Automuotoilua Kuljetus 2011 –näyttelyssä Jyväskylässä

Jo toisena vuotena peräkkäin Mercedes-Benz Lapin Yliopiston automuotoilun yhteistyökumppanina. Vuoden 2011 innoittajana on 125  years of innovation!  -juhlavuosi, vuonna 1886 Daimler patentoi ensimmäisen moottoroidun ajoneuvon.Uudet pienoismallit esitellään 10.5.2011 Lapin Yliopistolla ja ne ovat esillä myös Kuljetus 2011 –näyttelyssä Jyväskylän Paviljongissa toukokuussa 2011 Rovaniemellä.Mittakaavaan tehdyt näköisautot  ovat mittakaavassa 1:10.

Mercedes-Benzin maahantuoja Suomessa, Veho Group Oy Ab, solmi kumppanuuden Lapin Yliopiston kanssa syksyllä 2009. Vuoden 2010 kevään automuotoilun aiheena olivat henkilöautot ja pohjoinen ulottuvuus henkilökuljetuksessa. Daimlerin vuoden 2010 vuoden teemana oli muotoilu, ”Design ”, joten Lapin Yliopiston muotoilun laitoksen kanssa löydettiin helposti yhteinen aihe autoilun tiimoilta.

Vuonna 2011 keväällä alkaneelle kurssille etsittiin taas innoittajaa saksalaisen Mercedes-Benzin aiheista, nyt juhlavuonna juhlitaan autoilun pitkää historiaa auton ”keksimisestä” alkaen.

”Haemme pitkäkestoisia kumppanuuksia Mercedes-Benzille, ja  Lapin Yliopiston kanssa tehtävä yhteistyö on hyvä esimerkki kuinka voimme yhdistää luovan alan opiskelijoiden työskentelyyn innoitusta autoilun pitkästä ja monialaisesta historiasta”, toteaa tiedotuspäällikkö Karin Bäcklund, Veho Groupista.

Päivämäärä 29.1.1886 oli käänteentekevä koko nykyaikaisen teknologian kehitykselle. Tuolloin Carl Benz jätti hakemuksen numero 37435 Berliinin patenttitoimistoon ”kolmipyöräisestä, kaasumoottorikäyttöisestä ajoneuvosta” eli Patent-Motorwagenista. Samaan aikaan Gottlieb Daimler kehitti ensimmäistä nelipyöräistä automalliaan. Tänään Daimler AG jatkaa perustajiensa työtä, josta alkoi koko modernin henkilö- ja tavara-auton kehitys ja maailmanvalloitus.

Mercedes-Benzin juhlavuodelle valitsema teema ”125 years of innovation” korostaa, kuinka syvällisesti ja monitahoisesti yhtiö on vaikuttanut auton kehitykseen yli sadan vuoden aikana. Vuoden 1886 jälkeen yhtiö on jättänyt yli 80 000 autoa tai sen komponentteja koskevaa patenttihakemusta. Tänään Mercedes-Benzin tutkimus ja tuotekehitys työllistää noin 19 000 ihmistä kaikkialla maailmassa.

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Valokuvat ja Lapin Yliopiston tiedote liitteinä.