CLA-coupé on maailman aerodynaamisin henkilöautomalli

• Ilmanvastuskerroin ennätysalhainen 0.23, BlueEfficiency-Edition -mallissa vain 0.22
  • CLA:n Collision Prevent Assist –törmäysvaroitin toimii jo 7 km/h nopeudesta alkaen
  • Tarjolla viisi moottorivaihtoehtoa, urheilualusta sekä 4Matic-neliveto
  • Muotoilu toteutettu lähes sellaisenaan Concept Style Coupé –konseptimallin pohjalta

Mercedes-Benz CLA:

Mercedes-Benz avaa kokonaan uuden autoluokan Detroitin autonäyttelyn yhteydessä esiteltävällä CLA-mallilla. Linjakas ja matala neliovinen coupé seuraa esikuvan aseman saaneen Mercedes-Benz CLS:n jalanjäljillä ja puhuttelee erityisesti nuorekkaita, avantgarde-henkisiä autonostajia. CLA:n esikuvana on Concept Style Coupé –konseptiautomalli, sillä CLA on toteutettu lähes yksi yhteen sitä edeltäneen konseptin pohjalta.

” Concept Style Coupén vastaanotto oli ylitsevuotava. Useimmin kuultu kommentti ja pyyntö meille oli, että aloittaisimme myös mallin sarjatuotannon. Ja juuri sen me nyt teemme”, Daimlerin pääjohtaja Dr Dieter Zetsche sanoo.

Uutta: MM-tason ilmanvastus ja entistä tehokkaampi törmäysvaroitin

Mercedes-Benz CLA:n ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvio on ennätyksellisen alhainen, vain 0.23. CLA 180 BlueEfficiency-Edition -mallissa päästään vieläkin alemmas eli tasolle 0.22. Ilmanvastusta pienentävät keulan, tuulilasin, A-pilarien ja sivupeilien muotoilu sekä pyöräkoteloiden ilmanohjaimet. Auton alla ilman kulkua ohjaillaan paneloinnilla ja takaosan ilmanohjaimella.

Mercedes-Benzin kehittämää peräänajokolareita estävää Collision Prevent Assist –törmäysvaroitinta on kehitetty CLA:ssa entistä tehokkaammaksi. Järjestelmä aktivoituu toimimaan nyt jo 7 km/h tuntinopeudesta alkaen. Aikaisemmin raja oli 30 km/h. CPA varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ääni- ja valomerkeillä ja varmistaa yhdessä Brake Assist –jarruavustimen kanssa mahdollisimman nopean ja tehokkaan jarrutuksen ennen törmäystä. CPA-järjestelmä toimii jopa 200 km/h nopeuksiin saakka.

Muotoilu: Laatuluokan kapinallinen

Veistoksellisen CLA:n mitat ovat (pit/lev/kork) 4630/1777/1437 milliä. Kuperien ja koverien pintojen vaihtelu, timanttihohtoinen etusäleikkö, kyljen kolme erottuvaa linjaa sekä näyttävät etuvalot led-huomiovaloineen takaavat mallille omintakeisen sekä voimaa ja dynamiikkaa uhkuvan ulkonäön. CLA:lle tyypillisiä muotoiluaiheita ovat myös kehyksettömät sivuikkunat, nuolimaiset takavalot ja edessä huomiovalojen liekkimäinen muoto. Valinnaisvarusteena tarjolla on avara panoraama-lasikatto.

Sisätiloissa korostuvat materiaalien korkea laatutaso ja muotoilun urheilullisuus. Koriste-elementtien metallinhohtoinen pinta henkii ”coolia” tunnelmaa. Kojelaudan ominaispiirteitä ovat ilmastoinnin viisi pyöreää puhallinaukkoa sekä keskeltä löytyvä pianolakattu, hopeakehyksinen monitoiminäyttö. Takaistuin on 2+1-paikkainen, ja istuimiin saa varustetasosta riippuen myös värillisen koristetikkauksen. Erilaisia varustetasoja ja -paketteja on kaikkiaan viisi.

CLA:han keväällä lisävarusteena saatavaksi tulevan Drive Kit Plussan myötä kuljettaja ja matkustajat ovat jatkuvasti ”online-tilassa”. iPhone-puhelin voidaan liittää saumattomasti auton käyttöjärjestelmään. Uusina ominaisuuksina ovat tarjolla Siri-puheohjaus sekä reaaliaikainen Glympse-paikannus- ja paikanjakopalvelu. Facebook, Twitter, internet-radio sekä Garminin liikennetiedote- ja navigaatiopalvelut ovat niin ikään käytettävissä. Comand Online –käyttöjärjestelmän uusiin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa valokuvantarkat karttapohjat sekä reaaliaikaiset Live Traffic -liikennetiedotteet.

Suorituskyky: Tarjolla myös 4Matic-neliveto

Mercedes-Benz CLA:n valinnaisvarusteisiin kuuluu uusimman sukupolven 4Matic-neliveto täysin muuttuvalla voimanjaolla. Uuden 4Matic-järjestelmän komponentteihin kuuluu 7G-DCT-kaksoiskytkivaihteistoon integroitu voiman ulosotto taka-akselille sekä takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan täysin muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä on myös entistä kevyempi.

CLA:n etuakselilla on McPherson-tuenta ja taka-akselilla monitukivarsituenta (neljä tukivartta/pyörä). Niiden ansiosta pitkittäis- ja poikittaissuuntainen dynamiikka ovat lähes riippumattomia toisistaan. CLA:lle ominaista on myös taka-akseliston kannattimen joustava kiinnitys, joka lisää ajomukavuutta. Alustan tukivarret on valmistettu alumiinista. Autoon on saatavana joko mukavuus- tai urheilupainotteinen vaimennus. Jälkimmäisessä alustaa on madallettu edessä 20 mm ja takana 15 milliä. Kaikissa CLA-versioissa on Direct Steer –ohjaus.

Moottorit: Tehokkuutta ja taloudellisuutta Euro 6 –tasolla

Kaikki uuden CLA:n bensiinimoottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin, joka astuu voimaan vuonna 2014. Moottorien iskutilavuus on 1.6 ja 2 litraa. Vaihtoehdot ovat CLA 180 ja CLA 180 BlueEfficiency Edition (90 kW/122 hv), CLA 200 (115 kW/156 hv) sekä CLA 250 (155 kW/211 hv). Kulutuslukemat vaihtelevat 5–6,2 litran välillä ja CO2-päästöt 118–144 grammaan.

Dieselmallit ovat CLA 200 CDI (100 kW/136 hv), joka liittyy mallistoon vuoden 3. neljänneksen aikana, sekä 2,2-litrainen CLA 220 CDI (125 kW/170 hv). Jälkimmäisen mallin keskikulutus on ainoastaan 4,2 litraa/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km.

Kaikissa CLA:n moottoreissa on vakiona Eco start/stop –toiminto. Vaihteistot ovat 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä CLA 250:ssä ja CLA 220 CDI:ssä automaattinen 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.

Myynti: Ensimmäiset autot asiakkailla huhtikuussa

Mercedes-Benz CLA esitellään ensi kertaa Detroitin autonäyttelyn aattona järjestettävässä lehdistötilaisuudessa 13.1. Mallin virallinen maailmanensi-ilta on Mercedes-Benz Fashion Week –muotitapahtuman yhteydessä Berliinissä 15.–18.1.2013. CLA:n ennakkotilauksia aletaan ottaa vastaan välittömästi, ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille huhtikuussa.

Mercedes-Benz CLA Coupe´n hinnat julkistetaan tänään 14.1.2013, Euroopan markkinoille auto tulee myöhemmin keväällä.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta: http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi