Automaattinen hätäpuhelujärjestelmä saataville Suomessa

• Automaattinen eCall-hätäpuhelujärjestelmä vakiovarusteeksi Comand Online –järjestelmään
  • Suomi mukaan palveluun yhdeksän muun maan kanssa vuoden 2013 alusta.
  • Käyttö ilmaista, nopeaa ja luotettavaa ­– apu löytää perille entistä varmemmin.
  • EU-maissa mahdollisuus säästää jopa 2500 ihmishenkeä vuodessa.

Tiedotusvälineille 27.12.2012

Julkaistavissa heti

Mercedes-Benz eCall-palvelu:

Mercedes-Benz esitteli oman eCall-hätäpuhelupalvelunsa viime kesäkuussa, kolme vuotta aikaisemmin kuin EU-komissio oli edellyttänyt autonvalmistajilta. Järjestelmä tuli ensivaiheessa saataville yhdeksässä Euroopan maassa: Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Itävallassa, Belgiassa, Alankomaissa ja Sveitsissä.

Tammikuun 1. päivästä 2013 lähtien eCall-palvelun käyttö laajenee kymmeneen uuteen maahan: Suomeen, Norjaan, Liettuaan, Unkariin, Romaniaan, Bulgariaan, Kreikkaan, Portugaliin, Luxemburgiin ja Maltalle.

EU-komission ESafety-aloitteen mukaan automaattisen hätäpuhelun on oltava saatavilla kaikkiin uusiin autoihin vuoteen 2015 mennessä. Automaattisen ja nopean järjestelmän hyödyt onnettomuustilanteessa ovat kiistattomat. Sen ansiosta apu saapuu paikalle maaseudulla jopa puolet nopeammin kuin aikaisemmin. Myös kaupungeissa ja taajamissa avun perillemenoaikaa voidaan vähentää 40 prosentilla. eCall-järjestelmien avulla EU-maiden tieliikenteessä voidaan välttää jopa 2500 kuolonuhria vuodessa.

Sijainti ja tunnistetiedot automaattisesti perille hätäkeskukseen

Mercedes-Benzin hätäpuheluominaisuus on vakiovaruste uusimman Comand Online –multimediajärjestelmän yhteydessä. Mahdollisia puhelinlaskuja lukuun ottamatta eCall-palvelun käyttö on Mercedes-asiakkaille täysin ilmaista.

Onnettomuuden jälkeen jokainen sekunti voi olla ratkaiseva, ja eCall toimii juuri näinä hetkinä. Jos turvatyynyt tai turvavöiden esikiristimet ovat toimineet autossa ja Comand Online on yhteydessä matkapuhelimeen, ajoneuvon tarkka GPS-signaalin määrittelemä sijainti ja VIN-tunnusnumero lähetetään automaattisesti tekstiviestinä Boschin ylläpitämään hätäkeskukseen. Paikannustiedot lähetetään perille myös DTMF-signaalina. Vaikka auton matkustajat olisivat tajuttomia tai eivät tietäisi tarkkaa sijaintiaan, hätäkeskus osaa opastaa pelastushenkilöstön paikalle nopeasti ja täsmällisesti.

Ajoneuvosta avautuu myös puheluyhteys Boschin hätäkeskukseen. Puhelu voidaan avata myös manuaalisesti, sillä Mercedes-Benz eCall –numero on ohjelmoitu aina auton puhelinluettelon ensimmäiseksi numeroksi.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi