30 vuotta nuori G-sarja Pisimpään valmistettu Mercedes-Benz-mallisarja juhlii

• Mercedes-Benz G-sarjan autoja on valmistettu jo vuodesta 1979 lähtien.
• Yli 200 000 valmistetun yksilön jälkeen maastoautojen ikoni on menestyksensä huipulla.
• Pitkälti samana pysynyt ulkonäkö kätkee sisäänsä monipuolisen teknisen evoluution.
• Ylivoimaisten maasto-ominaisuuksien taustalla äärimmäisen tukeva rakenne, jatkuva neliveto, sähköisesti ohjattu pidonhallinta 4ETS, ESP-ajonvakautus, alennusvaihteisto ja kolme kytkettävää tasauspyörästöjen lukkoa.
• Työkalumaisista juuristaan huolimatta nykyinen G-sarja tarjoaa Mercedes-Benzille tyypillisen korkean matkustusmukavuuden ja turvallisuuden myös maantiellä.
• Mercedes-Benzin SUV-perheen kantaäiti on voittanut Paris-Dakar-rallin, palvellut paavin ajoneuvona, eikä tuotannon jatkumiselle edelleen näy mitään esteitä.

Vuonna 1975 tehtiin päätös Mercedes-Benz-maastoauton tuotannosta. Ensiesittelystä vuonna 1979 tuli helmikuussa kuluneeksi kokonaiset 30 vuotta. G-sarjan Mercedes-Benziä kootaan yhä pääasiassa käsityönä samalla tehtaalla Itävallan Grazissa. Alkuperäinen mallisto käsitti lyhytakselivälisen avomallin sekä umpikorisen vaihtoehdon joko pitkänä tai lyhytakselivälisenä versiona. Moottorivaihtoehtoja oli neljä tehojen vaihdellessa 53 kW/72 hv–110 kW/150 hv. ¬

Nykyisen G-sarjan malliston muodostavat niin ikään pitkä- ja lyhytakseliväliset umpikoriset sekä avomalli. Moottorina palvelee taloudellinen, mutta väkivahva V6 CDI. Tehoa siinä on 165 kW/224 hv ja vääntöä 540 Nm. Vaihtoehtona on V8 (285 kW/388 hv), ja malliston ehdottomalla huipulla on kompressoriahdettu V8 G 55 AMG -mallissa. Se tuottaa tehoa 373 kW/507 hv ja 700 newtonmetrin väännön. Edelleen tärkeä G-sarjan malli on G 500-malliin perustuva G-Guard, joka tarjoaa B6/B7-tason suojauksen käsiaseiden, kiväärikaliiberisten aseiden sekä räjähteiden varalta.

Suomessa mallistoon kuuluvat G 320 CDI sekä G 500 pitkä- ja lyhytakselisina versioina, G 55 AMG pitkällä akselivälillä sekä G 320 CDI ja G 500 lyhytakselivälisinä Cabrio-avomalleina. Hinnat alkavat 124 000 eurosta; kallein G 55 AMG maksaa 236 000 euroa.

Kronikka: Mercedes-Benz G-sarjan Curriculum Vitae

1972 Kehitystyö käynnistyy. Yhteistyösopimus Daimler-Benzin ja Steyer-Daimler-Puchin välillä Grazissa Itävallassa.

1973 Ensimmäinen puusta valmistettu mallikappale esitellään maaliskuussa.

1974 Ensimmäinen ajoon valmis prototyyppi aloittaa testauksen.

1975 Uuden tuotantolaitoksen rakennustyöt alkavat Grazissa.

1979 G-sarjan ensiesittely lehdistölle. Valmistus käynnistyy 10. helmikuuta, malleina 240 GD, 300 GD, 230 G ja 280 G. Tehoa 72¬–150 hv.

1981 1. facelift: valinnaisvarusteeksi automaattivaihteisto, ilmastointi, pitkittäiset penkit taakse, lisäpolttoainesäiliö, vinssi, kovakatto Cabrioletiin ja voiman ulosotto.

1982 230 GE varustetaan polttoaineen suihkutuksella. Valinnaisvarusteiksi Recaro-istuimet, lisälämmitin, leveät renkaat alumiinivanteilla ja pyöränkaarten levikkeet.

1983 Viisiportainen vaihteisto. Jacky Ickx ja Claude Brasseur voittavat Pariisi-Dakar-rallin 280 GE:llä.

1986 Bensiinimoottorit varustetaan katalysaattorilla.

1990 463-malli lanseerataan. Jatkuva neliveto, ylellinen puuverhous sekä ABS-jarrut.
1993 Rajoitettu sarja V8-moottorisia 500 GE-malleja. Teho 241 hv.

1999 G 55 AMG esitellään. Teho 354 hv. Monitoimiohjauspyörä vakiovarusteeksi.

2000 G 400 CDI, V8-diesel, teho 250 hv.

2006 Ksenonvalot ja sumuvaloihin integroidut kaarrevalot.

2007 G 55 AMG: teho nyt peräti 507 hv. Uusi kojelauta, Comand APS-käyttöliittymä ja dvd-navigointi.

2009 30-vuotisjuhlan kunniaksi saataville tulee kaksi erikoismallia: ylellinen Edition30 sekä puhtaaksiviljellyn maastohenkinen Edition30.PUR.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi