Aktiivinen turvavyö lisää turvallisuutta auton takaistuimella

• Takaturvavyön lukko-osa nousee esiin ja kiristyy automaattisesti.
  • Valaistu lukko helpottaa vyön kiinnitystä myös pimeällä.
  • Lukko on integroitu Pre-Safe-järjestelmään; vyö kiristyy jo ennen törmäystä.

Uutta turvatekniikkaa Mercedes-Benziltä

Mercedes-Benz on tuomassa tarjolle uuden turvavarusteen edustusluokan autoihinsa. Kyseessä on aktiivinen takaturvavyö, jossa sähkömoottori nostaa ja kiristää turvavyön lukko-osaa automaattisesti. Keksinnön ansiosta turvavyö on aina optimaalisen kireällä matkustajan lantion ja rintakehän alueella. Takaistuimen aktiivinen turvavyö on lisäksi integroitu auton ennakoivaan Pre-Safe-turvajärjestelmään, joka onnettomuusvaaran havaitessaan kiristää auton kaikkia turvavöitä ennakolta. Mahdollisessa onnettomuustilanteessa myös takamatkustajat pysyvät tiukasti kiinni istuimessa, ja kehon liikkeet jäävät mahdollisimman vähäisiksi.

”Aktiivinen takaturvavyö on uusi elementti Pre-Safe-järjestelmässämme, joka on tarkoitettu suojaamaan Mercedes-Benzin käyttäjiä mahdollisimman hyvin tosielämän onnettomuustilanteissa”, Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja, Prof. Dr. Rodolfo Schöneburg sanoo. ”Emme halua tarjota korkeatasoista turvaa ainoastaan kaikissa malleissamme, vaan myös kaikilla istuimilla.”

Aktiivinen takaturvavyö on kehitetty erityisesti markkina-alueille, joissa takaistuimen käyttöaste autoissa on jopa 30 prosenttia ­eli merkittävästi suurempi kuin Euroopassa. ”Erityisesti isoissa sedan-mallisissa autoissa matkustajat istuvat yleensä rentoutuneesti, koska tilaa on tarjolla runsaasti. Näissä tilanteissa aktiivinen takaturvavyö täydentää mainiosti Pre-Safe-järjestelmän suojausvaikutusta, Schöneburg vakuuttaa.

Aktiivinen takaturvavyö toimii ennen onnettomuutta, sen aikana ja turman jälkeen

Keksintönä aktiivinen takaturvavyö on tyypillistä Mercedes-Benziä: se paitsi lisää turvallisuutta, myös parantaa matkustusmukavuutta. Jo turvavyön kiinnittäminen on entistä helpompaa, sillä turvavyön lukko-osa nousee ylös verhoilusta 70 millimetriä heti kun takaovet avataan. Turvavyön lukkopesä on lisäksi valaistu, joten sen löytäminen varsinkin pimeässä on entistä helpompaa. Keksintö voi lisätä merkittävästi turvavyön käyttöastetta takaistuimella ja helpottaa vyön kiinnitystä silloin, kun autettavana on pieniä lapsia tai vanhuksia. Kun vyön solki on kiinnitetty, lukko-osa painautuu automaattisesti takaisin lepoasentoon. Samalla turvavyö kiristyy sopivasti lantion alueelta ja rintakehän kohdalta ja tarjoaa parhaan mahdollisen suojan takaistuimella matkustaville.

Uusi keksintö korvaa pyroteknisen turvavyön kiristyksen, joka on ollut jo vuosia Mercedes-Benz-autojen vakiovaruste takaistuimen reunapaikoilla. Pyrotekniset kiristimet laukeavat, kun varsinainen törmäys tapahtuu. Sitä vastoin aktiivinen takaturvavyö lukkoineen on integroitu ennakoivaan Pre-Safe-turvajärjestelmään, jolloin turvavyöt kiristyvät takanakin välittömästi kun järjestelmän anturit havaitsevat mahdollisen törmäysvaaran. Vöiden soljet vetäytyvät sisäänpäin noin 40 milliä lisää, jolloin vöiden yhteenlaskettu kiristysvara kasvaa 80 millimetriin. Tällöin vyö lukitsee matkustajan entistä tiukemmin istuimeen alhaalta lantion kohdalta. Tämä vähentää vaaraa turvavyön alta luiskahtamisesta onnettomuushetkellä.

Aktiivinen turvavyö on suunniteltu myös helpottamaan pelastustoimia ja autosta ulos pääsemistä. Heti kun järjestelmä on todennut onnettomuuden tapahtuneen, auto on pysähtynyt ja takaovet avataan uudelleen, vöiden lukot nousevat esiin ja niiden valot syttyvät uudelleen. Edellytys tälle on, että auton sähköjärjestelmä on yhä toiminnassa.

Mercedes-Benzin turvallisuusasiantuntijat ovat kehittäneet aktiivisen takaturvavyön käyttäen ihmiskehon tietokonemallinnusta, sillä törmäystestinukeilla ei olisi saavutettu yhtä yksityiskohtaisia tuloksia. Digitaalimallinnuksella voitiin simuloida törmäyksen ennaltaehkäisyä ja vaikutuksia paitsi koko kehoon, myös elimiin, luihin ja pehmeisiin kudoksiin. ”Joitakin istuma-asentoja kuten takapenkillä torkkumista tai liian löysäksi jäänyttä turvavyötä ei yksinkertaisesti voi jäljitellä testinukeilla”, biomekaanisesta virtuaalimallinnuksesta Mercedes-Benzillä vastaava Dr. Hakan Ipek huomauttaa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,