Citaro on tutkitusti suorituskykyisin ja taloudellisin valinta

• Citaro keräsi 85 prosenttia vertailupisteistä vaativassa IBC-testissä
  • Citaro on vihrein vaihtoehto haastavallekin linja-autoreitille

Mercedes-Benz Citaro palkittiin IAA-näyttelyssä

• Citaro keräsi 85 prosenttia vertailupisteistä vaativassa IBC-testissä
  • Citaro on vihrein vaihtoehto haastavallekin linja-autoreitille

Kaupunki- ja lähiliikenteeseen tarkoitettu Mercedes-Benz Citaro –linja-auto on palkittu Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä kahdella alan merkittävimpiin kuuluvalla tunnustuksella. Citaro voitti viiden lähiliikenteen linja-automallin vertailun saksalaisen Busfahrt-lehden käyttötestissä ja palkittiin arvostetulla IBC-palkinnolla. Toinen ykkössija tuli linja-autojen kulutusvertailussa, jonka järjestivät Omnibusrevue- ja Busfahrer-lehdet. Green Bus Award 2014 –palkinto oli kolmas Daimler AG:n voittama neljän viime vuoden aikana.

Citaro keräsi 85 prosenttia vertailupisteistä vaativassa IBC-testissä

Vuosittaista IBC-vertailutestiä (International Bus & Coach Competition) pidetään suuressa arvossa linja-autoalan toimijoiden keskuudessa. Tämän vuoden vertailuun oli valittu viisi uusinta, Euro 6 –normin täyttävää lähiliikenneautoa, jotka yhdessä vastaavat 75 prosenttia alan Euroopan markkinoista: MAN City Lion, Mercedes-Benz Citaro, Scania Citywide, Solaris Urbino 12 ja VDL Citea SLF 120. Kaikki autot olivat noin 12-metrisiä matala-lattiamalleja, joiden moottoriteho on plus/miinus 300 hv. Vertailussa kaikkiin autoihin lastattiin yhtä painavat 4500 kilon kuormat, ja myös testissä käytetyt renkaat ja voiteluaineet olivat kaikissa malleissa samoja.

Autojen normaaleja käyttöolosuhteita vastaavan 3500 kilometrin testimatkan aikana kiinnitettiin erityistä huomiota kulutukseen ja hyötysuhteeseen. Kun ne arvioitiin, Citaro osoittautui markkinoiden tämän hetken parhaaksi lähiliikenteen linja-automalliksi saavuttaen 85 prosenttia vertailun maksimipisteistä. Citaron valteiksi arvioitiin testin pienin kulutus, esimerkillinen aktiivinen ja passiivinen turvallisuustaso, matkustusmukavuus ja matkustamon viimeistely, erinomainen kuljettajaergonomia sekä nopeat ja toimivat huolto- ja korjauspalvelut.

”Citaron saamat tulokset puhuvat puolestaan. Kukaan toinen valmistaja ei ole myynyt yli 40 000 saman sarjan linja-autoa lähi- ja kaupunkiliikenteeseen, ja Citaron hyvä menestys jatkuu yhä”, Daimler Buses –yhtiön toimitusjohtaja Hartmut Schick kommentoi.

Citaro on vihrein vaihtoehto haastavallekin linja-autoreitille

Green Bus Award on jaettu vuodesta 2011 alkaen linja-automallille, joka selviää pienimmällä polttoainemäärällä Berliinin Omnibusrevue-testireitillä. Kyseessä on vain hieman modifioitu versio Berliinin lähiliikennereitistä numero 200, joka kulkee hyvin vaativia ydinkeskustan katuja pitkin. Jatkuvat pysähtymiset liikennevaloihin ja pysäkeille vaativat paljon sekä kuljettajalta että tekniikalta. Citaron Euro 6 –versio osoittautui pystyväksi juuri näihin oloihin, sillä se selvitti reitin kaikkein pienimmällä keskikulutuksella.

Citaro oli ensimmäinen lähiliikenneauto, joka täytti Euro 6 –normit. Taloudellisuuden ja suorituskyvyn vaatimukset on näin otettu huomioon alusta lähtien mallia kehitettäessä. Aikaisemmissa käyttötesteissä Citaron Euro 6 –version kulutus oli 8.5 prosenttia pienempi kuin edeltäjässä. Uudet kuusisylinteriset BlueEfficiency –moottorit ovat 7.7- ja 10.7-litraisia. Lisäksi auton käyntiääni on hiljainen ja miellyttävä. Kori on kevyt, mutta kuitenkin lujempi kuin edeltävissä malleissa. Tähän mennessä Mercedes-Benz on toimittanut asiakkaille jo yli 1000 Euro 6-tason Citaroa.

Mercedes-Benz on valmistanut Citaroa vuodesta 1998 lähtien yli 40 000 kappaletta. Viime vuonna mallia myytiin 3027 kappaletta, jotka toivat Citarolle Euroopassa 16.4 prosentin ja Saksassa peräti 37 prosentin markkinaosuuden.

Kuvateksti 1: Vasemmalta oikealle: Hartmut Schick, Head of Daimler Buses; Wolfgang Tschakert, organiser IBC-test; Lutz Gerritzen, editor-in-chief Bus-Fahrt; Jörg Montag, publishing manager Stünings Verlag.

Kuvateksti 2. Vasemmalta oikealle: Sascha Böhnke, Omnibusrevue; Hartmut Schick, Head of Daimler Buses; Till Oberwörder; Head of Marketing, Sales & Aftersales Daimler Buses

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja www.vehotrucks.fi.

Janne Perheenmies, myyntijohtaja, linja-autot, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 010 569 3616,

janne.perheenmies@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi