C-sarjan farmarimalli tarjoaa lisää monikäyttöistä tilaa

• C-sarjan uusi farmarimalli esiteltiin ensimmäistä kertaa Bremenissä.
  • Sisätilat ja matkustamon muunneltavuus nousevat uudelle tasolle.

Mercedes-Benzin C-sarjan farmarin 1. kuvat

Mercedes-Benz esittelee tänään uuden C-sarjan farmarimallin ensimmäistä kertaa Pohjois-Saksassa Bremenin tehtaallaan, jossa mallin valmistus on käynnistymässä. Daimler investoi C-sarjan tuotantoon kaksi miljardia euroa vuosina 2014–2015, josta yli puolet kohdistuu juuri Bremeniin tämän vuoden aikana.

”C-sarjan farmari ei ole ainoastaan äärimmäisen käytännöllinen automalli laajan ja muunneltavan tavaratilansa ansiosta. Se näyttää myös suuntaa oman segmenttinsä turvallisuuden, taloudellisuuden ja mukavuuden parantamisessa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr Thomas Weber korostaa.

Jo aikaisempi C-sarjan farmari on osoittautunut huikeaksi menestykseksi, sillä vuonna 2007 esiteltyä mallia on myyty yli 400 000 kappaletta. Yksin viime vuonna läntisen Euroopan yritysasiakkaille toimitettiin noin 40 000 C-sarjan sedan- ja farmarikorista autoa. Vuonna 2011 C-farmari äänestettiin vuoden yritysautoksi Saksassa.

Muunneltavaa ja käytännöllistä tilaa sekä taloudelliset moottorit

C-sarjan farmari on kasvanut malliuudistuksessa merkittävästi. Akseliväli on nyt 2840 millimetriä (+80 mm), pituus 4702 mm (+96 mm) ja leveys 1810 mm (+40 mm). Takamatkustajien jalkatilat ovat näin 45 mm aikaisempaa suuremmat. Tavaratila on perusmuodossaan 490 litran suuruinen, mutta vetää enimmillään jopa 1510 litraa (+10 l).

Matkustamon muunneltavuus ja käytännöllisyys on lisääntynyt merkittävästi. Takaistuinten selkänojat taittuvat nyt suhteessa 40:20:40 entisen 60:40-jaon sijaan. Autoon saadaan näin erilaisia istuinratkaisuja 2-paikkaisesta aina 5-paikkaiseen versioon saakka. Takaistuinten selkänojat taittuvat sähköisesti alas napin painalluksella. Lisävarusteena on tarjolla automaattinen Easy Pack –takaluukku, johon saa myös hands free –toiminnon.

C-sarjan farmarin moottorit kuluttavat jopa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin ennen. Eco start/stop-toiminto on vakiovaruste. Nelisylinteristen dieselmoottorien teho vaihtelee 85–150 kW:n (115–204 hv) välillä. BlueTEC-mallit on varustettu SCR-katalysaattoriteknologialla. Bensiinimoottoreita on niin ikään neljä, joista kolme on neli- ja yksi kuusisylinterinen BlueDirect-voimanlähde. Tehot vaihtelevat 115–245 kW:n (156–333 hv) välillä.

C-farmariin on tarjolla myös hybridiratkaisuja. C 300 BlueTEC Hybrid yhdistää nelisylinterisen diesel- ja kompaktin sähkömoottorin, jotka yhdessä tarjoavat 150 + 20 kW:n (204 + 27 hv) tehon. Kulutus jää kuitenkin vain 3,8 litraan/100 km ja CO2-päästöt 99 grammaan/km. Toinen hybridivaihtoehto on plug-in-malli C 350 Hybrid, jossa tehoa on tarjolla 150 + 50 kW.

Lähes puolet korirakenteista alumiinia

49 prosenttia uuden C-sarjan farmarin korista on valmistettu alumiinikomponenteista. Tämä on vähentänyt auton painoa 65 kiloa. Alumiini-hybridirakenteiden hyödyntäminen on merkinnyt haastetta liitosteknologialle, koska terästä ja alumiinia ei voi hitsata yhteen. Mercedes-Benz hyödyntääkin – ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa – ImpAcT-teknologiaa, jossa osat liitetään toisiinsa ruiskutusteknologialla. Näin saadaan aikaan äärimmäisen lujia ja kevyitä rakenteita. Korin osat liitetään lopuksi toisiinsa servopuristimilla. Teräs- ja alumiiniosien kiinnityksissä hyödynnetään lisäksi itse porautuvia ja kiertyviä niittejä sekä ruuveja.

C-sarjan farmarin kokoamisen apuna Mercedes-Benz käyttää äärimmäisen tarkkaa mittalaitetta, jolla varmistetaan osien saumaton yhteensopivuus ja korin laatu. Samalla tavalla on varmistettu auton katon kiinnittäminen muuhun koriin. Tämä osa tuotannosta tehdään nyt ensimmäistä kertaa itse kokoonpanolinjalla.

Koko autontuotannon energiankulutus valmistuvaa ajoneuvoa kohti on vähentynyt yli 30 prosenttia edellisen C-farmarin tuotantoon verrattuna. Suurin tekijä tämän saavutuksen takana on äärimmilleen optimoitu korinmaalausteknologia.

Mercedes-Benzin tehdas Bremenissä työllistää 12 700 ihmistä, ja se on seudun suurin yksityinen työnantaja. Vuonna 1938 perustettu tuotantolaitos siirtyi tuolloiselle Daimler-Benz AG:lle vuonna 1971, ja moderni autonvalmistus käynnistyi 1878. Nyt tuotannossa on kahdeksan Mercedes-Benz-mallia: C-sarjan sedan, farmari ja coupé, E-sarjan coupé ja cabriolet, GLK, SLK sekä SL. Viime vuonna tehtaalta valmistui noin 300 000 autoa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Suoraan tehtaan sivuille:

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi