A 45 AMG tuo huippusuorituskyvyn uuteen kokoluokkaan

• 2-litrainen nelisylinterinen AMG-moottori laittaa luokan suoritusarvot uusiksi.
  • Vakiona kaksoiskytkimellä varustettu urheiluvaihteisto sekä neliveto.
  • Kohderyhmänä 30­–45-vuotiaat, yksilöllisyyttä arvostavat asiakkaat.
  • AMG-varustelun saa vakiona uuden A-sarjan A 250 Sport –versiossa.

Mercedes-Benzin uusi A-sarja:

Mercedes-AMG juhlii 45.toimintavuottaan huippuluokan suorituskykyisten automallien valmistajana kolmella juhlavuoden erikoismallilla. Uusien SLS AMG GT:n ja GL 63 AMG:n rinnalla esitellään ensimmäistä kertaa myös kompaktiluokan AMG-versio, A 45 AMG. Mercedes-Benzin uuteen A-sarjaan perustuvan tulokkaan ensi-ilta on vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen aikana.

A 45 AMG avaa Mercedes-AMG:lle kokonaan uuden asiakasryhmän, 30–45-vuotiaat eli merkittävästi nuoremmat kuin perinteiset AMG-asiakkaat. Nämä ammateissaan menestyneet ja taloudellisesti riippumattomat asiakkaat etsivät usein kompaktia, dynaamista ja yksilöllistä automallia, joka sopisi heidän merkkitietoiseen elämäntyyliinsä. Mercedes-AMG aikoo jatkossa tuoda markkinoille muitakin kompaktikokoluokan suorituskykyisiä automalleja.

”Tavoitteenamme on valmistaa dynaamisin, voimakkain ja tehokkain nelisylinteriseen moottoriin perustuva tuotantomalli. A 45 AMG:mme on myös olennainen osa AMG Performance 50 –kasvustrategiaamme yhtiömme 50-vuotisjuhlien kynnyksellä”, Mercedes-AMG:n pääjohtaja Ola Källenius valottaa. ”Olemme jo päättäneet laajentaa mallistoamme nykyisistä 22 mallista noin 30:een. Haluamme kasvattaa globaalia myyntiämme nykyisestä noin 20 000 autosta yli 30 000 autoon 50-vuotisjuhliimme mennessä.”

Nelisylinterisen moottorin uudet ulottuvuudet

Uusi A 45 AMG on varustettu 2-litraisella, nelisylinterisellä AMG-moottorilla, joka on kehitetty erityisesti tätä mallia varten. Moottorin suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus ovat kokoluokassa ennen näkemättömät, sillä esimerkiksi huippuvääntö kohoaa merkittävästi yli 400 newtonmetrin. Voimalinjaan kuuluvat myös AMG Speedshift DCT 7 –urheiluvaihteisto kaksoiskytkimineen sekä suorituskykyä painottava nelivetoteknologia. Tarkan ajotuntuman ja käsiteltävyyden takaavat AMG –urheilujousitus, sähkömekaaninen ja ajonopeuden mukaan säätyvä AMG-ohjaustehostus, AMG-jarrujärjestelmä sekä 3-portainen ESP-järjestelmä, johon kuuluu myös Sport-ajotilan valintamahdollisuus.

Uuden mallin ja moottorin myötä Mercedes-AMG kasvattaa myös tuotantokapasiteettiaan. A 45 AMG:n turbomoottorit valmistetaan omalla tuotantolinjallaan Mercedes-Benzin moottoritehtaalla Kölledassa, jossa lisäksi tuotetaan Mercedes-Benzin A- ja B-sarjoissa käytettäviä nelisylinterisiä moottoreita. AMG-moottorit kootaan kuitenkin alusta loppuun tutulla periaatteella ”one man, one engine”.

Neliveto muodostaa erään Mercedes-AMG:n tulevien vuosien kulmakivistä. Tällä hetkellä mallistossa on neljä nelivetoista AMG-mallia ( ML 63 AMG, G 63 AMG, G 65 AMG ja GL 63 AMG), mutta niiden määrä kasvaa jatkossa. Eräs uuden aikakauden merkeistä on juuri A 45 AMG, jossa neliveto on vakiovaruste.

A 250 Sport ja A 220 CDI Sport tarjoavat AMG-tasoa vakiona

Jo ennen A 45 AMG –erikoismalliakin Mercedes-Benzin uuden A-sarjan ostajat voivat varustella autonsa hyvin AMG-henkiseksi. Huippumallien A 250 Sportin sekä A 220 CDI Sportin vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi AMG-Styling-tyyliset etu-, sivu- ja takahelmat, timanttikuvioinen jäähdyttimen säleikkö, 18-tuumaiset korkeakiiltoiset mustat AMG-kevytmetallivanteet , madallettu AMG-urheilualusta, punaiset jarrusatulat ja rei´itetyt etujarrulevyt. Normaalista poikkeavasta suorituskyvystä viestittävät myös urheilullinen moottorin ääni sekä 7G-DCT-automaattivaihteiston urheilusäädöt.

Muiden A-sarjan mallien lisävarustelua varten tarjolla ovat erityiset AMG Sport – ja AMG Exclusive –varustepaketit. Nuoren ja suorituskykyä korostavan ostajakunnan makuun ovat A-sarjan varustelistalla esimerkiksi erillisinä tai varustepaketeissa myytävät punaiset designo-turvavyöt sekä hopeinen mittaristo punaisilla mittarimerkinnöillä ja korostuksilla.

Jo joka 4. maailmassa myyty Mercedes-Benzin valmistama auto varustellaan AMG Sport –varusteilla. Viime vuonna tällaisia autoja myytiin yli 300 000 kappaletta.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,