• Veho Oy Ab/

Ainutlaatuinen tilankäyttö ja muotoilu yhdistettynä täysin uuteen turvalliseen ajettavuuteen Mercedes-Benzin odotetussa, uudessa A-sarjassa · Seitsemän vuotta jatkunut tuotanto ja 1,1 miljoonaa myytyä autoa muodostavat vankan pohjan A-sarjan toiselle sukupolvelle · A-sarja myyntiin kahtena koriversiona: monikäyttöisenä viisiovisena perheauton lisäksi tarjolla on ensimmäistä kertaa myös sporttinen kolmiovinen malli · Saatavana myös 192 hv versiona, polttoaineenkulutusta on onnistuttu pudottamaan 10 prosenttia uusissa mottoreissa · A-sarja saapuu suomeen syksyllä 2004, hinnasto alkaa 23 650 eurosta Mercedes-Benzin A-sarja erottuu muista automalleista jo ensisilmäyksellä. Korin aaltomaiset linjat heijastavat A-sarjan voimakasta yksilöllisyyttä ja mallin tunnettuja perusarvoja: ajodynamiikkaa ja innovatiivisuutta. A-sarjan muotoilussa kiinnittävät huomiota muun muassa uudentyyppiset valoumpiot, suurikokoinen jäähdyttimen säleikkö ja lokasuojien veistoksellinen muoto. Myös korin mittasuhteet ovat kasvaneet, sillä edeltäjäänsä verrattuna A-sarja on 232 millimetriä pitempi ja 45 milliä leveämpi. Teknologista etumatkaa niin turvavarusteissa kuin ajokäytöksessäkin Toisen sukupolven A-sarja jatkaa edeltäjänsä jäljillä teknologisena suunnannäyttäjänä. A-sarjassa hyödynnetään yli 200 Mercedes-Benzille myönnettyä patenttia ajoturvallisuuden ja -mukavuuden varmistamiseksi. Niitä ovat esimerkiksi korin ainutlaatuinen ja kolariturvallisuutta lisäävä sandwich-rakenne, törmäysvoimakkuuden mukaan täyttyvät etuturvatyynyt, turvavöiden voimarajoittimet etuistuimilla sekä takaistuimen reunapaikoilla sekä päätä ja kaularankaa suojaavat sivuturvaverhot. A-sarja tarjoaa runsaasti uusia ominaisuuksia ajoturvallisuuden ja käsiteltävyyden parantamiseksi. Korin suurin tekninen edistysaskel on patentoitu paraabeli-taka-akseli, joka muuttaa uuden A-sarjan ajettavuuden täysin. A-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi ESP- ajovakauden hallintajärjestelmä, ajonopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus ja monitoimiohjauspyörä. A-sarjan käsiteltävyys ja ajomukavuus ovatkin omaa luokkaansa kompaktien perheautojen luokassa. Erinomainen polttoainetalous suorituskyvystä ja väännöstä tinkimättä Enemmän suorituskykyä ja vääntöä, entistä parempi ajomukavuus ja entisestään kehittynyt polttoainetalous - nämä olivat lähtökohtina kehitettäessä moottoreita Mercedes-Benzin uuteen A-sarjaan. Vakuuttava voimanlähteiden valikoima käsittää aluksi kuusi nelisylinteristä moottoria: bensiinikäyttöiset A 150, A 170 ja A 200 sekä kolme suoraruiskutukseen perustuvaa CDI-dieselmoottoria A 160 CDI, A 180 CDI ja A 200 CDI. Kaikki ovat saatavissa sekä 3- että 5-ovisina versioina. Mallisto täydentyy myöhemmin peräti 142 kilowattia (193 hv) kehittävällä bensiinikäyttöisellä turbomoottorilla. Edeltäviin voimanlähteisiin verrattuna A-sarjan moottorien teho on kasvanut jopa 38 ja vääntö enimmillään 46 prosenttia. Tästä huolimatta bensiinimoottorien polttoaineenkulutusta on onnistuttu pudottamaan jopa 10 prosenttia. Kaikki moottorit täyttävät EU4-päästömääräykset. Dieselmoottorien yhteyteen on saatavana päästöt lähes nollatasolle vähentävä hiukkasuodatin. CDI-moottoreiden kulutus vaihtelee 4,9-5,4 litraan sadalla kilometrillä; esimerkiksi A 160 CDI:llä voi ajaa 1100 kilometrin matkan 54 litran tankillisella polttoainetta. Mercedes-Benzin A-sarjan voi varustaa myös portaattomalla Autotronic-CVT- vaihteistolla, jonka välityssuhde muuttuu variaattorin ja teräshihnan avulla. Tämän ansiosta kiihdytykset sujuvat ilman vaihteiston aiheuttamia viiveitä ja moottori saavuttaa maksimitehonsa nopeammin kuin perinteisellä automaattivaihteistolla. Ratkaisu vähentää myös moottorin ja voimansiirron käyntiääniä. Autotronic-vaihteisto sallii kuljettajan valita kahden erilaisen vaihtamistavan - Comfort- tai Sport-tason - väliltä. Valittavissa on myös käsivalintamahdollisuus. A-sarjassa riittää tilaa, tunnetta ja monikäyttöistä ergonomiaa Uuden A-sarjan käyttöominaisuuksia lisää tila-automainen ja väljä matkustamo, jonka helppoon monikäyttöisyyteen on kiinnitetty runsaasti huomiota. Hartiatila on kasvanut 97 ja kyynärpäätila 95 millimetriä. Matkustusmukavuutta lisää puoliautomaattinen ilmastointi, ja haluttaessa autoon saa myös Thermotronic-täysautomaatti-ilmastoinnin. A-sarjan autot voidaan varustaa myös esimerkiksi Comand APS -käyttö- ja näyttöjärjestelmällä sekä kaksoisksenon-ajovaloilla. A-sarjan tavaratila on lisääntynyt 15 prosenttia, ja kuljetuskykyä voidaan helposti kasvattaa taittamalla takaistuimet pois tieltä 1/3-2/3 -suhteessa. Sekä takaistuimen istuintyynyt että selkänojat liukuvat eteenpäin yhdessä tai erikseen. A-sarjan viisipaikkaisessa versiossa istuimia voidaan poistaa kokonaan niin, että tavaratilan koko on enimmillään 1995 litraa ja sisälle autoon mahtuu jopa 2,75 metriä pitkä esine. Mercedes-Benzin uusi A-sarja saapuu Suomen markkinoille syksyllä 2004. Malliston hinnat alkavat 3-ovisessa versiossa 23 650 eurosta ja 5- ovisessa 24 900 eurosta. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi/lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Ville Silvennoinen, markkinointipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2507 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/22/20040622BIT00250/wkr0001.pdf