C-sarjasta tuli entistä taloudellisempi ja suorituskykyisempi

• C 180 CGI BlueEfficiency (BE), C 200 CGI BE ja C 220 CDI BE saivat ECO start/stop-toiminnon manuaalivaihteiston yhteyteen. • CGI-suorasuihkutusmallien kulutus ja CO2-päästöt laskivat 10 prosenttia, C 220 CDI kulkee ennätystaloudellisesti: 100 kilometriä vain 4,4 litran keskikulutuksella. • Ensi kertaa yhdessä: nelisylinterinen dieselmoottori ja 4Matic-neliveto esittäytyvät C 250 CDI 4Matic BlueEfficiency –mallissa.

Suorasuihkutus, ECO start/stop ja 4Matic Aiemmin Mercedes-Benzin nelisylinterinen, suorasuihkutteinen CGI-bensiinimoottori oli saatavana C-sarjan autoihin yhdistettynä automaattivaihteistoon. Nyt tämä hienostunut voimanlähde on tarjolla myös käsivalintaisella vaihteistolla varustettuihin malleihin. Perinteiseen monipistesuihkutukseen verrattuna CGI-suorasuihkutus takaa korkeamman suihkutuspaineen, paremman tehon ja entistä voimakkaamman huippuväännön ennen näkemättömän polttoainetehokkaalla tavalla. C-sarjan 6-portaisen käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä on nyt ECO start/stop –toiminto. Se pysäyttää moottorin automaattisesti esimerkiksi lähestyttäessä liikennevaloja heti kun nopeus on laskenut alle 8 km/h, kuljettaja painaa jarrua ja vaihteenvalitsin on vapaalla. Moottori käynnistyy uudelleen, kun kuljettaja siirtää jalan kaasu- tai kytkinpolkimelle. ECO start/stop –toimintoja voi seurata myös kojelaudan inforuudusta. C 180 CGI BlueEfficiencyn teho on 115 kW (156 hv) ja huippuvääntö 250 Nm (aikaisemmin 230 Nm). Käsivalintaisella vaihteistolla auto kiihtyy 0–100 kilometriin 9 sekunnissa, ja huippunopeus on 225 km/h. Keskikulutus jää 6,7 litraan ja CO2-päästöt 167 grammaan kilometrillä. Moottorin iskutilavuus on 1796 cm3. C 200 CGI BE:ssä moottori on sama, mutta sen teho on nostettu 135 kW:iin (184 hv) ja vääntö 270 Nm:iin. Kiihdytysarvo 0–100 kilometriin on 8,2 sekuntia ja huippunopeus 237 km/h. Keskikulutus on laskenut edelliseen mekaanisesti ahdettuun monipistesuihkutusmoottoriin verrattuna 10 prosenttia eli 0,8 litraa ja nyt enää 6,8 litraa/100 km. CO2-päästöissä lasku on 12 prosenttia nykyiseen 158 g/km. C 220 CDI BE on taloudellisin koskaan esitelty C-sarjan malli, sillä nelisylinterisen dieselmoottorin, ECO start/stop –toiminnon ja 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston yhdistelmä tuottaa autolle vain 4,4 litran keskikulutuksen. Vähennys on 0,4 litraa, ja CO2-päästöt ovat laskeneet vastaavasti 127 grammasta 117 g/km. Moottorin iskutilavuus on 2143 cm3, teho 125 kW (170 hv) ja huippuvääntö 400 Nm. Auto kiihtyy 0–100 kilometriin 8,4 sekunnissa. C 250 CDI 4Matic BE –malli esittelee nelisylinterisen dieselmoottorin ja Mercedes-Benzin 4Matic-nelivedon ensi kertaa yhdessä. Iskutilavuudeltaan 2143 cm3:n dieselmoottori tuottaa tässä mallissa 150 kW (204 hv) tehon ja peräti 500 Nm:n huippuväännön. Keskikulutus on 6,4 litraa ja CO2-päästöt 167 g/km. Kiihdytys 100 kilometriin sujuu 7 sekunnissa, ja huippunopeus on 240 km/h. Autossa on vakiovarusteena 7-vaihteinen automaattivaihteisto. Jatkuvatoimiseen 4Matic-nelivetoon on yhdistetty ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä sekä 4ETS-vetoluistonesto, jotka jarruttavat luistamaan pyrkivää pyörää ja takaavat varman etenemisen kaikissa ajo-olosuhteissa. Uusien taloudellisuutta lisäävien innovaatioiden lisäksi C-sarjaan on tarjolla joukko muitakin huippuvarusteita kuten Agility Control –varustepaketti, jossa auton ohjausjärjestelmä huolehtii iskunvaimennuksen toiminnasta erilaisissa olosuhteissa, ILS –älykäs valojärjestelmä neljällä eri valotoiminnolla sekä Pre-Safe-ennakoiva turvajärjestelmä matkustajien suojaamiseksi. Uudet C-sarjan moottorivaihtoehdot ovat saatavana sekä sedan- että farmarikorisiin malleihin. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi