Autoteollisuuden edelläkävijä huolehtii tulevaisuudesta

• Auton keksijänä ja kehittäjänä Mercedes-Benz pysyy tiukasti kehityksen kärjessä. • Yhtiö korostaa tätä sitoutumista ”Matkalla päästöttömään liikennöintiin”. • Kolme ydinaluetta: ajoneuvojen optimointi huippuunsa kehitetyillä polttomoottoreilla, entisestään tehokkuutta parantavat räätälöidyt hybridiratkaisut sekä paikallisesti päästöttömät polttokenno- ja sähköautot. • Jo tänä päivänä Mercedes-Benz tarjoaa laajan ja kasvavan malliston ympäristövastuullisia, turvallisia, mukavia ja hienostuneita malleja. • Mallistossa jo 58 erittäin puhdasta ja taloudellista BlueEfficiency-mallia.

Tämän päivän auto on erittäin tärkeiden haasteiden edessä. Sen tekniikkaan kohdistuvat vaatimukset ovat koko ajan kiristyvät, monitahoiset ja osin jopa ristiriitaiset. Asiakkaat haluavat turvallisia, mukavia ja voimakkaita ajoneuvoja, jotka ovat myös polttoainetehokkaita ja ympäristöystävällisiä. Tämän lisäksi voimakas globaali liikenteen kasvu joutuu kamppailemaan niukentuvien öljyvarojen, nousevien energiakustannusten ja yhä tiukentuvien, mutta kansainvälisesti vielä hyvin erilaisten säännöstöjen kanssa. Esimerkkejä näistä ovat jo useisiin kaupunkeihin perustetut ympäristövyöhykkeet tai sallitut kiintiöt vain päästöttömille ajoneuvoille. Tätä taustaa vasten auton tulee olla sopiva tulevaisuuden haasteisiin, sillä mikään muu liikennemuoto ei takaa samaa yksilöllistä vapautta kuin henkilöauto. Samalla matkustaja- ja tavaraliikenneautot ovat erittäin oleellinen osa hyvinvoinnin ja talouden kasvua. Euroopan teollistuneissa maissa yli 80 prosenttia tavarakuljetuksista tehdään autoilla, ja maailmanlaajuisesti yli 50 miljoonaa työpaikkaa liittyy autoihin. Säilyttääkseen tämän elintärkeän roolinsa tulevaisuudessakin sekä henkilö- että hyötyajoneuvojen tulee olla entistä puhtaampia ja energiatehokkaampia. Monitahoisia ratkaisuja monimutkaisiin kysymyksiin Kuten Dr. Dieter Zetsche, Daimler AG:n hallituksen puheenjohtaja sanoo: ”Yksikään kilpailijoistamme ei ole yhtä hyvissä asemissa kuin me vastaamaan koko mallistolla niin asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin kuin kestävän liikennöinnin vaatimuksiin. Frankfurtin autonäyttelyssä 2007 näytimme, että meillä on hallussamme oikeat ratkaisut. Siitä lähtien olemme systemaattisesti tuoneet näitä tekniikoita markkinoille – Bluetecistä ja bensiinin suoraruiskutuksesta aina S 400 Hybridiin. Samanaikaisesti olemme työskennelleet voimakkaasti sähköisen liikennöinnin parissa. Odotan kovasti Frankfurtin autonäyttelyä 2009 – sillä olemme totisesti tehneet kotitehtävämme.” Mercedes-Benz henkilöautot ovat jo erittäin polttoainetehokkaita ja puhtaita, kuten esimerkiksi BlueEfficiency-mallisto osoittaa. Näitä on mallistossa tämän vuoden loppuun mennessä jo 58. Tämän konseptin suosiota kuvaa hyvin uusi E-sarjan Mercedes-Benz, joka yhdistää huippuunsa kehitetyt moottorit ja luokkansa alhaisimman ilmanvastuksen sekä edelleen energiankäyttöä optimoivat menetelmät, kuten kevytrakenteiden suunnittelun ja virrankulutuksen älyratkaisut. Kokonaisuutena uusi E-sarja on 23 prosenttia taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Mercedes-Benz pitkällä tiellä kohti päästövapaata liikennettä Mercedes-Benzin historia taloudellisuuden lisäämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi ei suinkaan rajoitu Frankfurtin autonäyttelyssä 2007 annettuun Tiellä tulevaisuuteen -julistukseen. Tekninen perusta ympäristöystävällisemmän autoilun pohjaksi ulottuu huomattavasti pitemmälle. Esimerkkejä: – 300 SL, jossa käytettiin ensimmäisenä sarjatuotantoautona bensiinin suorasuihkutusta nelitahtimoottorissa (1954). – Ensimmäiset vetykäyttöiset koeajoneuvot (1975). – Ensimmäinen hybridibussi ¬– Mercedes-Benz OE 305, diesel- ja sähkömoottori yhteiskäytössä (1979). – Ensimmäinen sähkökäyttöinen henkilöauto testikäytössä, perustana E-sarjan farmari (1982). – Ensimmäinen polttokennoauto NECAR (New Electric Car) perustana MB 100 -jakeluauto (1994). – CDI-turboteknologian esittely (1997). – Ensimmäisen BlueTec-hyötyajoneuvon esittely: maailman puhtaimpien dieselmoottorien tekniikka (2004). Dieselit yhtä puhtaita kuin bensiinimoottorit, bensiinimoottorit taloudellisia kuin dieselit Yhä lisää Mercedes-Benzin BlueTec-malleja saadaan tänä vuonna Euroopan markkinoille. Jo Yhdysvalloissa menestyksellä esitellyt GL-, M- ja R-sarjan BlueTec-SUV:t, kuten myös E 350 BlueTec tulevat saataville syksyn mittaan. Kaikki uudet BlueTec-mallit alittavat jo nyt vuonna 2014 voimaantulevan EU6-päästönormin. Vuonna 2006, yhtä aikaa dieselmoottorien optimoinnin kanssa, Mercedes-Benz esitteli erittäin taloudellisen pietsosähköisen bensiinin suoraruiskutuksen CLS 350 CGI -mallissa. Sittemmin suoraruiskutus on tullut myös C- ja E-sarjan 4- ja 6-sylinterisiin malleihin. Edistys on erityisen helposti havaittavissa E-sarjan nelisylinterisissä moottoreissa. Entisiä kuusisylinterisiä moottoreita huomattavasti pienemmästä tilavuudestaan huolimatta ne tuottavat enemmän tehoa ja kuluttavat 21 prosenttia vähemmän polttoainetta. C-sarjassakin tulokset puhuvat puolestaan. Uusi C 250 CGI kuluttaa ainoastaan 7,2 l/100 km, mutta tuottaa 150 kW/240 hv:n tehon. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi