• Veho Oy Ab/

Autoalan koko kirjo esittäytyy kompaktista A-sarjasta maailman suorituskykyisimpään sähköautoon

• A-sarja: CO2-päästöt pienimmillään 98 grammaa kilometrillä.
  • B 200 Natural Gas Drive: Ajokilometrit puolta halvemmalla.
  • B-sarjan Electric Drive: Latauksella 200 kilometriä ilman päästöjä.
  • CLS Shooting Brake: Uusi erottuva laatu- ja kokoluokka.
  • SLS AMG GT: F1-luokan turva-auto erottuu radalta
  • SLS AMG Coupé Electric Drive: Maailman voimakkain sähköauto tuotantovalmiina.
  • Aesthetics S: Silmäys uuden S-sarjan muotoiluvaikutteisiin.

Tiedotusvälineille 27.9.2012

Julkaistavissa heti

Mercedes-Benz Pariisin autonäyttelyssä:

A-sarja: CO2-päästöt pienimmillään 98 grammaa kilometrillä

Erinomaisen startin saanut Mercedes-Benzin uusi A-sarja edustaa ylellisten kompaktiluokan autojen uusinta kehitysvaihetta. Maavara on 160 milliä, matkustajien istumakorkeus 174 ja auton painopiste 24 milliä alempi kuin edeltävässä A-sarjassa. Mallin uudet mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4292/1780/1433 mm. Tavaratilan tilavuus on 341–1157 litraa. Ulkopinnalla vaihtelevat koverat ja kuperat pinnanmuodot, jotka heijastelevat valoa vaihtelevasti erityisesti auton kyljissä. Keulan V-kirjaimen muoto korostaa näyttävää etusäleikköä, etuvaloryhmiä ja ilmanottoaukkoja. Mallin ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.27.

A 180 CDI –mallissa Mercedes-Benzin kulutus jää ensimmäistä kertaa alhaisimmillaan 3,8 litraan sadalla kilometrillä ja päästötaso vastaavasti 98 grammaan kilometrillä. Kaikkien A-sarjan moottorien yhteydessä on vakiovarusteena ECO start/stop-automatiikka. A-sarjan vakiovarustukseen kuuluu tutkateknologiaan perustuva CPA-törmäysvaroitin (Collision Prevent Assist). Järjestelmä vähentää huomattavasti peräänajojen riskiä varoittamalla kuljettajaa sekä ääni- että valomerkeillä lähestyvästä esteestä. Toinen vakiovaruste on Attention Assist –vireystila-avustin. A-sarjan hinnat alkavat Suomessa 26 936 eurosta.

B 200 Natural Gas Drive: Ajokilometrit puolta halvemmalla

B-sarjan maakaasukäyttöinen Natural Gas Drive –version kaksoispohjaan voidaan sijoittaa yksi iso ja kaksi pienempää kaasusäiliötä, joihin mahtuu 125 litraa eli 21 kiloa polttoaineena käytettävää kaasua. Moottori tuottaa autolle 115 kW (156 hv) tehon. Kaasua kuluu 4,2 kiloa/100 km, mikä vastaa 115 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Verrattuna yhtä tehokkaaseen B 200 BlueEfficiency –malliin kaasukäyttöinen versio kuluttaa 16 prosenttia vähemmän polttoainetta. Kun verrataan polttoaineiden energiasisältöjä ja myyntihintaa, kaasulla ajettu kilometri on noin puolet halvempi kuin bensiinimoottorilla ajettaessa.

Kaasun loppuessa käytössä on 12 litran bensiinitankki. Automatiikka huolehtii vaihdosta polttoaineelta toiselle. Autossa voidaan käyttää maa-, bio- tai jopa synteettisesti valmistettua kaasua, joka riittää noin 500 kilometrin ajoihin. Huippunopeus on 200 km/h. Malli on saatavana sekä käsivalintaisella vaihteistolla että 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla. B 200 Natural Gas Drive tulee myyntiin alkuvuodesta 2013.

B-sarjan Electric Drive: Latauksella 200 kilometriä ilman päästöjä

B-sarjan sähkökäyttöisen konseptimallin alustaan on sijoitettu tehokas litium-ioniakku. Moottorina käytetään 100 kW (136 hv) tuottavaa sähkömoottoria, jonka vääntömomentti on 310 Nm. Käytännön suorituskyky vastaa nykyaikaista kolmelitraista bensiinimoottoria. Toimintamatka latauksella on jopa 200 kilometriä ja huippunopeus rajoitettu 150 km/h. Akku voidaan ladata mistä tahansa 230 V kotitalouspistorasiasta tai vaihtoehtoisesti pikalatauksella 400 V pistokkeesta. Alle tunnin pikalataus riittää 100 kilometrin ajomatkaan. Autoa jarrutettaessa liike- ja hidastusenergiaa talletetaan akkuun tehokkaasti.

B-sarjan täyssähköversio on lähes tuotantovalmis ja tulossa markkinoille vuonna 2014. Muihin B-sarjan autoihin verrattuna sen erottaa uudelleen muotoilluista puskureista sekä sivuhelmoista. Latauspistokkeen paikka löytyy tankkausaukon kannen alta. Akun lataustilan ja auton toimintamatkan voi tarkistaa omalla tietokoneella tai älypuhelimella Vehicle Homepage –palvelun avulla. Palvelu kertoo esimerkiksi, kuinka pitkään ajomatkaan akun varaus riittää ja näyttää jäljellä olevan toimintamatkan myös karttapohjalla.

CLS Shooting Brake: Uusi erottuva laatu- ja kokoluokka

CLS Shooting Brake on viisiovinen coupé-malli. Se on suunnattu asiakkaille, jotka haluavat erottautua valtavirrasta, mutta eivät sen sijaan tippaakaan autonsa urheilullisuudesta, kuljetuskyvystä ja hiotusta tyylikkyydestä. Auton pituus on 4956, leveys 1881 ja korkeus 1416 millimetriä. Tavaratilan koko on 590–1550 litraa. Mallin kokoalumiiniset ovet ovat noin 32 kiloa kevyemmät kuin vastaavat teräsovet. Ovien lisäksi takaluukku, konepelti, etuhelmat sekä huomattava osa jousituksen ja moottorin komponenteista on valmistettu alumiinista. Tavaratilan designo-lattian materiaalina ovat kirsikkapuu ja savutammi.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brakeen on tarjolla kaksi diesel- ja kolme bensiinimoottoria, joiden teholukemat vaihtelevat 150–410 kW:n (204­–557 hv) välillä ja keskikulutukset 5,3–10,1 litran välillä. Kaikissa malleissa käytetään 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistoa, Eco start/stop –teknologiaa sekä sähkömekaanista, ohjelmoitavaa Direct Steer –ohjaustehostinta. CLS 63 AMG:n voimanlähteenä on AMG-viritetty V8-biturbomoottori, jonka yhteydessä käytetään AMG Speedshift MCT-7-urheiluvaihteistoa. Mallin älykäs ILS-valojärjestelmä perustuu led-valoihin. Niitä on ajovaloumpioissa 71 kappaletta, ja ledien käyttöikä on jopa 10 000 tuntia.

SLS AMG GT: F1-luokan turva-auto erottuu radalta

Mercedes-Benz SLS AMG GT on tehty toimintaan. Niinpä se sopii täydellisesti yhteen maailman vaativimpaan ja arvostetuimpaan ”viikonlopputyöhön” eli Formula 1 – ja muiden kilpasarjojen turva-autoksi. Mallin 6,3-litrainen V8-moottori tuottaa tehoa 435 kW (591 hv)/6800 rpm ja vääntöä 650 Nm/4750 rpm. Kiihtyvyys 0–100 km/h sujuu 3.7 sekunnissa. Jo sarjatuotantoversiossa käytetään AMG Speedshift DCT-7 –urheiluvaihteistoa, jossa vaihteensiirtoajat on optimoitu, AMG Ride Control –jousitusta (Comfort, Sport ja Sport Plus –asetuksilla) sekä keraamisia AMG-jarruja. Renkaat ovat edessä kokoa 265/35 R19 ja takana 295/30 R20.

Turva-autokäytössä V8-moottorin äänimaailmaa on hiottu erityisesti rata-ajon ja katsojakokemusten vaatimusten mukaisiksi. Kisaviikonloppuina autoa ajavat saksalainen Bernd Mayländer sekä britti Pete Tibbets. Alumiinirakenteinen SLS AMG GT painaa ainoastaan 1620 kiloa. kuivasumppuvoitelun ansiosta V8-moottori on voitu sijoittaa hyvin alas, mikä parantaa auton painopistettä ja käsiteltävyyttä. Koska moottori on sijoitettu etuakselin taakse ja kaksoiskytkinvaihteisto lähelle taka-akselia, painonjakauma on ihanteellinen: 47 % edessä ja 53 % takana. GT-mallin erottaa ulkoisesti tummennetuista ajo- ja takavaloista sekä GT-tunnuksesta.

SLS AMG Coupé Electric Drive: Maailman voimakkain sähköauto tuotantovalmiina

SLS AMG Coupé Electric Drive on malli, joka laittaa superlatiivit lujille. Mercedes-AMG:n osaamisesta ja F1-luokan urheiluautorakentajien KERS-järjestelmistä saamista kokemuksista on syntynyt voimakkain koskaan rakennettu lokinsiipiovinen SLS-malli. Autossa on neljä synkronoitua, 45 kiloa/kpl painavaa sähkömoottoria (1/pyörä), jotka tuottavat yhteensä 552 kW (751 hv) tehon ja peräti 1000 newtonmetrin väännön. Näillä voimilla saavutetaan 3.9 sekunnin kiihtyvyys 0­–100 kilometriin. Jokainen pyörä vetää erikseen, mikä takaa optimaalisen pidon ja hallinnan kaikissa ajotilanteissa. Voimantuotto ei myöskään katkea kesken, vaan koko moottoreiden vääntöalue on kuljettajan käytössä aina jalan ollessa kaasupolkimella.

SLS AMG Coupé ED:n litium-ioniakku painaa 548 kiloa ja koostuu yhteensä 864 kennosta. Nestejäähdytetyn akun energiasisältö on 60 kWh ja jännite 400 V. Lataus kestää nopeimmillaan kolme tuntia, kun käytössä on lisävarusteena myytävä ja esimerkiksi autotalliin kiinnitettävä latausasema. Ilman sitä lataus kestää 20 tuntia. Äänimaailma on sovitettu auton urheilulliseen luonteeseen; esimerkiksi Power-nappia painaessa syntyy ”käynnistysääni”, vaikka muuten sähkömoottorit eivät aiheuta käyntiääntä lainkaan. SLS AMG Coupé Electric Drive on tulossa myyntiin kesäkuussa 2013. Mallin hinta (Saksassa) on 416 500 euroa.

Aesthetics S: Silmäys uuden S-sarjan muotoiluvaikutteisiin

Mercedes-Benzin osastolla Pariisissa saa myös aavistuksen siitä, millaiselta valmistajan uusi luksusluokan iso sedan saattaisi näyttää. Aesthetics S on korkokuvamainen veistos, johon on yhdistetty videokuvaa. Veistoksessa tulevan S-sarjan ulkonäköä tulkitaan sen edeltäjien antamien viitteiden pohjalta. Kuvissa esiintyvät menneet S-sarjan mallit (189, 108, 126 ja 221). Tuloksena syntyy kolmiulotteinen kuva niistä muotoilu- ja ulkonäkövaikutteista, joita S-sarjan historia tarjoaa uuden S-sarjan toteuttamiselle.

S-sarja on ollut autoilun esikuva aina 1930-luvulta lähtien – ei vain Mercedes-Benzille vaan koko autoilevalle maailmalle yleensä. ”S-sarjan muotoilu on aina ilmaissut meille autoilukulttuuria sellaisena kuin me sen ymmärrämme. S-sarja on aina vakuuttanut ajattomalla muotoilullaan, joka on aina viitoittanut tietä eteenpäin. Uusi S-sarjamme tulee jatkamaan tätä traditiota”, Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gorden Wagener vakuuttaa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi