AMG 45 vuotta

Vakaata kasvua, suorituskykyä ja tarkkaa päästökontrollia

• Vuonna 2017 tavoitteena 30 AMG-mallin mallisto ja 30 000 auton vuosimyynti.
  • Juhlavuonna kolme uutta AMG-mallia, mukana kompaktiluokan A 45 AMG.
  • Täyssähköisen SLS AMG E-Cellin esittely syksyllä, myynti alkaa 2013.
  • AMG keskittyy jatkossa suorituskyvyn lisäksi kulutuksen ja päästöjen hallintaan.

Kesäkuun 1. päivänä 1967 kaksi Mercedes-Benzin insinööriä, Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher, perustivat uuden yhtiön, AMG:n. Nyt, 45 vuotta myöhemmin, nykyisestä Mercedes-AMG:stä on kehittynyt maailman johtava suorituskykyisimpien erikoismallien valmistaja ja autoräätäli, joka työllistää yli 1000 ihmistä Saksan Affalterbachissa. AMG-mallien kysyntä on voimakkaassa kasvussa, sillä vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö kirjasi 30 prosentin myynnin lisäyksen. Kyseessä oli paras vuosineljännes koko yhtiön historian aikana.

”Olemme jo päättäneet laajentaa mallistoamme nykyisistä 22 automallista noin 30:een. Haluamme kasvattaa globaalia myyntiämme noin 20 000 autosta yli 30 000 autoon 50-vuotisjuhliimme mennessä vuonna 2017”, Mercedes-AMG:n pääjohtaja Ola Källenius kertoo.

Juhlavuoden AMG-erikoismalleja ovat kompaktiluokan A 45 AMG, SLS AMG GT sekä GL 63 AMG. Jatkossa mallisto kasvaa kompaktiluokassa sekä uuteen Mercedes-Benz S-sarjaan perustuvilla tulokkailla. Nykyisen AMG-malliston tehovalikoima ulottuu 310–463 kilowattiin (422­–630 hv). AMG-mallien kysyntä on nyt voimakkainta Yhdysvalloissa, Saksassa ja Kiinassa, jossa menekki on kasvanut lähes 50 prosenttia. AMG näkee suurimmat kasvumahdollisuudet Kiinan lisäksi Venäjän, Etelä-Korean ja Brasilian markkinoilla.

Tärkeä osa AMG Performance 50 –kasvustrategiaa ovat yhtiön omat Performance Center –myymälät. Vuodesta 2008 lähtien niitä on avattu 24 maassa yhteensä 270. Vuoteen 2017 mennessä määrä nousee 350:een. AMG-asiakkaita varten yhtiön pääkonttoriin Affalterbachiin on puolestaan avattu 360 neliömetrin laajuinen autojen luovutustila, josta asiakkaat voivat halutessaan noutaa ostamansa auton ja tutustua samalla yhtiön toimintaan. Tarjolla on esimerkiksi kierros AMG Performance Studiossa sekä moottoritehtaalla.

Moottoriurheilu innoittajana

AMG:n innoittajana on alusta lähtien ollut moottoriurheilu ja siinä menestyminen. Jo vuonna 1971 yhtiö murtautui kuuluisuuteen käytännöllisesti katsoen yhden yön aikana, kun AMG:n 300 SEL 6.8 –malli nousi lähtönumerolla 35 sijalle 2 Spa-Francorchampsissa ajetussa 24 tunnin kisassa. Saksan DTM sarjassa AMG on kaikkein menestynein valmistaja, sillä se on saavuttanut vuodesta 1988 lähtien 167 voittoa 345 kisassa sekä 32 kuljettajien ja valmistajien sarjojen mestaruutta. Tänä vuonna DTM-sarjassa ajavat AMG C Coupé –mallilla Ralf Schumacher sekä Jamie Green. AMG on myös toimittanut F1-sarjaan turva- ja lääkintäautot vuodesta 1996 lähtien.

AMG:n ensimmäinen Mercedesin kanssa yhdessä kehittämä automalli oli C 36 AMG vuonna 1993. AMG:n integrointi Daimlerin kanssa aloitettiin vuonna 1999 ja saatiin päätökseen 2005. Nyt Mercedes-AMG on Daimler AG:n 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö.

Ensimmäinen Mercedes-AMG:n yksin kehittämä automalli oli SLS AMG vuonna 2009. Kaksi vuotta myöhemmin syntyivät SLS AMG GT3 sekä SLS AMG Roadster. Ensi vuonna markkinoille saadaan täyssähkökäyttöinen SLS AMG E-Cell, joka esitellään tulevana syksynä Pariisin autonäyttelyssä. Jatkossa myös kaikki Mercedes-Benzin mallistossaan käyttämät V12-moottorit kehitetään Affalterbachissa.

F1-moottoriteknologiaa ja keveitä hiilikuitumateriaaleja

Huippuluokan suorituskyky ja ajo-ominaisuudet ovat aina olleet AMG-malliston tunnuspiirteitä. Nyt niiden rinnalle on tullut myös päästöjen ja kulutuksen hallinta, joissa AMG haluaa yhtä lailla olla luokkansa kärjessä. Tämän suuntauksen edelläkävijä on SLK 55 AMG –roadster, jonka 8-sylinterisessä moottorissa käytetään F1-maailmasta tuttua sylinterien lepuutusteknologiaa. Kun kuljettaja ei tarvitse moottorin koko tehoa, neljä sylinteriä kahdeksasta on lepotilassa. Tällä keinolla saavutetaan 30 prosenttia aiempaa pienempi kulutus, ainoastaan 8,4 l/100 km, mikä vastaa 195 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Toinen kulutusta pienentävä keino on autojen tehokas painonhallinta eli entistä kevyempien materiaalien hyödyntäminen. Keinona ovat esimerkiksi hiilikuitumateriaalit auton rakenteissa. SLS AMG E-Cellin akuston kotelo on hiilikuitua ja integroitu auton alumiinirakenteeseen. C 63 AMG Coupén Black Series –malliin on puolestaan tarjolla hiilikuidusta valmistettu takapaneeli, joka yksin keventää autoa seitsemällä kilolla.

Hiilidioksidipäästöt huomioidaan myös AMG Driving Academy –koulutuksissa, joihin viime vuonna otti osaa yli 7000 AMG-kuljettajaa. Tapahtumien aiheuttamat hiilijalanjäljet lasketaan ja ne kompensoidaan osallistumalla ilmastonsuojelua tukeviin projekteihin. Driving Academy –tilaisuuksia järjestetään Euroopassa – Suomea lähinnä Ruotsin Lapissa ­– sekä Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Intiassa. Jatkossa tapahtumat laajenevat Australiaan, Japaniin ja Venäjälle.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,