15 mielenkiintoista tietoa Mercedes-Benzin ladattavista hybrideistä

• Mercedes-Benzillä jo nyt 15 lataushybridiä mallistossa
  • Mercedes-Benz hybridimalleja löytyy myös heti nopeaan toimitukseen
  • Lataushybridi tarjoaa kahden maailman parhaat puolet
  • Vuoden loppuun mennessä mallisto sisältää 26 plug-in-hybridiä
  • Todellinen jatkuva neliveto – myös sähköllä ajettaessa
  • Teho ja taloudellisuus samassa paketissa
  • Mercedes-Benz – mallistossa hybridimarkkinoiden pienimmät päästöt

Kahden maailman parhaat puolet

Ladattava hybridi yhdistää kahden maailman parhaat puolet. Sähköllä voidaan ajaa paikallispäästöttömästi kaupungeissa ja maanteillä voidaan liikkua polttomoottorin avulla pitkiä matkoja ilman tankkaustaukoja. Akun latauksen tultua käytettyä matka jatkuu saumattomasti polttomoottorin avulla. Ajon aikana ladattava hybridi myös lataa tehokkaasti akustoa, jolloin sähkömoottori on jälleen käytettävissä polttomoottorin kumppanina.

Miljardi euroa akkutuotantoon

Kaikkiaan Daimler on investoinut yli miljardi euroa koko maailman kattavaan akkutuotantoon: kaksi tehdasta sijaitsee Sachsenin osavaltiossa Kamenzissa ja kaksi tehdasta Baden-Württembergin osavaltiossa Stuttgart-Untertürkheimissa Saksassa. Yhden tehtaan kohteita ovat Saksan Singelfingen, Kiinan Peking, USA:n Tuscaloosa sekä Thaimaan Bangkok. Yhdeksännen tehtaan rakentamisesta on tehty päätös, mutta sen sijaintia ei ole vielä vahvistettu. Tällä hetkellä jo toiminnassa ovat Kamenzin tehdas Saksassa, sekä Kiinan ja Malesian tuotantolaitokset. Kamenzin tehdas tuottaa akkuja 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.

Vuoden loppuun mennessä mallisto sisältää 26 plug-in-hybridiä

Tällä hetkellä Mercedes-Benzin mallisto sisältää 15 lataushybridiä. Kuluvan vuoden loppuun mennessä niitä on jo 26 eri mallia. Yksistään uudistuva E-sarja tuo syksyllä markkinoille seitsemän ladattavaa hybridiä, joista kolme on nelivetoisia. Mercedes-Benzin ladattavien hybridien mallista laajenee edelleen tulevina vuosina. Ajantasainen mallistokattaus löytyy täältä: https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/buy/EQ-Power/Stage.module.html

Todellinen jatkuva neliveto – myös sähköllä ajettaessa

Mercedes-Benzin ladattavien hybridien neliveto toimii aivan samalla tavoin kuin muissakin 4Matic-malleissa. Sähköinen liikkuminen toteutetaan automaattivaihteiston yhteyteen sijoitetulla hybridivoimayksiköllä, johon on integroitu momentinmuunnin, irrotuskytkin ja tehokas sähkömoottori. Hybridivoimayksikkö on siis osa vaihteistoa, joten 4Matic-malleissa myös sähköllä ajettaessa auto on jatkuvasti ja oikeasti nelivetoinen kaikissa tilanteissa.

Tehoa ja taloudellisuutta samassa paketissa

Kehittäessään ladattavia hybridejään Daimler ei ole unohtanut ajamisen iloa: etuvetoisten lataushybridimallien suurin yhdistelmäteho on 160 kW / 218 hv ja suurin vääntömomentti muhkeat 450 Nm. C-sarjasta ylöspäin tehoa on mallista riippuen 225 kW – 350 kW (306 – 476 hv), ja suurin vääntömomentti on aina 700 Nm.

Kolmen kokoisia akustoja

Daimler valmistaa täyssähkö- ja lataushybridiensä akustot tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven tuotantolaitoksissa. Akustoja on kolmea kokoa. Etuvetoisissa autoissa akuston koko on 15,6 kWh, taka- ja nelivetoisissa on 13,5 kWh:n akusto ja kookkaimmassa GLE-mallissa akusto muodostuu kahdesta etuvetomalliston akustosta ollen näin yhteiskapasiteetiltaan 31,2 kWh. Etuvetoisissa voidaan käyttää taka- ja nelivetoisia suurempaa akustoa, koska se rakenteessa ei ole tarvinnut jättää tilaa kardaaniakselille. GLE-mallissa puolestaan auton mitoitus ja maavara antavat mahdollisuuden sijoittaa suuri akusto tavaratilan lattian alle.

Sähköllä ajat edullisesti

Esimerkiksi suomalaisen keskimääräinen päivittäinen 40 km ajosuorite hoituu sähköllä ajettaessa 1,20 euron käyttövoimakuluin. Laskelma on tehty A 250e-mallin 20 kWh / 100 km kulutuksella, sähkö hinnan ollessa 0,15 € /kWh. Mikäli bensiiniauto kuluttaa samassa ajossa 6,0 l / 100 km, polttoainekulu on silloin 3,60 €.  Polttoaineen hintana on käytetty 1,50 €/litra.

ECO-avustin: verkotettu voimansiirtostrategia parantaa tehokkuutta älykkäästi

ECO-avustin tukee kuljettajia monin tavoin: ohjein siitä, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta esimerkiksi nopeusrajoituksen alentuessa. Tätä varten järjestelmä hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta. ECO-avustin käyttää suosituksissaan ja tehokkuusstrategiansa perustana seuraavia liikennetilanteita ja tietoja: ajoreitti (huomioiden kaarteet, risteykset, liikenneympyrät, ylä- ja alamäet), nopeusrajoitukset ja etäisyys edellä ajaviin ajoneuvoihin. Energian säästämisen kannalta paras tulos saadaan käyttämällä Eco-ajo-ohjelmaa, ohjelmoimalla kohde navigointiin ja aktivoimalla autojen välisen etäisyyden huomioiva vakionopeudensäädin.

Anna auton päättää tai päätä itse milloin ajat sähköllä

Hybridiautoissa kuljettaja voi itse päättää liikkuuko auto sähköllä vai polttomoottorilla tai niiden yhdistelmällä. Lähtökohtaisesti auto käyttää Hybrid-ajotilaa, jolloin auto päättää käytetäänkö sähkö- tai polttomoottoria vai näitä molempia samaan aikaan. Kuljettaja voi myös vaikuttaa voimanlähteen valintaan valitsemalla joko yksinomaan sähkömoottorin käytön tai yksinomaan polttomoottorin käytön. Kuljettaja voi myös säästää sähköä myöhempää käyttöä varten ohjaamalla auton liikkumaan vain polttomoottorin voimin.

Bensiini- vai dieselhybridi?

Daimler ainoana autonvalmistajana tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden valita sähkömoottorin kumppaniksi joko bensiini- tai dieselmoottorin. Dieselhybridi-malleja on tarjolla bensiinihybridien rinnalla C-, E- ja GLE-mallisarjoissa. Vuoden loppuun mennessä myös GLC tulee saataville dieselhybridinä.

Pienet päästöt

Ladattava hybridi säästää ympäristöä. WLTP-mittauksen mukaiset päästöt Daimlerin pistokehybridien mallistossa ovat 18 – 53 g/km. Pienin päästö on suurimmalla autolla, eli GLE 350 de – dieselhybridillä. Pieni päästö johtuu pienestä polttonesteen kulutuksesta, joka puolestaan johtuu suuresta akustosta: GLE hybridillä voidaan ajaa yhdellä latauksella jopa yli 90 km puhtaalla sähköllä. Mercedes-Benz GLE tarjoaa siis markkinoiden pienimmät päästöt 18g/km. Mercedes-Benz A 250e markkinoiden toiseksi ja kolmanneksi pienimmät päästöt, jotka ovat varusteversioista riippuen 24 – 25 g/km. (Lähde: https://autovertaamo.traficom.fi/)

Tehokas sisäinen laturi

Kaikissa Mercedes-Benzin lataushybridi-malleissa on tehokas 7,4 kW:n sisäinen laturi. Tehokas laturi lyhentää latausaikaa, ja täten minuuttiperusteisissa latauspalveluissa säästää myös latauskustannuksissa.

Lämmitystehoa enemmän kuin saunassa

Sähköauto kannattaa kylmissä olosuhteissa aina esilämmittää latauksen aikana ennen liikkeelle lähtöä. Esilämmitys toimii auton sisäisten 7 kW:n sähkövastusten kautta, joiden lämmitysteho on siis enemmän kuin tavanomainen kotisaunan kiuas sisältää. Suuri lämmitysteho tarvitsee energiaa, joka kannattaa ottaa verkkovirrasta latauskaapeli kytkettynä, jolloin auton toimintamatka sähköllä saadaan maksimoitua.

Lataushybridillä ajetaan paljon sähköllä – joten sitä myös ladataan

Autoalan Tutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan ladattavia hybridiautoja ladataan säännöllisesti ja sähköllä ajetaan Suomessa keskimäärin 53 prosenttia kilometreistä. Talvisin osuus kilometreistä on noin 47 % ja muina vuodenaikoina noin 58 %.

Wallbox on oikea valinta pientaloon

Omakotiasujalla oman latausinfran rakentaminen on monia muita asumismuotoja suoraviivaisempaa. Sähköturvallisuuden kannalta oikea valinta on oma latausasema eli wallbox-latauslaite. Sen avulla lataus tapahtuu nopeammin kuin perinteisestä SUKO-pistorasiasta. Wallbox yhdessä auton elektroniikan kanssa lataa akuston jokaista kennoa älykkäästi.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta: https://www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Mercedes-Benz henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi

Jari Nyberg, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh 050-568 5697, jari.nyberg@veho.fi