti jättää mihin tahansa pysäköintipaikalle sovitun alueen sisällä. Eräitä pysäköintipaikkoja on varattu vain car2go -smarteille sellaisilla alueilla joilla P-paikoista on usein pulaa. smart BRABUS taatusti yksilöllisesti räätälöitynä Tulevaisuudessa smart pystyy tyydyttämään myös epätavallisia asiakkaiden toiveita. Valikoimassa on tuhansia värejä ja jopa satakunta erilaista nahkamateriaalia. smart tarjoaa näin uuden palvelun niille asiakkaille jotka haluavat omien ideoidensa pohjalta kustomoidun smart fortwon. Uuden räätälöintiohjelman ohjenuora on yksinkertainen: ”Kaikki on mahdollista”. Saatavana on: • Tuhansia ulkovärejä • Noin sata eri väristä nahkaa monilla eri tavoin viimeisteltynä • Kuusi eri värivaihtoa alaslaskettavalle kangaskatolle • koko smart- ja smart-BRABUS-lisävarustevalikoima Myös niillä asiakkailla, joille tuossa on jo liikaakin valinnan varaa, mahdollisuuksista on olemassa valmiita tyylillisesti yhteensopivia paketteja. Lisätietoja: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes Salasana: press tai www.media.daimler.com