C-sarja on yksi maailman allergiavapaimmista automalleista

• C-sarjalle arvostettu ”Laadun sinetti” todistuksena allergiavapaista materiaaleista ja puhtaasta sisäilmasta.
  • Taustalla 22 vuotta jatkunut työ allergikkojen puolesta, materiaalivalinnat alkavat jo vuosia ennen kuin auton tuotanto.

Mercedes-Benzin C-sarjalle Seal of Quality -tunnustus

Mercedes-Benzin uusi C-sarja on valmistajansa viimeisin automalli, jolle on myönnetty Seal of Quality –tunnus, jonka myöntää European Centre for Allergy Research Foundation (ECARF). ”Laadun sinetin” ovat saaneet kaikki Mercedes-Benzin uudet automallit A-sarjasta S-sarjaan saakka, sillä Mercedes on määrätietoisesti testannut automalliensa materiaaleja ja sisäilmaa jo 22 vuoden ajan.

”Sisäilman laadun parantaminen on jo vuosien ajan ollut yksi pääperiaatteitamme Mercedes-Benzeihin käytettävien komponenttien ja materiaalien kehittämisessä”, sertifikaatioista vastaava johtaja, Dr Jörg Breuer Daimler AG:stä painottaa.

Mercedes-Benz pyrkii parantamaan autojen sisäilman laatua kolmella tasolla: välttämällä yliherkkyysreaktioita aiheuttavien allergeenien käyttöä, rajoittamalla sisäilmaan päätyviä päästöjä sekä rajoittamalla matkustamoon pääsevät tuoksut aina miellyttävälle tasolle. ”Olemme mitanneet sisäilman päästötasoja vuodesta 1992 lähtien ja onnistuneet rajoittamaan niitä tasaisesti. Yhtiön hyväksymät omat raja-arvot ovat nykyisin hyvin tiukat”, Breuer kertoo.

Allergian aiheuttajia etsitään tuotekehityksen monessa eri vaiheessa

Autojen sisäilmaan vaikuttavien materiaalien tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee Mercedes-Benzillä noin tusinan verran asiantuntijoita. Lähivuosina tämä erikoistiimi muuttaa Mercedeksen teknologiakeskukseen Sindelfingeniin. Tutkimuksen merkitys kasvaa koko ajan, sillä teollisuusmaissa erilaiset allergiat ovat jo kaikkein yleisimpiä kroonisia sairauksia. Saksassa erilaisista yliherkkyyksistä kärsii noin 30 prosenttia väestöstä, ja allergiset reaktiot aiheuttavat joka 10. poissaolopäivän työpaikalta.

Mercedes-Benzin tulevien automallien materiaalivalinnat ja tutkimus käynnistyvät jopa kuusi vuotta ennen kuin ko. mallin valmistus alkaa. Muotoilijoiden ja suunnittelijoiden käytössä on noin 8000 sisätilan materiaalia sisältävä tietokanta, josta he voivat valita asiantuntijoiden autokäyttöön parhaiten sopivat allergiavapaat tuotteet. Ennen kuin uuden mallin tuotanto alkaa, sen sisäilman laatu ja päästöt mitataan monimutkaisessa tutkimussarjassa. Päästötasot mitataan esimerkiksi tuotantoon valituista ovipaneeleista, istuimista ja kattoverhoiluista yhden kuutiometrin suuruisessa kammiossa, jonka lämpötila, kosteus ja ilmankierto on tarkkaan vakioitu.

Päästöjen mittaamiseen valmiista autosta kuluu kokonainen viikko. Testit suoritetaan teräksisessä kammiossa, jossa kaikkien ulkopuolisten päästölähteiden vaikutus voidaan estää. Sisälle autoon asennetaan kymmenkunta tarkkaa mittalaitetta. Testikammiota kuumennetaan jopa 65 asteeseen auringonvalon ja lämmön vaikutusten simuloimiseksi. ”Otamme yhdestä autosta yli sata näytettä erilaisilla tekniikoilla”, sisäilmatutkimuksesta vastaava johtaja Hartmut Kovacs kertoo. Jopa auton tuulilasin sisäpintaan kertyvä noki-, lika- ja pölykerros analysoidaan. Testejä tehdään sekä moottorin käydessä että sen ollessa sammutettu; samoin ilmastoinnin tehoja vaihdellaan testirupeaman aikana.

C-sarjan saavuttamaa tunnustusta varten ei tyydytty pelkkiin laboratoriotesteihin. Mittauksia suoritettiin myös ajotilanteissa käyttämällä aitoja koehenkilöitä – ihmisiä, jotka kärsivät vakavasta astmasta. Kaikki ihoon kosketuksessa olevat materiaalit testattiin dermatologisesti erilaisia kosketusallergioita mahdollisesti aiheuttavien yhdisteiden löytämiseksi. Kosketustestien tuloksia arvioitiin vielä 48:n ja jopa 72 tunnin kuluttua altistumisesta.

Mercedes-Benz on mitannut automateriaalien tuoksuja vuodesta 1992 lähtien. Jokaisesta autossa käytettävästä materiaalista otetaan näyte, joka suljetaan ilmatiiviiseen astiaan ja lämmitetään 80 asteeseen. Kuumennuksella jäljitellään auringon lämpövaikutusta, koska myös materiaalien tuoksut korostuvat lämpimässä. Astian jäähdyttyä 60 asteeseen tehtaan ”ammattinuuskijat” haistavat kukin vuorollaan näytettä, kirjoittavat huomionsa ylös ja arvioivat tuoksun voimakkuutta asteikolla yhdestä kuuteen. Tuloksista lasketaan keskiarvo, joka lopulta määrittelee tuoksun voimakkuuden.

Uusi C-sarja: automaattinen tunneliajon tunnistus sulkee saasteet ulkopuolelle

Mercedes-Benzin uuden C-sarjan sisäilman laatutason takeena on auton monipuolinen ilmastointijärjestelmä. Kaksialueisessa automaatti-ilmastoinnissa on erilliset asetukset vasemmalle ja oikealle. Valinnaisvarusteena saatavassa Thermotronic-ilmastoinnissa ilman puhallusta, voimakkuutta ja kohdistusta voidaan säätää myös takatilaan. Puhallustasoja on kolme: Medium, Focus ja Diffuse. Järjestelmä sisältää myös saasteanturin, joka esimerkiksi liikenneruuhkassa seisottaessa vaihtaa ilmastoinnin automaattisesti sisäilmankierrolle.

Uusi C-sarja on luokkansa ainoa automalli, jonka ilmastointijärjestelmä tunnistaa tunnelit automaattisesti. GPS-signaalin välittämä tieto ajamisesta tunneliin sulkee raitisilmaläpän ja estää pakokaasujen ja epäpuhtauksien pääsyn matkustamoon. Kun auto ajaa ulos tunnelista, läppä avautuu uudelleen ja tuoretta ilmaa pääsee sisälle autoon.

S-sarjassa esitelty aktiivinen parfymointijärjestelmä osana Air-Balance-varustepakettia on tarjolla myös C-sarjan malleihin. Tuoksuja on saatavana neljä. Ne myydään pulloissa, jonka paikka löytyy auton hansikaslokerosta. Matkustamoon leviävä tuoksu on mieto ja haihtuu nopeasti eivätkä hajustemolekyylit tartu vaatteisiin tai auton sisämateriaaleihin. ECARF on testannut tuoksut ja todennut ne sopiviksi myös allergikoille. Air-Balance-tasolla autoon tuleva sisäilma kulkee ionisaattorin kautta. Ilman hapettaminen ionisaattorissa torjuu samalla osan viruksista, bakteereista ja itiöistä, jotka ilman tätä käsittelyä pääsisivät matkustamoon.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi